فریز شدن دارایی‌های نظام بانکی/دست بانک‌ها در جیب سهامداران/ رفع مشکلات بانک مرکزی در بازار سرمایه

ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه علیرغم تک نرخی شدن تورم، بانک مرکزی باید پاسخگو باشد که به چه دلیلی وضعیت سود سپرده بالای 20 درصد است؟، گفت: بخش عمده‌ای از دارایی‌های نظام بانکی فریز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شامگاه ‌سه‌شنبه برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور کارشناسان شفاف سازی و آینده بورس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عضو شورای عالی بورس پیرامون اینکه در اردیبهشت امسال گزارشی که بانک مرکزی، سازمان حسابرسی و هم سازمان بورس آن را تائید کرده بود این موضوع بود که بانک ملت می‌تواند ۲۰ درصد افزایش سرمایه دهد، اما در دو ماه بعد این افزایش سرمایه تبدیل به ۳ هزار میلیارد تومان خسارت شد و این اتفاق چگونه رخ داد، گفت: معمولا مجوز افزایش سرمایه را سازمان بورس می‌دهد و گمان می‌کنم قبل از تغییر مدیریت بانک ملت رقمی که آنها به عنوان سود حسابرسی شده در کدال گذاشته بودند رقمی معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعلام شده بود.
عبده تبریزی اظهار داشت: بنابراین بورس نیز این اطلاعات را که حسابرسی شده بود را روی سایت خود می‌گذارد و بعد هم افزایش سرمایه ای را از بانک مرکزی به عنوان رگریتر اصلی بانک‌ها دریافت می‌کند.
وی با بیان اینکه بحث افزایش سرمایه بانک‌ها عمدتا به بانک مرکزی واگذار شده، افزود: در مطالعات بعدی بانک مرکزی به اینکه گزارشات حسابرسی مشکل داشته و ذخایر کافی گرفته نشده می‌رسد، اما متاسفانه این موضوع یا تاخیر اعلام می‌شود در حالی که بخشی از سهام بانک ملت واگذار شده بود.
نظارت مستمر بانک مرکزی
عضو شورای عالی بورس بیان داشت: وضعیت سهام بانک ملت به دلیل سود بیش از حد بوده است.
وی با تاکید بر اینکه بانک ها باید شفاف‌‌تر عمل کنند، افزود: نظارت بانک مرکزی باید به صورت مستمر باشد.
عبده تبریزی با اشاره به دغدغه های بانک مرکزی بیان کرد: بانک مرکزی به دنبال پیش بردن برنامه ای متحد با دولت است.
وی با اشاره به حجم مشکلات مدیران بانک‌ها، خاطرنشان کرد: متاسفانه سود‌های سنگینی فراتر از امکانات بانک‌ها پرداخت می‌شود.
عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه بانک مرکزی در تلاش است تا مشکلات خود را از طریق بازار سرمایه حل کند، اظهار داشت: بازار سرمایه جور بازار پولی را می‌کشد.
زیان  ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی سهام داران بانک ملت
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و نماینده سهام داران خرد نیز، گفت: زیانی که امروز سهام داران بانک ملت متضرر شده‌اند مبلغی معادل ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان است، اما ماکسیمم خسارتی که برای حادثه پلاسکو برآورد شده( جدای از فاجعه انسانی این حادثه) رقمی بین ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد تومان است.
محمدرضا صادقی ادامه داد: اگر در حادثه پلاسکو ۶۰۰ کسبه متضرر شدند، در اینجا بالغ بر ۲۰ هزار نفر از سهام داران خرد، به طور مستقیم یا غیرمستقیم با سهام داران نهادی از این مسئله (بسته شدن نماد بانک ملت در بورس و بازگشایی آن پس از شش ماه وقفه) متضرر شدند.
وی با تاکید بر اینکه سهام داران بانک ملت جزء ریسک گریزترین سهام داران بازار سرمایه هستند، ادامه داد: افرادی که قصد دارند کمترین خطر را کنند سهام بانک‌ها و خصوصا بانک ملت را خریداری می‌کنند که بانک ملت همواره جزء ریسک گریزترین بانک‌ها بوده چرا که همیشه رفتار منطقی و خارج از هیجان را داشته و روندی که همیشه پیش بینی می‌شده را برآورد می کرد‌.
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اظهار داشت: مشکل از این جا آغاز می‌شود که برخی بنگاه‌ها در بورس اوراق بهادار فقط دارای یک نهاد ناظر هستند و یک تنظیم کننده مقررات دارند، اما بنگاهی مثل بانک علاوه بر سازمان بورس و اوراق بهادار یک نهاد ناظر دیگری به اسم بانک مرکزی دارد ضمن آنکه در اینجا سازمان حسابرسی هم نقش آفرینی می کند.
وی تصریح کرد: در موضوع بانک ملت هر سه نهاد ناظر بر افزایش سرمایه بانک ملت صحه گذاشته بودند، اما هم اکنون هیچ کدام مسئولیت قبول نمی‌کنند و تنها بازنده اصلی این اتفاق سهام داران هستند.
