درخشش نام «شیخ بهایی» بر بلندای روز «معماری» در ایران

در سال ۲۰۰۹ میلادی، مقارن با سال نجوم، یونسکو نام «شیخ بهایی» را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد و در ایران نیز روز سوم اردیبهشت به عنوان «روز بزرگداشت شیخ بهایی» در تقویم ثبت شد.

به گزارش ایمنا، به واسطه تلاش‌های اعضای انجمن مفاخر معماری ایران و سایر تشکل‌ها، سرانجام پس از مکاتبات با دولت، با درخواست گنجاندن «روز معمار» در تقویم موافقت و این روز از سال ۱۳۸۸ به تقویم رسمی کشور اضافه شد. هرچند که نشانی از دلیل انتخاب سوم اردیبهشت به عنوان روز بزرگداشت شیخ بهایی وجود ندارد، اما بنا به توافق اعضای انجمن یاد شده، نهایتا این تاریخ به عنوان روز معمار انتخاب شده است.
در مطلبی به تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ که در روزنامه همشهری منتشر شد از زبان "علیرضا قهاری" مدیر وقت انجمن مفاخر معماری ایران نقل شده که «اعضای انجمن برای نامگذاری روز معمار روزهای مختلفی را مد نظر قرار دادند. روزهایی مثل بزرگداشت قوام شیرازی یا روز تولد طراح تخت جمشید یا مواردی از این دست. اما در نهایت همه اعضا به این نتیجه رسیدیم که روز سوم اردیبهشت که روز بزرگداشت شیخ بهایی نامگذاری شده، روز معمار باشد. چون قصد نداشتیم تقویم را شلوغ کنیم و تنها روزی که از قبل در تقویم کشورمان به نام یکی از معماران و ریاضی دانان بزرگ ایران نامگذاری شده بود همین سوم اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ بهایی بود».
به گفته "علیرضا قهاری" مدیر وقت انجمن مفاخر معماری ایران «اصفهان چهارصد سال به طور مستمر پایتخت ایران بوده و بخش مهمی از بناهای این شهر را شیخ بهایی طراحی کرده و یا بر اجرای آنها نظارت داشته است. مسجد امام اصفهان را شیخ بهایی ساخته، چهارباغ را همین طور، سی و سه پل و.. کارهایی مثل تقسیم آب زاینده رود از شاهکارهای شیخ بهایی بوده یا حمامی که با یک شمع آن را گرم می‌کرد».
گفتنی است که «روز جهانی معماری» اولین دوشنبه ماه اکتبر است و ارتباطی با روز معمار در تقویم ایران ندارد.
کد خبر 300152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.