مهارت استفاده از شبکه های اجتماعی و  مصون ماندن از  آسیب ها

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان اصفهان گفت: همان طور که در محیط های واقعی مسائلی مثل: توهین و بی احترامی به افراد مخاطب هتک حیثیت و... بر هم زدن نظم اجتماعی و تشویش اذهان عمومی را به دنبال دارد.

به گزارش ایمنا، اینترنت و فضای مجازی، از تازه ترین دستاوردهای بشر و آخرین عضو خانواده تکنولوژی است که حدود چهل سال است قدم به زندگی انسان گذاشته و در عرصه های مختلف نقش آفرینی می کند.

دنیای اینترنت، دنیایی مجازی است که با دنیای واقعی پیرامون ما تفاوت های اساسی دارد. در جهان مجازی، انسان با سرزمینی بدون مرز متوجه می گردد که فرهنگ های مختلف تشکیل شده است.

انسان با بهره جستن از اینترنت از فراسوی مرزها با فرهنگ های گوناگون آشنا می شود. با توجه به این که اینترنت ابزاری وارداتی است، به رغم جنبه های سودمند فراوان، می تواند بسیار آسیب زا نیز باشد. این آسیب زایی گروه های سنی خاصی را تهدید می کند که از اینترنت بیشتر استفاده می کنند.

سال ۲۰۰۶، سال گسترش روز افزون کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بود. در این سال دسترسی عمومی مردم به فیس بوک آزاد شد. زیرا در دو سال قبل، این سایت تنها به صورت پایلوت در دانشگاه هارواد استفاده می‌شد، همچنین توییتر نیز در این سال پا به عرصه وب سایت های اجتماعی گذاشت.

تاکنون تعاریف گوناگونی از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی یا مجازی ارایه شده است. آخرین تعریفی که دقیق‌تر به نظر می‌رسد، شبکه‌های اجتماعی اینترنتی به طور عموم سرویس‌های مبتنی بر وب هستند. سرویس آنلاین، پلتفرم یا سایتی محسوب می‌شوند که مردم در آنها می توانند، نظرات، علاقه‌مندی‌ها و در یک کلام محتوا ایجاد و با دوستان و سایرین به اشتراک بگذارند.

شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، به‌خصوص آن‌هایی که کاربردهای معمولی و غیرتجاری دارند، مکان‌هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنند و امکان برقراری ارتباط بین خود و همفکرانشان را در زمینه‌های مختلف مورد علاقه فراهم می‌کنند.

شبکه های اجتماعی فرصت هم افزایی شهروندان

فناوری ابزار مفیدی است، اما اکثر افراد نمی‌دانند که چطور باید از آن به درستی استفاده کرد که همین مسئله می‌تواند فناوری را به ابزاری مخرب تبدیل کند.

یافته‌های پژوهش نشان می­دهد که براساس یک تقسیم­ بندی نسلی، نسل سوم بیشترین کاربران فضای مجازی در ایران بوده و بیش از نسل­های دیگر در معرض آثار ناشی از شبکه‌های اجتماعی مجازی‌اند.

فضای مجازی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گسترده­ای از جوانان به‌وجود آورده و این بحران هویت در زمینه ­های فردی ناهمگونی­های هویتی را سبب شده و به نحوی تعادل اجتماعی را متأثر کرده است.  همچنین شبکه­ های اجتماعی مجازی، باعث تغییرات اساسی در نهادهای هویت‌ساز شده ­اند و عوامل معناساز هویتی را دستخوش تغییر نموده‌اند.

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان اصفهان در این زمینه اظهار داشت: امروزه شبکه های احتماعی به عنوان ابزار نهادینه شده برای گفتمان ها و تعامل های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر این برای توسعه تعاملات شهروندی از این شبکه ها استفاده می کنیم.

وی تاکید کرد: در این حوزه تعاملی نقد و گفتگوهای زیادی در زمینه موضوع های متفاوت وجود دارد و فرصت بسیار خوبی برای هم افزایی شهروندان درباره موضوع ها فراهم می کند.

