نزول قرآن برای هدایت، رشد و کمال انسان هاست

امام جمعه موقت کاشان گفت: قرآن کتاب تلاوت نیست، بلکه کتاب درس است، بنابراین خواندن قرآن موضوعیت ندارد بلکه تلاوت قرآن طریقیت دارد تا راه طریقی برای رسیدن کمال و سعادت و هدایت باشد.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار در تفسیر جزء 29 و تفسیر سوره مرسلات، گفت: شروع سوره مبارکه مرسلات با 5 قسم است که در 5 آیه است و 5 آیه اول هرکدام مشتمل بر یک قسم است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در قرآن مکرر به برخی از امور قسم خورده است، حتی به جان پیامبر اکرم(ص) قسم خورده است از این رو در قرآن، حدود  93 قسم در 40 سوره قرآن است و این درحالی است که خداوند نیازی به قسم خوردن ندارد چرا که هرچه می گوید حقیقت است.

حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: اسلام دینی است که می خواهد پیروان خودش را به لحاظ فکر و اندیشه به کمال برساند، از این رو قرآن می خواهد انسان دارای کمال و فهم و آگاهی باشد و هدایت و رشد کند، بنابراین یکی از راههای رشد انسان تفکر است و انسان در سایه فکر به رشد و کمال می رسد و هدایت می‌شود.

وی یادآورشد: تفکر آن قدر مهم است که پیامبر می فرماید، یک ساعت تفکر از 70 سال عبادت بهتر است، چرا که در سایه یک ساعت فکر، انسان در صراط مستقیم قرار می‌گیرد و هدایت می شود.

امام جمعه موقت کاشان، یادآور شد: یکی از علائم مکتب حق  این است که از آگاهی پیروان خودش نه تنها هراسی ندارد بلکه آنها را بر افزایش علم و آگاهی تشویق می کند و از پیروان خود می خواهد تا برای هرکاری تفکر و تدبرکنند، اما مکتب باطل از اینکه پیروان اش آگاه باشند هراس دارد و همیشه آنها را در جهل و نادانی نگه می دارد، مانند زمان رژیم ستم شاهی که از علم و آگاهی مردم وحشت داشتند.

حجت الاسلام اسلامی تبار اظهار داشت: امروز یکی از برنامه های قدرت های مستکبر جهانی این است که مردم را به برنامه بیهوده سرگرم می‌کنند تا آگاهی نداشته باشند، اما مکتب حق، نه تنها از آگاهی و ارتقای فهم درک پیروان خودش نمی ترسد، بلکه آنها تشویق به علم آموزی و تفکر می‌کند و اگر در این زمینه کوتاهی کنند آنها را سرزنش می‌کند.

وی، افزود: خداوند برای اینکه مردم را به تفکر و علم و آگاهی برساند، یکسری قسم هایی می خورد و مردم نیز می دانند قسم برای موضوع مهمی است و اگر خداوند در قرآن قسم می خورد، یکی از دلایل آن این است که توجه مردم را به موضوع مهمی جلب کند تا در باره  آن موضوع مهم مطالعه و تفکر کنند تا سبب آگاهی و انگیزه و رشد انسان شود.

امام جمعه موقت کاشان، یادآور شد: در قرآن سوگندهای یازده گانه، چهارگانه، سه گانه، دوگانه و یک گانه ای است که یکی از این سوگندها به جان پیامبر اکرم(ص) است که بیانگر اهمیت جان پیامبراکرم(ص) است که خداوند به جان پیامبر قسم خورده است.

وی در ادامه نزول قرآن را برای هدایت، رشد و کمال انسان ها دانست و گفت: قرآن کتاب تلاوت نیست، بلکه کتاب درس است، بنابراین خواندن قرآن موضوعیت ندارد بلکه تلاوت قرآن طریقیت دارد تا راه طریقی برای رسیدن کمال و سعادت و هدایت باشد.

حجت الاسلام اسلامی تبار، افزود: بعد ازخداوند دومین شخصیتی که می تواند قرآن را معرفی کند پیامبر اکرم(ص) است، بنابراین روز قیامت عرصه های مختلفی برای ما است و گرفتاری‌های مختلفی خواهیم داشت که برای رفع هر کدام از این گرفتاری‌ها باید ذخیره و وسیله ای داشته باشیم.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: روز قیامت روز خوف و وحشت است و انسان در خوف و وحشت به دنبال امنیت است، روز قیامت روز عطش است و نیاز به آب است، روزقیامت روز گرمای سخت و طاقت فرسایی است که نیاز به سایه است، روز ظلمت است و نیازمند نور است و یا روز حساب و کتاب است و نیاز به پشتوانه است تا کفه ترازوی عمل صالح انسان سنگین شود، بنابر قرآن تنها راه رسیدن به همه اینها است./

کد خبر 300442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.