رژیم غذایی نمی‌تواند کم خونی ناشی از فقدان آهن را رفع کند

نقش آهن در حمل اکسیژن به ویژه در طی ورزشبسیار حائز اهمیت است، به صورتی که بدون آهن، بدن قادر به ساخت گلبول های قرمز سالم و رساندن اکسیژن کافی به عضلات،مغز و سایر احشاء نخواهد بود.

متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: آهن یکی از ترکیبات حیاتی و ضروری هموگلوبین است که اکسیژن را از طریق خون به تمام قسمت های بدن می رساند. این در حالی است که میزان نیاز بدن به آهن بر اساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی افراد متفاوت است. برای مثال زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین و جفت  و سایر بافت ها به آهن بیشتری نیاز دارند.

بهنام یوسفیان افزود: در واقع زنان نسبت به مردان نیاز به آهن بیشتری دارند تا آهن از دست رفته در طی قاعدگی را جبران کنند. بنابراین اکثر مردان به دریافت آهن اضافی نیازی ندارند.

وی در خصوص جذب آهن در بدن به خبرنگار ایمنا گفت: مهم ترین منبع آهن مخمر جو، جوانه گندم و ملاس سیاه است که ملاس سیاه در شیر به خوبی حل می شود.

وی افزود: رژیم غذایی معمولا نمی تواند کم خونی ناشی از فقدان آهن را رفع کند، زیرا در جریان جذب موادغذایی و B6مقداری آهن دفع می شود.

این متخصص طب سنتی در ادامه بیان داشت: رژیم های غذایی که آهن را بهتر به بدن می رسانند شامل جگر، دل، قلوه، زردآلو و تخم مرغ است.

وی اظهار داشت: آهنی که در برگ های سبز وجود دارد، اغلب غیرقابل جذب است. اما هر چه بافت و الیاف گیاهی نرم تر باشد آهن آن بهتر جذب می شود.

یوسفیان افزود: وقتی مواد غذایی وارد معده می شود، آهن آن در مجاورت اسید کلریدریک باید جذب خون شود و اگر اسیدکلریدریک نباشد آهن به خوبی جذب نمی شود.

وی بیان داشت: متأسفانه افراد کم خون دارای اسیدکلریدریک کمتری هستند که این مزید بر علت بوده و بر کم خونی افراد می افزاید. در کم خونی ها موقعی آهن جذب می شود که اسیدکلریدریک پا به پای آن وارد روده شود.

این متخصص طب سنتی در پایان تاکید کرد: اگر کمبود اسیدکلریدریک در افراد تشخیص داده شود باید همزمان با آهن، مواد غذایی اسید دار تجویز شود تا آهن بتواند جذب شود.

کد خبر 300467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.