مادر همه زبان ‌های دنیا، آفریقایی است

خبرگزاری ایمنا: تنوع زبانی که در جهان وجود دارد هر شنونده ای را شگفت زده می کند. این تنوع در حالی است که در گذشته های دور همگان به یک زبان واحد صحبت می کرده اند.

به گزارش ایمنا، آخرین تحقیقات انجام پذیرفته نشان می دهد که بین ۵۰ تا ۷۰ هزار سال پیش، همه ی انسان ها به یک زبان واحد سخن می گفتند؛ از این رو که می توان گفت که بشریت از یک تمدن واحد برخوردار بوده است.
دکتر "کوئنتین آتکینسون" از دانشگاه "اوکلند" نیوزیلند، تحقیقات خود را با بررسى واگ ها؛ اصوات مجزا همچون حروف با صدا و حروف بى ‌صدای شکل گرفته ی تشکیل دهنده ی یک زبان، آغاز نمود. وى در این تحقیق تعداد واگ‌هاى ۵۰۴ زبان مختلف جهان را برسی نموده و به این نتیجه رسیده که زبان‌ هایى که داراى واگ ‌هاى بیشترى هستند، قدمت بیشتری دارند. افزون بر آن دریافته که گویش‌ هایى که از "زبان مبدأ" یا "زبان مادر" دورتر هستند پیچیدگى و دشوارى کمترى دارند.
در واقع زبان ‌هاى جوامع کوچک در حال توسعه، مرتب تنوع خود را از دست مى‌دهند. به گفته ی دکتر آتکینسون، این مدل از کاربرد آوا در پهنه ی گیتی، بازتابى از الگوى تنوع ژنتیکى انسان است که به‌ موازات بسط سکونتگاه ‌هایش از آفریقا تا دیگر نقاط زمین؛ به طور مداوم این تنوع رو به کاهش گذاشته است.
بر اساس این تحقیق، برخى از زبان ‌هاى آفریقایى بیش از 100 واگ دارند در حالى که اهالى هاوایى که دور‌ترین نقطه از آفریقا؛ یعنى محل این زبان مبدا، هستند فقط ۱۳ واگ دارند. به عبارت دیگر هرچه از آفریقا دور‌تر مى‌ شویم تعداد واگ‌ها در زبان‌ ها کمتر مى ‌شود.
بر همین اساس دکتر آتکینسون استدلال مى ‌کند که منطقه صحراى "سفلى" در آفریقا گهواره تمام زبان ‌هایى است که در نقاط مختلف جهان تکلم مى‌شود. این استدلال با نظریه دانشمندانى که معتقدند بشر نخستین ابتدا در این منطقه مى ‌زیسته و سپس بین ۷۰ هزار سال تا ۵۰ هزار سال پیش به نقاط دیگر جهان کوچ کرده منطبق است. دکتر آتکینسون تأکید دارد که همه زبان‌ ها منشعب از یک زبان واحد بوده ‌اند که بر اثر تغییرات به شاخه‌ هاى متعدد تقسیم شده ‌اند.
دیرینه ‌شناسان معتقدند در فاصله زمانى بین ۵۰ هزار سال تا ۷۰ هزار سال پیش یعنى همزمان با آغاز مهاجرت‌ها و نمایان شدن نخستین تفاوت ‌هاى زبانى میان اقوام گوناگون، ناگاه تغییراتى در رفتار انسان‌ها رخ مى ‌دهد یعنى اولین نقاشى ‌ها بر دیوار غار‌ها خلق مى‌شود و نحوه ی ساخت ابزار شکار به نحو قابل توجهى پیشرفت مى ‌کند.
به باور دانشمندان، این تحولات چشمگیر نتیجه ی زبان است که امکان تفکر در مفاهیم انتزاعى را در ذهن بشر فراهم آورد.
در همین حال پروفسور انسان‌شناس "رابین دانبار" از دانشگاه "آکسفورد" نیز معتقد است بر اساس این مطالعات، اکنون مى ‌توان آغاز ابداع زبان را به بیش از ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار سال پیش عقب ‌تر برد.

کد خبر 27847

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.