طرح تفصیلی جدید اصفهان به حالت کاسه ای شکل طراحی شده است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: طرح تفصیلی جدید شهر اصفهان به نحوی طراحی شده که تراکم پذیری در آن حالت کاسه ای شکل داشته باشد به گونه ای که در مرکز شهر و ساختمان ها توازن بیشتر و ارتفاع کمتری داشته باشند و هرچه به حاشیه شهر نزدیک تر می شویم توازن کمتر و ارتفاعات بیشتر خواهد شد.

به گزارشخبرنگار ایمنا، سید جمال الدین صمصام شریعت صبح امروز در برنامه تلویزیونی «صبح و نشاط» اظهار کرد:‌ اصفهان شهری تاریخی و فرهنگی است و قدمت آن به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال می رسد و در ۴ دوره مردوایج زیاری در قرن سوم هجری، آل بویه، سلجوقیان و در دوره صفویان نیز پایتخت سیاسی کشور بوده است.

وی با بیان اینکه اصفهان در دوره صفویان بیش از ۴۰۰ سال پایتخت سیاسی کشور بوده است که نمای پل خواجو یادآور همان دوران است در این دوره میر فندرسکی ها و شیخ بهایی ها وجود داشته اند؛ افزود: با توجه به اینکه اصفهان چهارراه ارتباطی مرکزیت کشور  محسوب می شود و بر 2 محور تاریخی در حاشیه زاینده رود و دیگری بر محور چهارباغ استوار است، در کشور نمونه است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ستون فقرات شهرها یک محور است، گفت:‌ فرم این شهر به نحوی بوده که در ادوار مختلف اسکلت و فرم آن بر دو محور استوار بوده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ساماندهی ورودی های شهر اصفهان افزود:‌ دروازه های ورودی شهر مفصل پیونده دهنده فضای بیرون شهر با فضای داخلی شهر است بنابراین هر خاطره ای در همان ابتدا در ذهن مسافران شکل بگیرد ماندنی خواهد بود، از طرفی در ورودی شهرهای مختلف ناهماهنگی هایی به چشم می خورد بنابراین تلاش کردیم این اتفاق با طراحی دروازه های شهری برای اصفهان نیافتد.

صمصام شریعت با تاکید بر اینکه طراحی ۴ ورودی در حال حاضر در اولویت قرار گرفته است، عنوان کرد: طراحی ساماندهی ۲ ورودی آن رو به اتمام است که شامل دروازه تشریفات که دروازه ورودی از سمت فرودگاه اصفهان است و دروازه علم و فناوری که در مجاورت میدان استقلال از سمت شمال قرار دارد که نیمی از شهرهای ایران از آن وارد شهر تاریخی اصفهان می شوند و در آینده نزدیک شهروندان و مسافران می توانند شاهد اتفاقات رویایی از نور، رنگ، مجسمه در این مسیر باشند تا یک خاطره جاودان در ذهن گردشگران شکل بگیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه آثار تاریخی و ابنیه بسیاری چون پل ها، مناره ها، مساجد، حمام ها، کاروان سراها و عصارخانه های مختلفی از ادوار مختلف در شهر به یادگار مانده است، یادآور شد:‌ اصفهان یکسالی هم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد و لقب پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نیز به یدک می کشد.

این مقام مسئول شهری در ادامه گفت:‌ از مسجد امام که قدمت بیش از هزار سال دارد و کنیسه های یهودیان که مربوط به قبل از اسلام است تا کلیسای مسیحیان که مربوط به دوره صفویه است وادیان مختلفی که در اصفهان در کمال صلح و صفا زندگی می کنند همه و همه نشان از ایثارگری مردم و حضور آن ها در همه عرصه ها دارد.

وی اظهار کرد:‌ در گذشته سی و سه پل تنها محل عبور و مرور نبوده بلکه شاخصه ای معماری بوده  که استفاده های متعددی همچون برگزاری جشن ها، مراسم های مختلف در آن انجام می شده است به طوری که کشورهای مختلف جهان در حال الگو برداری از آن هستند اما هنوز کسی پس از گذشت ۴۰۰  سال نتوانسته مشابه این پل را در دنیا بسازد.

صمصام شریعت با اعلام اینکه طرح تفصیلی اصفهان سابقه ای بیش از ۵۰ سال دارد، گفت:‌ این طرح  جز اولین طرح هایی است که در کشور به ثبت رسیده است؛ البته طرح تفصیلی اصلی اصفهان به بیش از ۴۰۰ سال همزمان به پایتخت صفوی برمی گردد که طراحی میدان نقش جهان، چهارباغ تا باغ هزار جریب داده شد.

وی تاکید کرد:‌ در دوره های مختلف تاریخی سعی مسئولان شهری بر آن بوده که شاکله اصلی فرهنگی شهر حفظ شود درهمین راستا باید کنترل ارتفاعات خصوصا در حریم ابنیه تاریخی رعایت شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افزود: به همین دلیل طرح تفصیلی جدید شهر اصفهان به نحوی طراحی شده که تراکم پذیری در آن حالت کاسه ای شکل داشته باشد به گونه ای که در مرکز شهر و ساختمان ها توازن بیشتر و ارتفاع کمتری داشته باشند و هرچه به حاشیه شهر نزدیک تر می شویم توازن کمتر و ارتفاعات بیشتر خواهد شد؛ البته ابنیه ثبت شده ملی از این قاعده مستثنی هستند و باید شاکله آنها حفظ شود.

وی تصریح کرد:‌ مردم هم هوای این بناهای تاریخی را دارند تا به فضاهای فرهنگی، رستوران، مراکز گردشگری و هتل تبدیل شوند و علاوه بر اعطای مجوز رایگان به سرمایه گذاران شرایطی را برای تغییر کاربری این مکان ها به هتل فراهم می کنیم البته تاکنون تعداد زیادی از این ها تبدیل به هتل شده است.

صمصام شریعت خاطر نشان کرد:‌ در مورد باقی ابنیه تاریخی، سرمایه گذاران می توانند براساس طرح بازنگری تفصیلی نسبت به احداث بنا اقدام کنند البته باید الگوی معماری در بخش بناسازی به سبک اصفهان باشد.

وی ادامه داد:‌ امروزه مسأله سیما و منظر شهری بسیار مهم است به همین دلیل اداره سیما و منظر شهری چند سالی است که  در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان راه اندازی شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه زمانی می خواستند فضاهای شیشه رفلکس و کامپوزیت مصرف کنند که با توجه به اقلیم شهر اصفهان این امر، هیچ سازگاری نه از نظر معماری و نه از نظر اقلیمی نداشت، خاطر نشان کرد: از بیش از ۳۰ سال پیش نوع سیما و منظر شهری در اصفهان و نمای قالب آن از جنس آجر بوده تا هماهنگی و همراهی با اقیلم و بوم شهر داشته باشد.

کد خبر 300546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.