یک سوم جمعیت جهان از اضافه وزن رنج می‌برند

چاقی و لاغری یکی از جلوه های عملی نقص در سیستم تشخیص طب کلاسیک است که در طب سنتی و ایرانی با نظریات متفاوتی روبه رو است.

به گزارش ایمنا، طب سنتی معتقد است چاقی موضعی میتواند لحمی و یا شحمی باشد ، یعنی دارای زمینه ای عضلانی از بافت چربی باشد،که در این صورت درمانی متفاوت خواهد داشت.
یکی از نکات مهم دیگری که محل اختلاف نظر طب کلاسیک و طب سنتی ایران است نقش نوع غذا ها و رفتارها در ایجاد چاقی و لاغری است.
بر اساس دیدگاه طب سنتی ایران غذاهای گرم مزاج می تواند لاغر کننده باشند ولی غذاهای سرد مزاج مانند ماست، دوغ، سوپ جو، و شیر برنج می تواند چاق کننده باشد با اگر یک نفر سرد مزاج غمگین شود و غصه بخورد چاق و در زمانی که شاداب است لاغر می شود.
تقریبأ تمامی وجوه افتراق چاقی و لاغری از دیدگاه طب رایج و طب ایرانی مورد توجه قرار گرفته و برنامه های مساعد و قانونمند چاقی و لاغری برای آن ارائه شده است.
در این فرصت برای افزایش آگاهی هر چه بیشتر درباره بررسی چاقی و لاغری از دیدگاه پزشکی ایرانی گفتگویی را با "دکتر مریم یاوری- متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

تعریف شما از چاقی و لاغری چیست و از دیدگاه پزشکی ایرانی وزن ایده آل چقدر باید باشد؟
یکی از شاخصه های مهمی که برای بررسی سلامت در اختیار داریم، شاخص نمایه توده بدنی است که وزن مناسب برای هر فرد را نشان می دهد.
این شاخص از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد به دست می آید و البته قد باید بر حسب متر وارد فرمول شود؛ اگر این شاخص بین 20 تا 25 قرار داشته باشد طبیعی ، بالای 25 اضافه وزن و زیر 20 کمبود وزن است.
بسیاری از افراد از چاقی یا لاغری شاکی هستند، هر دو دسته از این افراد اگر رژیم استانداردی برای رسیدن به وزن مناسب انتخاب نکنند، سلامتی خود را به خطر انداخته اند.
برای درک بهتر چاقی یا لاغری از دیدگاه پزشکی ایرانی و طب رایج، اول باید عوامل ایجاد کننده این مسأله را دقیق بشناسیم.

شیوع چاقی و لاغری در کشورمان چه عواملی دارد؟
درباره پراکندگی و شیوع چاقی و لاغری باید گفت در گذشته لاغری در کشورهای در حال  توسعه به علت سوءتغذیه شایع بود و در کشورهای توسعه یافته چاقی و اضافه وزن اتفاق می افتاد.
متأسفانه امروزه در کشورهای در حال توسعه هم شیوع چاقی به دلیل تغذیه نامناسب و با کیفیت پایین در حال افزایش است ، به طوری که یک سوم جمعیت جهان اضافه وزن دارند یا چاق هستند.
طبق آمارهای اعلام شده در ایران 34 درصد زنان و 10 درصد مردان چاقی شکمی دارند، حتی در کودکان و نوجوانان هم اختلال چاقی و تمایل به لاغری های بیمارگونه رو به افزایش است که هر دو سر این طیف لاغری و چاقی بیمارگونه می تواند سلامت افراد را تهدید کنند.
از دیدگاه پزشکی رایج یکی از علت های لاغری سوءجذب ها است که می تواند زمینه ساز کمبود مواد مغذی در بدن باشد.

در طب سنتی چقدر به چاقی و لاغری اهمیت داده می شود؟
از دیدگاه پزشکی ایرانی چاقی و لاغری در سلامت و تعادل مزاج کل بدن مورد توجه قرار می گیرد، یعنی این اختلال به صورت مجزا بررسی نمی شود.
اساس سلامتی در طب ایرانی تعادل در مزاج بدن است که در دو محور سردی-گرمی و رطوبت- خشکی مورد بررسی قرار می گیرد.
چاقی و لاغری نشانه ای از خروج بدن از تعادل مزاج است که مجموعه ای از عوارض را در بدن ایجاد می کند والبته چاقی و لاغری نماد بیرونی آن به شمار می رود.
خوشبختانه با برگشت مزاج به حالت طبیعی تمام اختلالات برطرف می شود.

خروج بدن از تعادل مزاج چه علایمی دارد؟
برای چاقی و لاغری هم در طب رایج و هم در طب سنتی عوارضی ذکر شده است.
از دید طب رایج، چاقی علت مهم زمینه بروز بیماری های غیرواگیر زیادی است، اضافه وزن باعث می شود تا 70 درصد افزایش فشار خون در افراد اتفاق بیفتد.
افزایش سطح چربی های خون و خطر کبد چرب به طور مستقیم با اضافه وزن مرتبط است.
اضافه وزن باعث ابتلای افراد به دیابت و درد مفاصل می شود و مشکلات روانی، اجتماعی و هورمونی در افراد ایجاد می کنند.
لاغری زیاد هم وضعیت سالم وخوبی برای بدن نیست،مشکلات ضعف سیستم ایمنی بدن، اختلالات هورمونی، اختلال دوره قاعدگی، ناباروری ، پوکی استخوان می تواند بر اثر لاغری ایجاد شود.
پزشکی ایرانی می گوید زمانی که افراد چاق هستند بیشتر احساس کمبود انرژی می کنند.
مشکلات مفاصل و عدم تحمل گرسنگی، ناباروری هم در خانم ها و هم در آقایان، افزایش احتمال سقط جنین در دوران بارداری از دیگر عوارض چاقی عنوان شده است.
برای افراد لاغر هم گفته می شود عوارضی مثل عفونت، عدم تحمل گرسنگی، حساسیت زیاد به تغییر دمای محیط، استعداد بروز حالات روحی مثل افسردگی به همراه دارد که البته این عوارض جسمی می تواند عواقب روحی هم در پی داشته باشد.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 268032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.