تعادل مزاج سطح ایمنی بدن در برابر آلودگی هوا را افزایش می دهد

روزمرگی و سکونت در کلان شهری با ویژگی های اصفهان، نه فقط عوارض و خطرات آلاینده های محیطی، که شاید بسیاری دیگر از ناهنجاری ها را برای بسیاری از شهروندان در پی داشته باشد، غافل از این که هر یک از ما در قبال خود ، کودکان، سالمندان و تک تک اعضای خانواده خویش عهده دار مسئولیت هایی هستیم که حفظ تندرستی، مهم ترین آنهاست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، همه‌ متخصصان حوزه‌ی بهداشت و سلامت بر این عقیده‌اند که آلودگی هوا اثرات منفیِ قابل توجهی روی سلامت افراد می‌گذارد.
با تأسف زیاد باید بگوییم که هوای آلوده و ناسالم باعث مرگ و میرهای زودهنگام، بستری شدن در بیمارستان، ابتلا به بیماری‌های تنفسی، قلبی عروقی و سرطان‌ها می‌شود.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که هر سال حداقل هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند؛ اما آلودگی لزوماً چیزی نیست که در اخبار شنیده می‌شود بلکه بیدارشدن با نفس‌تنگی، سوزش چشم‌ها و گلو، سردرد و تنگی نفس از علائمی است که نشان می‌دهد میزان آلودگی در هوا آزاردهنده است.
اخیراً معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست کشور از جان باختن سالانه 5 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا خبر داده است و گزارش بانک جهانی از خسارات آلودگی هوا در ایران، نشان می دهد که خسارت مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا سالانه 640 میلیون دلار است.
همه این آمار و ارقام لزوم توجه به آلودگی هوا را گوشزد می کند.
در این فرصت برای افزایش آگاهی هر چه بیشتر درباره تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی انسان، گفتگویی را با "دکتر مریم یاوری- متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

اهمیت آلودگی هوا در چیست؟
در طب سنتی یکی از عوامل مهمی که در حفظ تندرستی مطرح است، هوا است.
در زمان ها گذشته آلودگی های شیمیایی به شکل امروزی در هوا وجود نداشته و حکمای ایرانی بیشتر در مورد کنترل عوامل عفوانی توصیه داشتند.
در پزشکی امروز بر روی اهمیت کیفیت هوای استنشاقی تاکید می شود.
سازمان بهداشت جهانی گزارش می دهد که آلودگی هوا با افزایش احتمال سرطان ها به خصوص سرطان ریه و دستگاه ادراری، سکته های قلبی، سکته مغزی و آسم در ارتباط هستند.

آلودگی هوا چه تأثیراتی بر بدن افراد می گذارد؟
از دیدگاه پزشکی ایرانی آلودگی هوا به خاطر اینکه باعث عدم تهویه مناسب و عدم گردش مناسب خون به تمام نقاط بدن می شود، با اختلال در سوخت و ساز سلول ها و دفع مواد زائد بدن همراه است.
از دید علم امروز هم اثرات آلودگی هوا را بر اساس بزرگی ذرات آلاینده بررسی می کنند و به این نتیجه رسیده اند ذراتی که بزرگتر هستند فقط در مجاری بالایی دستگاه تنفسی می مانند، آنهایی که سایز کوچک تری دارند به مجاری پایین تر و کیسه های هوایی می رسند و ذراتی که خیلی کوچک هستند وارد خون می شوند.
این ذرات باعث ایجاد انقباض در عروق می شوند و بر روی کل سیستم خون رسانی بدن تأثیر می گذارند و باعث سکته قلبی، سکته مغزی، سردرد و سایر عوارضی می شوند که ما برای آلودگی هوا ذکر می کنیم.
درواقع برخی تاثیرات آلودگی هوا داخل بدن و برخی دیگر بر روی پوست بدن انسان است.

