در میان نوشابه های گازدار؛ تاج پادشاهی بر سر ماءالشعیر

خبرگزاری ایمنا: مسوول واحد تغذیه مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ماءالشعیر در میان نوشابه های گازدار، نوشیدنی برتر محسوب می شود و نوع معمولی و تلخ آن نسبت به انواع طعم دار دیگر، به دلیل وجود شکر در آنها ارجح است.

به گزارش ایمنا، نوشین محمدی فرد در گفت و گو با ایمنا بیان کرد: ماءالشعیر به عنوان یک نوشیدنی می تواند سهمی از مایعات مورد نیاز بدن را تامین کند که این نوشیدنی بر اثر تخمیر به وجود آمده و از طریق عصاره گیری غلات شامل عصاره مالت و بر اثر فرآیند عصاره گیری از غلاتی مانند جو و رازک که یک ترکیب گیاهی است همچنین مخمر به دست می آید.
وی با اشاره به اینکه ماءالشعیر، به عنوان یک نوشیدنی مفید مطرح می باشد، اظهار داشت: این نوشیدنی دارای ویتامین های گروه B و مقداری ویتامین C است و با توجه به اینکه بدن برای ساخت پروتئین ها به 20 نوع اسید آمینه نیاز دارد، حاوی 16 نوع اسید آمینه می باشد.
محمدی فرد افزود: این نوشیدنی به دلیل وجود عصاره مالت و مقدار قندی که دارد، مقداری از انرژی بدن را تامین می کند و به خاطر وجود ویتامین های گروه B متابولیسم کربوهیدارت ها را در بدن تسهیل می نماید.
وی با بیان این نکته که این نوشیدنی حاوی یک سری املاح است و مصرف آن به جهت وجود آهن، برای افراد کم خون مناسب می باشد البته به عنوان یک منبع اصلی در این خصوص محسوب نمی شود، خاطرنشان کرد: ماءالشعیر برای رشد مو و جلوگیری از ریزش آن مناسب بوده و حاوی مقدار کمی چربی شامل اسیدهای چرب مفید و مقداری امگا 3 است و به همین خاطر، خاصیت ضد التهابی دارد.
مسوول واحد تغذیه مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به خاصیت آنتی بیوتیکی ترکیب گیاهی رازک اشاره و اعلام داشت: موضوع مهمی که در خصوص ماءالشعیر مطرح است، مفید بودن آن به عنوان دافع سنگ کلیه می باشد که آن هم به دلیل وجود رازک که ضد عفونی کننده دستگاه گوارش و تنفس می باشد.
محمدی فرد در ادامه یادآور شد: ماءالشعیر، حاوی مقداری آنتی اکسیدان های مفید نیز می باشد که برای اصلاح و بهبود عملکرد خون رسانی قلب و کاهش فشار خون سودمند است، همچنین پیشگیری کننده سرطان بوده و برای کاهش سکته های قلبی و مغزی مفید می باشد.
وی با اشاره به این نکته که در گذشته از عصاره مالتی که هم اکنون در این نوشیدنی به کار برده می شود برای بهبود بیماری های سل و ریوی استفاده می شد، عنوان کرد: بر اساس تحقیقات به عمل آمده، ماءالشعیر به بازسازی و تامین انرژی از دست رفته بدن ورزشکاران که فعالیت های بدنی سنگین انجام می دهند، کمک می کند.
مسوول واحد تغذیه مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این نوشیدنی را به خاطر وجود ویتامین های گروه B اشتها آور دانست و آن را برای افراد لاغری که می خواهند به وزن خود اضافه کنند، توصیه نمود.
به گفته وی ماءالشعیر به عنوان یک نوشیدنی بهتر از نوشابه های دیگر است اما با توجه به اینکه اشتها را زیاد می کند و به خصوص نوع طعم دار آن، نسبت به نوع معمولی و تلخ، قند زیادی دارد برای افراد چاق توصیه نمی گردد و باید در مصرف آن احتیاط نمود.
محمدی فرد با بیان اینکه ماءالشعیر به خاطر وجود گاز در آن مانند نوشیدنی های گازدار دیگر موجب پوکی استخوان می شود، تصریح کرد: به این دلیل همه افراد به خصوص خانم ها باید در مصرف این نوشیدنی احتیاط نمایند همچنین مصرف زیاد این نوشیدنی گازدار باعث ایجاد اختلال در جذب کلسیم شده و خود می تواند موجب افزایش تشکیل سنگ کلیه شود.
وی با تاکید بر این مطلب که باید در مصرف ماءالشعیر مانند هر ماده غذایی دیگر، اعتدال رعایت شود اما می تواند جایگزین مناسبی برای نوشابه های گازدار باشد، افزود: این نوشیدنی برای درمان یبوست مفید بوده، تسکین دهنده اعصاب و ضد حساسیت است و به دلیل وجود ویتامین های گروه B به عنوان برطرف کننده استرس نیز محسوب می شود .
مسوول واحد تغذیه مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میزان کالری موجود در یک لیوان ماءالشعیر معمولی را در حدود 60 کیلو کالری و یک لیوان ماءالشعیر لایت را 40 کیلو کالری اعلام و اضافه کرد: فردی که می خواهد هفته ای یک یا دو بار نوشابه گازدار استفاده کند بهتر است یک لیوان از این نوشیدنی را جایگزین نماید.



کد خبر 28037

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.