حضور جریانات سیاسی نباید شورا را به حزب بدل کند/ مدیریت شهری موظف به خدمات

شیراز - شهردار شیراز با اشاره به اینکه جریانات سیاسی حق دارند در انتخابات شورا مشارکت کنند، گفت: حضور جریانات سیاسی به این معنا نیست که شورای شهر تبدیل به حزب شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری شهرداری شیراز، علیرضا پاک فطرت اظهار داشت: شهرداری‌ها دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسانی هستند و بیشتر از هر فعالیتی باید کار کنند تا شهر خود را بسازند و البته این طبیعی است که از تمام جناح‌های سیاسی کشور نمایندگانی در شورا باشد چون اگر شورا به طور کامل در اختیار یک جناح باشد در آن شهر از تمام ظرفیت‌ها بهره برده نخواهد شد.
وی افزود: من همواره اعتقاد داشته‌ام شهردار نباید به یک گروه سیاسی خاص وابسته باشد در عین این که قطعا دیدگاه سیاسی دارد و می‌تواند سیاسی هم باشد اما نمی‌تواند آن قدر متاثر از گروهی سیاسی باشد که منافع گروه خود را بر مصالح کلان ترجیح دهد؛ چون در شهر تفکرهای مختلف و سلایق متعدد دارند زندگی می‌کنند که یک شهردار باید برای تمام این تفکرها خدمات شهری را فراهم کند.
شهردار شیراز ادامه داد: از این منظر گروه های سیاسی حق دارند در مدیریت شهری نمایندگانی داشته باشند اما این که برخی گمان کنند این حوزه یکسره سیاسی و به مانند یک حزب است تفکری کاملا نادرست است.
شهردار حزبی مانند پدری است که به جای کار، اخبار سیاسی گوش دهد
پاک‌فطرت گفت: شهر خانه همه شهروندان است و برای ارتقای آن باید در آن هزینه شود؛ مانند اینکه پدر خانواده به جای کار و تلاش و تامین معیشت خانواده از بام تا شام به سخنان سیاسی و واکنش‌های حزبی بپردازد و تمام وقت خود را صرف حاشیه‌های این سایت و آن سایت و فلان صفحه مجازی کند.
وی اظهار داشت: با این اوصاف دیدگاه‌های سیاسی حق دارند نمایندگانی در شورا و مدیریت شهری داشته باشند اما از لحظه‌ای که تصمیم بگیرند تفکر سیاسی گروه خود را در این نهادهای عمومی حکمفرما کنند در مسیر ظلم به شهروندان گام برداشته‌اند.
شهردار شیراز در واکنش به این موضوع که با کاهش تعداد اعضای شورا گاه یک رای می‌تواند سرنوشت یک مصوبه یا انتخاب و حذف شهردار را تعیین کند، گفت: اگر پارلمان شهری به معنای عام آن شکل می‌گرفت و شوراها به عنوان "شوراهای شهر" نه "شورای شهرداری" در اداره شهر دخیل می‌بودند تعداد بیشتر منطقی‌تر به نظر می‌رسید که بتواند مشارکت بیشتری از شهروندان را به میدان بیاورد اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد برخی ارکان تصمیم‌گیر در دولت و مجلس اعتقادی به شورا به عنوان پارلمان شهر ندارند و آن را تنها محدود در حیطه شهرداری می‌خواهند که با این اوصاف تعداد کم یا زیاد چندان در نتیجه فرقی نخواهد داشت.
وی در مورد لزوم تفویض اختیار و قدرت تصمیم‌گیری به شهرداران مناطقی که گاه جمعیت زیر پوشش آنها از برخی شهرهای استان بزرگتر است نیز خاطرنشان کرد: امروز یک شهردار منطقه در شیراز در حدود یک مدیر کل اختیارات دارد و این اختیارات هم شامل اختیارات مالی است و هم اختیارات اداری و درون و برون‌سازمانی که تعامل و مکاتبه با ارکان داخل و خارج شهرداری را شامل می‌شود چون برخی مناطق شیراز بالغ ‌بر 200 هزار نفر جمعیت دارد و مشکلات آن حتی بیشتر از یک شهرستان 200 هزار نفری است.

کد خبر 300157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.