دونرخی بودن ارز عامل قاچاق است/طرح دوفوریتی مجلس برای حمایت از کالای ایرانی

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تقدیم طرح دو فوریتی نمایندگان به هیئت رئیسه برای حمایت از کالای ایرانی خبر داد . گفت: یکی از دلایل وجود کالاهای قاچاق و کالاهایی که تولید آن در داخل وجود دارد؛ ولی از خارج وارد می شود، صرفه اقتصادی است که با دونرخی بودن قیمت ارز این اتفاق رخ می دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به ضروت حمایت از کالای ایرانی به عنوان مقدمه تحقق تولید و اشتغال، اظهار داشت: این موضوع بسیار مهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در همین رابطه هفته گذشته یک طرح دوفوریتی در قالب یک ماده واحده و ۷ تبصره با بیش از ۳۰ امضاء به هیئت رئیسه تقدیم شده است.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس افزود: در این طرح درصدد وضع قوانینی هستیم که بر اساس آن، هر نوع کالایی که در داخل کشورتولید می شود و هرکالایی که به مقدار لازم تولید نمی شود و کسری است، آن تنها واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید نمی شود و یا به اندازه کافی توان تولید آن وجود ندارد، مجاز باشد.

وی تصریح کرد: در یکی از تبصره های این طرح آورده شده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دیگر دستگاه های ذیربط همچون وزارت اقتصاد فهرست این کالاها را تهیه و تنظیم کرده و در هیئت دولت مصوب کند.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: در تبصره بعدی این طرح برای کسانی که مبادرت به واردات کالاهای ممنوعه مجازات در نظر گرفته شده و تاکید شده است که حداکثر مجازات اعمال شود و کسی که مرتکب این تخلف می شود؛ شامل تخفیفات قانونی که در بعضی از مقاطع قضات اعمال می کنند نخواهد شد و کالاهایی که از این طریق وارد کشور شده  در فرصت مشخصی منهدم می شود

وی با بیان اینکه در این طرح همچنین دولت را مکلف به تلاش برای تک نرخی شدن قیمت ارز کرده ایم، افزود: یکی از دلایل وجود کالاهای قاچاق  و کالاهایی که تولید آن در داخل وجود دارد؛ ولی از خارج وارد می شود، صرفه اقتصادی است که با دونرخی بودن قیمت ارز این اتفاق رخ می دهد.

وی با اشاره به مواد دیگر این طرح گفت:همچنین پیش بینی کرده ایم که دولت  راهکارهایی که منجر به تقویت ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل می شود را دنبال کند تا این کالاها امکان رقابت پذیری با دنیا داشته باشد.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در این طرح پیش بینی شده است با دستگاه های دولتی که کالاهای خارجی استفاده کنند، در حالی که نوع مشابه آن در داخل تولید می شود، برخورد می شود و طبیعتا هرجایی که احساس کنیم، خلاء قانونی برای این کار وجود دارد، مجلس آمادگی ورود به این موضوع را دارد.

کد خبر 300257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.