در طب سنتی برای دوری از آلودگی هوا چه توصیه هایی شده است؟
در طب سنتی تاکید شده غذاهایی مثل گوشت گاو، عدس، بادمجان، سوسیس و کالباس، ماکارونی، رشته ها، غذاهای خمیری و دیگر غذاهایی که مزاج را به سمت خشکی می برند، باید در زمان های آلودگی هوا کمتر استفاده شود.
غذاهای چرب و سنگین مثل کله پاچه را نیز نباید در شرایط آلودگی هوا مصرف کرد.
بایدکمک کنیم با خوردن غذاهای خوب، مواد زائد بدن از مجاری مربوطه خارج شوند.
البته تمام توصیه های غذایی مبنی بر محدود شدن است نه حذف آن!
از نظر سبک زندگی هم باید از کم خوابیدن، دیرخوابیدن، ورزش شدید و طولانی، قرارگرفتن در شرایط مغناطیسی به خصوص آلودگی هوا پرهیز کرد.
نکته مهم این است که بر اساس بررسی ها، گاهی آلودگی هوای منزل مشکل جدی تری نسبت به آلودگی هوای خارج از منزل است، حتی در مورد شهرهای بزرگ و آلوده!
منشاءاین آلودگی ها سفیدکننده ها و شوینده های اسیدی، وسایل گرم کننده، حشره کش ها ، دود سیگار وقلیان، پخت غذاهایی که با ایجاد دود همراه هستند، می باشد بنابراین  باید در روزهایی که هوا آلوده است، کنار گذاشته شوند.

در این روزها که خانه تکانی باعث تنفس در هوایی که آلودگی ناشی از شوینده ها است، چه توصیه ای دارید؟
پیشنهاد می شود که از روش های طبیعی تمیز کردن منزل استفاده کنند، به عنوان مثال استفاده از سرکه و جوش شیرین می تواند جایگزین خوبی برای تمیزکننده های شیمیایی باشد.

طب ایرانی در روزهایی که هوا آلوده است، انجام چه کارهایی را پیشنهاد می کند؟
رعایت اصول کلی حفظ سلامتی بدن ضروری است زیرا باعث می شود بدن استعداد کمتری برای ابتلا به بیماری های مختلف داشته باشد.
تعادل مزاج سطح ایمنی بدن در برابر آلودگی هوا را افزایش می دهد.

معیارهای تشخیص مزاج کدامند؟
حرارت درونی بدن می‌تواند یکی از معیارهای مهم تشخیص مزاج در هر فردی باشد؛به عبارت دیگر، سردی و گرمی بدن تا حدی طبع هر فرد را نشان می‌دهد.
 به این منظور کافی است بخشی از بدن مانند ساعد دست را لمس و دقت کرد که حرارت این نقطه گرم است یا سرد؛ اگر فرد با لمس قسمتی از بدن مثل ساعد احساس گرما و حرارت کرد، مزاج‌ او گرم است. اما اگر احساس سرما کرد یعنی فرد یکی از نشانه‌ های سرد مزاجی را دارد.
دومین معیار تشخیص مزاج هر فرد، بررسی رنگ پوست اوست. اگر رنگ پوست مایل به سفید باشد، نشانه‌ کم ‌خونی و سرد مزاجی است، پوست قرمز رنگ یا مایل به قرمز نشانه‌ مزاج گرم و همچنین فشار خون بالا است.
پوست زرد رنگ یا مایل به زردی، گرمی و خشکی مزاج را نشان می‌دهد که ناشی از غلبه‌ صفرا در بدن است.
پوست تیره و کدر نشانه‌ مزاج سرد و خشک و غلبه‌ سودا در بدن است، پوست سفید رنگ و مایل به رنگ گچ، نشانه‌ غلبه‌ بلغم و مزاج‌ سرد و تر است.
موها نیز مانند پوست در تشخیص مزاج کمک ‌کننده هستند، زیرا جنس مو و میزان رشد آن در افراد مختلف که مزاج های متفاوتی دارند، فرق می‌کند.
به این منظور باید مو، جنس، رنگ و کیفیت رشد آن را بررسی کرد، سرعت بالای رشد موها می‌تواند نشانه‌ گرمی مزاج باشد و نکته دیگر اینکه رشد کم موها مختص سردی مزاج است.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 273808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.