نرخ بیکاری اصفهان ۳ درصد بیش از میانگین کشور؛ دقیق نیست

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آمارهای اشتغالزایی که توسط مسئولان دولتی ارایه می‌شود با آمار واقعی در جامعه تفاوت بسیاری دارد.

سیدناصر موسوی‌لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا آمار و ارقام اشتغالزایی با رشد بیکاری در جامعه به هیچ عنوان همخوانی ندارد، اما تاکنون پاسخی از مسئولان دولتی دریافت نشده است، اظهار داشت: ارایه آمار اشتغالزایی توسط مسئولان دولتی پایه و اساس دقیق ندارد.

وی مبحث بیکاری جوانان تحصیلکرده و از تحصیل مانده را مهم‌ترین مشکلات کشور برشمرد و افزود: این مشکل آنقدر حاد است که نمایندگان مجلس طی جلسه‌ای در سال گذشته محضر آقا بودند، فرمودند: خجالت بنده از جوانی که دست خالی شب به منزل می‌رود خیلی بیشتر است و متذکر به اشتغال جوانان شدند.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل کوتاهی شده و برای اقدامات هیچ‌گونه عمل نشده است، گفت: به دلیل آمار بالا و عدم رفع معضل بیکاری در دولت فعلی، ارایه گزارش‌ها مشاوران رهبری به ایشان و اطلاع کامل مقام معظم انقلاب، امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: آمار بیکاری در اکثر استان‌های کشور نسبت به قبل انتخابات ۴ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

میانگین نرخ بیکاری در استان اصفهان بیش از ۲۶ درصد

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه استان اصفهان استانی صنعتی است که بعد از جدا شدن البرز از تهران می‌توان آن را نخستین استان صنعتی کشور دانست، افزود: چنانچه آمار بیکاری را با کشاورزان که در استان بیکار شدند، محاسبه کنیم در حال حاضر میانگین نرخ بیکاری در استان اصفهان بیش از ۲۶ درصد است.

وی افزود: به دلیل کمبود آب و خشکسال‌های متوالی قشر عظیمی از کشاورزان در استان اصفهان بیکار شده‌اند، بنابراین ارایه آمار نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری ۳ درصد بیشتر است، نمی‌تواند دقیق باشد.

تعطیلی کارخانه ها طی یکسال در کشور تامل برانگیز است

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با تاکید بر اینکه در هیچ دوره‌ ریاست جمهوری در ایران به اندازه ۴ سال اخیر تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه نبوده است، بیان کرد: در سال ۹۴ و ۹۵ بیشترین تعدیل نیرو را در کشور داشته‌ایم.

وی یادآور شد: فقط طی یکسال اخیر بسیاری از واحدهای تولید کوچک صنعتی، کاشی نیلو، کاشی اصفهان، پلی‌اکریل و شرکت ریسندگی و بافندگی زاینده‌رود در استان اصفهان با تعدیل نیروهای خود تعطیل شده‌اند.

موسوی لارگانی اضافه کرد: البته آمار تعدیل نیروها در استان بیش از ارقامی است که بیان کردیم و به تبع ارقام کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در استان اصفهان هم بیش از اینها است.

نرخ بیکاری در کشور بیش از ۱۲.۵ درصد

وی بیکاری جوانان را یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی کشور دانست و اظهار کرد: نرخ بیکاری در کشور بیش از ۱۲.۵ درصد و در برخی از استان‌ها بالای ۲۰ درصد است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: آمارهای بیکاری که توسط مرکز آمار یا وزارت کار و تعاون رفاه اجتماعی داده می‌شود با آمار بیکاری واقعی در جامعه تفاوت زیادی دارد و آمارها صحیح نیست.

وی یادآور شد: آمار بیکاری اصفهان در مقایسه با میانگین کشوری بسیار بالا قرار دارد و حتی در برخی از شهرستان‌های استان چند برابر میانگین کشوری است.

موسوی لارگانی رکود اقتصادی از دلایل افزایش بیکاری در جامعه دانست و اظهار کرد: رکود بر خرید و فروش، تبادل معاملات، فعالیت بانک‌ها تأثیر بسزایی دارد و منجر به تعطیلی کارگاه‌های بزرگ و کوچک شده است.