جایگاهی مهم‌تر از بازار سرمایه نداریم
ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه این برنامه طی گفتگو زنده تلفنی، گفت: نظام بانکی ما در طی سال های گذشته با وجود تورم در اقتصاد کشور، از طریق پوشش تورم ناکارآمدی خود را به شکلی پوشش می‌داد و این اتفاق زمانی که کاهش نرخ تورم در طی ماه های اخیر اتفاق افتاد خود را بیشتر نشان می دهد.
سیدمحمدرضا پور ابراهیمی اظهار کرد: در این موضوع، افشای اطلاعاتی که در صورت های مالی بر اساس معیارهای بانک مرکزی در نظر گرفته را مبنا قرار داده و بخشی از آنچه که به عنوان دارایی های غیر قابل اتکا در صورت های مالی است را بتواند بیشتر افشا کند.
وی با اشاره به رعایت استانداردها برای افشای صورت های مالی در حوزه بانک‌ها، افزود: بانک مرکزی براساس رویه‌های خود مسئله صورت های مالی را پیگیری می کند.
ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معیارها و ضوابط حاکم بر بازار سرمایه مثبت است، بیان داشت: جایگاهی مهم‌تر از بازار سرمایه نداریم.
وی تصریح کرد: اینکه آیا عملکردهای ما در بازار سرمایه موجب بهبود وضعیت شده است یا خیر، جای سوال دارد.
پور ابراهیمی با اشاره به اینکه در حوزه بازار سرمایه باید شاهد ثبات رویه در تصمیم‌گیری‌ها باشیم، اظهار داشت: اصل کار شفافیت درست است، اما باید اذعان داشت که شاید این مسئله به بدترین شکل ممکن اجرا شده و در نهایت دود آن به چشم سهامداران رفته است.
چشم انداز بد صنعت بانکداری کشور
وی پیرامون اینکه هر تصميمي که در حوزه نظام بانکی اتخاذ شود در نهایت می‌توان آثار تصمیمات را در بازار سرمایه مشاهده کرد، گفت: برخی اوقات تصمیماتی در حوزه نظام بانکی کشور خواسته یا ناخواسته گرفته می شود که آثارش را می توان در بازار سرمایه دید و اتفاقات به وجود آمده اثر منفی در این بازار داشته است.
ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم نظارت بانک مرکزی در نرخ‌های تصویب شده، افزود: با اتفاقات اخیر برای بازار سرمایه امکان رقابت فراهم نخواهد شد.
وی تاکید کرد: باید جایی برای ریسک پذیری ابزارهای مالی به وجود آید بیان و نظام بانکی به گونه‌ای عمل کند که به توسعه بازار سرمایه کمک کند.
پور ابراهیمی با بیان اینکه صنعت بانکداری با اوضاع موجود در حوزه بازار سرمایه چشم انداز خوبی نخواهد داشت، ادامه داد: باید اصلاح ساختار در نظام بانکی صورت گیرد.
بخش عمده‌ای از دارایی‌های نظام بانکی فریز شد
وی پیرامون اینکه بخش عمده‌ای از دارایی‌های نظام بانکی فریز شده است، تاکید کرد: باید کاهش نرخ تسهیلات بانکی اتفاق بیفتد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: علیرغم تک نرخی شدن تورم، بانک مرکزی باید پاسخگو باشد که به چه دلیلی وضعیت سود سپرده بالای 20 درصد است؟
وی با اشاره به اینکه در سال 92 نظام بانکی حدود 8 هزار و 700 میلیارد تومان سود پرداخت کرده است، ادامه داد: این رقم در سال 94 به 3 هزار و700 میلیارد تومان کاهش یافته است.
نظام بانکی توان ارائه تسهیلات به مشتریان ندارد
پورابراهیمی بیان داشت: نظام بانکی توان ارائه تسهیلات به مشتریان ندارد و در صورت‌های مالی هر سال به روش حسابداری اقدام کرده‌ایم.
وی افزود: براساس گزارش بانک مرکزی کل حوزه تسهیلات بانک‌ها 896 هزار میلیارد تا پایان شهریور ماه بوده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه منابع سپرده یک میلیون و 164 هزار میلیارد تومان تا پایان شهریور ماه بوده است، خاطرنشان کرد: بین تعهدات نظام بانکی با آنچه که باید میزان مبنای وصول از محل تسهیلات باشد همخوانی ندارد.
دست بانک‌های در جیب سهامداران
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت تهران در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه تمام بنگاه‌هایی که در بازار سرمایه حضور دارند صورت های مالی خود را افشا می‌کنند، گفت: این بنگاه ها جز شفاف ترین بخش های اقتصادی کشور  محسوب می شود.
محمدرضا صادقی با بیان اینکه برای برخی از بنگاه‌ها محل تامین مالی از طریق افزایش سرمایه انجام  شده است، اظهار داشت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه با علامت سوال مواجه شده است.
وی ادامه داد: برای پرداخت سود سپرده بیشتر به سپرده‌گذار، بانک‌ها دست در جیب سهامداران کرده‌اند و باید حقوق تمام ذینفعان رعایت شود.
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت تهران با اشاره به اینکه یکی از ذینفعان سیستم بانکی سهامداران هستند، افزود: سودی که سپرده‌گذار دریافت می‌کند بدون ریسک و معاف از مالیات است.
وی پیرامون اینکه وضعیت بانک های صادرات و تجارت بهتر از ملت نیست، گفت: بانک ملت برای خود پیش بینی وضعیت کرده است.
03114/117/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 266644

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.