 اهمیت شناخت لازم و مصون ماندن از آسیب ها

یک شبکه اجتماعی، یک ساختار اجتماعی است که از گره‌هایی تشکیل شده است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل‌اند. به بیان دیگر، یک شبکه اجتماعی سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که دوست دارند علاقه‌مندی‌ها، افکار، فعالیتهای خودشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و دیگران هم با آنان به اشتراک بگذارند.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی گفت: همان طور که در محیط های واقعی مسائلی مثل: توهین و بی احترامی به افراد مخاطب هتک حیثیت  و... بر هم زدن نظم اجتماعی و تشویش اذهان عمومی را به دنبال دارد، در فضای مجازی هم  شناخت لازم در شبکه های مجازی و تحلیل مسائل و استفاده از این تحلیل ها درگفتمان ها به نحوی که از آسیب پذیری مصون باشیم، فنی است که باید شهروندان از مهارت لازم برخوردار باشند.

وی اضافه کرد: مصداق این موضوع درمحیط های فضای مجازی هم مورد نکوهش قرار می گیرد و قانون هم این موارد را در قانون جرایم رایانه ای به عنوان اقدام مجرمانه می شناسد. هنگامی که آمارها را بررسی می کنیم در سال ۱۳۹۵ که سپری شد، متاسفانه این نوع جرایم  ۱۹ درصد افزایش داشته است.

احتیاط در انتشار محتواها در شبکه ها ضروری است

تجربه نشان داده که در شبکه‌های اجتماعی افراد به دو صورت دوست محور (Friend-Oriented) و یا دنباله محور با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی انواع مختلفی دارند، شبکه‌های اجتماعی عمومی مانند فیسبوک که تعداد زیادی از افراد را همانند فضای عمومی جامعه کنار هم گردآورده است، شبکه‌های اجتماعی تخصصی که بیشتر توسط پژوهشگران، محققان و دانشگاهیان و حول رشته‌های گوناگون شکل می‌گیرد، شبکه‌های اجتماعی فیلم، موسیقی، کتاب، هابی(hubby)، کسب وکار و غیره. شبکه‌های اجتماعی بر حسب هدف راه اندازی و موضوع فعالیت خود امکانات متنوعی علاوه بر امکانات عمومی را فراهم می کند.   

بیشترین حوزه ای که از شبکه‌های اجتماعی تاثیر پذیرفته، حوزه ارتباطات و تعاملات انسانی است، شبکه‌های اجتماعی مرزهای قراردادی و عرفی را از میان برداشته و افراد را از ورای مرزهای جغرافیایی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و عقیدتی کنار هم نشانده است. همچنین شبکه‌های اجتماعی حوزه اطلاع رسانی را نیز دگرگون کرده است.

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان اصفهان با تاکید به احتیاط در انتشار محتواها در این شبکه ها خاطرنشان کرد: بعضی از شهروندان با عدم رعایت برخی از مسائل برای خود مسوولیت پذیری ایجاد کرده و باید در برابر قانون پاسخگو باشند. می طلبد که در شبکه های مجازی در مورد رفتار، گفتار و محتوایی که منتشر می کنیم مراقب باشیم و به گونه ای عمل نکنیم که بعد از آن در مقابل  شخص یا مرجع خاصی پاسخگو باشیم.

سرهنگ مرتضوی با اشاره به این نکته که در قانون جرایم رایانه ای هم بر روی همین موضوع تاکید می شود، گفت: انتشار شایعه، تحریک اذهان عمومی به صورت، توهین و غیره برای اشخاص ایجاد مسوولیت می کند و به نوعی باید پاسخگوی عمل خود باشند.

این مقام انتظامی در توصیه به شهروندان یادآور شد: می طلبد که کاربران فضای مجازی به گونه ای عمل کنند که با رعایت اصول و رفتارهای پسندیده انسانی در این فضا موجب آزردگی مخاطبان نشوند.

کد خبر 300760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.