تعریف بیکاری مطابق با واقعیت جامعه نیست

وی با بیان اینکه تعریف بیکاری مطابق با واقعیت جامعه نیست، خاطرنشان کرد: در اکثر استان‌های کشور بنگاه‌های تولیدی و صنعتی در حال تعطیلی هستند و بسیاری از این بنگاه‌ها و صنایع به دلیل کمبود بودجه نیروهای خود را اخراج می‌کنند و همین امر سبب افزایش نرخ بیکاری در کشور شده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: رکود می‌تواند به کل کشور آسیب برساند و با رکود موجود کارگاه‌های تولیدی ما نمی‌تواند هزینه‌های جانبی برق، آب و گاز را تأمین کند و با عدم پرداخت به موقع عوارض و مالیات دولت هم با مشکلات عدیده دیگری روبه‌رو می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز کشاورزان به دلیل خشکسالی‌های متمادی به نان شب محتاج هستند و درآمدی ندارند.

موسوی لارگانی تاکید کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ زیر سایه بی‌توجهی به فراموشی سپرده شده و اغلب این واحدهای صنعتی در حال تعطیلی هستند.

وی با انتقاد از اینکه مسئولان مبنایی را که برای تعیین نرخ بیکاری در کشور در نظر گرفته‌اند صحیح نیست؛ گفت: مسئولان می‌گویند اگر کسی در هفته یک ساعت کار کند در آمار افراد بیکار کشور محسوب نمی‌شود، باید مرکز آمار کشور مبنای خود را در خصوص نرخ بیکاری تغییر دهد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: در تعریف اشتغال آمده، فردی که در هفته یک ساعت کار کند شاغل است؛ چنانچه فردی با یک ساعت کار در هفته، ماهیانه چهار ساعت فعال بوده و طبق سازمان ادارات ساعتی ۲۰ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کند درآمدش در ماه ۸۰ هزار تومان می‌شود، این سوال مطرح است که این فرد با چنین درآمدی کدام هزینه زندگی خود را می‌تواند، پرداخت کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس پیرامون اینکه وزیر صنعت به ما گفتند ۱۷۰۰۰ واحد صنعتی را در کشور که رو به تعطیلی بودند را احیا کردیم و شغل‌های بسیاری در کشور ایجاد کردیم، خاطرنشان کرد: براساس رقمی که دولت برای احیا واحدهای صنعتی بیان کرده متاسفانه هنوز مردم این موضوع را درک نکرده‌اند و در واقع می‌توان گفت هیچ کاری نشده است.

فراموشی واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ زیرسایه بی‌توجهی

وی با اشاره به اینکه مسئولان دولتی اهمیتی به صنایع و بنگاه‌های کوچک نمی‌دهد، افزود: بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ زیر سایه بی‌توجهی به فراموشی سپرده شده و اغلب این واحدهای صنعتی در حال تعطیلی هستند.

موسوی لارگانی اضافه کرد: دولت بجای افزایش میزان بودجه واحدهای صنعتی و بنگاه‌های کوچک، بودجه‌های آنها را کاهش داده و در اختیار سایر صنایعی که اشتغال کمتری ایجاد می کنند، قرار داده است.

وی به جلسه‌ احیاء صنایع کوچک و بزرگ اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد تا بودجه را در اختیار واحدهای صنعتی که کمتر از ۱۰۰ نفر نیرو دارند قرار دهیم، در حال حاضر اینگونه نبوده و دولت این میزان از بودجه را به واحدهای صنعتی دیگر واگذار کرده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برای احیا واحدهای صنعتی کوچک مقرر شده که از بانک‌ها وام گیرند، اما با پرس وجو از مسئولان و مدیران صنایع به عمل آمده، متوجه شده‌ایم که واحدهای صنعتی که موفق به اخذ وام شده‌اند تعدادشان بسیار اندک بوده و موفق به اخذ وام نشده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بیکاری تنها تبعات اقتصادی ندارد، بلکه باعث بروز افزایش آمار طلاق، اعتیاد و دیگر مسائل و مشکلات جامعه می‌شود، گفت: دولت و مسئولان نظام باید حواسشان به این ناهنجاری‌ها باشد.

کد خبر 300389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.