آلوده بودن آب آشامیدنی «جی‌نی» صحت ندارد

در حالیکه این روزها مطلبی تحت عنوان "آلوده بودن نوعی آب معدنی و مرگ‌زا بودن آن" بسرعت در فضای مجازی دست به دست می‌شود و موجبات نگرانی افراد جامعه را در پی دارد، در بازرسی های سازمان غذا و داروی شاهین شهر و فرمانداری این شهرستان این موضوع تکذیب و کذب بودن این شایعه در فضای مجازی اعلام شد.

به گزارش ایمنا، نشر شایعات و دروغ‌های فضای مجازی قدمتی به اندازه خود اینترنت دارد. پیام‌های فریب کارانه‌ای که حالا راه آسان‌تر و جذاب‌تری برای انتشار پیدا کرده است؛ فضای تلگرام که خیلی سریع و در زمانی اندک همه جامعه را در برمی‌گیرد.
شایعات رایج در شبکه‌های اجتماعی که در برخی موارد مانند یک بمب در افکار عمومی منفجر می‌شوند و برخی به عمد آبرو، اعتبار یا شهرت اشخاص و یا کسب و کار آنان را نشانه می‌روند.
برخی از این شایعات که به امنیت اجتماعی یا حوزه سلامت و بهداشت مربوط می‌شوند خواب آسوده شب را از چشم بسیاری از کاربران شبکه می‌ربایند و سبب ایجاد تنش و ناآرامی در جامعه می‌شوند؛ تنش هایی که گاهی رفع آن و بازگرداندن آرامش و امنیت به افکار عمومی هزینه‌های گزافی دارد.
آلوده بودن آب آشامیدنی «جی نی» صحت ندارد
این روزها مطلبی تحت عنوان "آلوده بودن نوعی آب معدنی و مرگبار بودن آن"، بسرعت در فضای مجازی دست به دست می‌شود و موجبات نگرانی افراد جامعه را در پی دارد، در این پیام تلگرامی آمده است:
"خبر فوری و بسیار مهم
هموطنان گرامی:
توجه توجه....
طبق اطلاعیه بیمارستان الزهرا تهران واصفهان (نوشابه واب معدنی ) جدیدی وارد بازار شده که نام ومارک ان (جی نی)Gini است... به هیچ وجه  به هیچ وجه استفاده نکنید که ظرف مدت 72 ساعت الی ۱هفته بعدصد در صد سبب مرگ می شود.
لطفا اطلاع رسانی کنید
خواهشاً کپی کنید  همه در جریان باشن...رفع خطر احتمالی واجب است. لطفا اطلاع رسانی کنید به نظر میرسد این نوشابه سمی توسط گروهی غیرمجازودراصفهان وبصورت غیربهداشتی توزیع میشود
,,فقط زود,بفرستید,,توهرگروهی هستید,,هرکه برات مهمه اینو براش بفرس.تاکنون استفاده ازاین نوشابه واب معدنی جان۲کودک و۵فردبزرگسال رادرشهرهای تهران.اصفهان.کرمانشاه.همدان گرفته است...به نقل ازوالدین این کودک که در رستورانی بین راهی وبرای رفع تشنگی کودک خوداقدام به خریداب معدنی(جی نی)کرده است وبعدازنوشیدن اب توسط این کودک.بلافاصله دجارحالت تهوع میشه وبه کما میرود....ودربیمارستان فوت میکند. پدراین کودک درحال حاضرپیگیرشکایت ازاین کارخانه نوشابه سازی که دراصفهان وظاهرن بعدازپل گزاست.میباشد...ودرصحبت هایش میگوید...به خداقسم ازخون بجه ام نمیگذرم ومسببان وتولیدکنندگان ان رابه پای میزمحاکمه میکشانم...لذا از همه کسانی که این مطلب رو میخونن خواهشمندم که این مطلب را درتمامی گروه ها بستگان ودوستان نشردهند...تاعزیز دیگری ازدست نرود.(زنده بادایران وایرانی)"

کاهش صادرات و اخراج 30 کارگر نتیجه شایعه کذب بدخواهان
کمتر از یک ماه از انتشار این شایعه در فضای مجازی می گذرد اما مشکلاتی که برای این کارخانه و پرسنل این شرکت ایجاد شده گستردگی بیشتری دارد.
در همین راستا مدیرعامل شرکت خوش طعم اصفهان ضمن بیان این مطلب گفت: شرکت خوش طعم اصفهان با قدمتی 60 ساله مشغول به فعالیت است.
علیرضا هدایت با اشاره به اینکه افزایش تولیدات این شرکت ظرف سه ماه به صادرات رسید ادامه داد: تا پیش از انتشار این شایعه ماهانه 600 میلیون تومان صادرات آب توسط این شرکت به کشورهای پاکستان و عراق انجام می شد که با این اتفاق ناخوشایند صادرات ما به صفر رسیده است.
وی همچنین تصریح کرد: 180 کارگر در شرکت خوش طعم در سه شیفت کاری مشغول به فعالیت بودند اما متأسفانه انتشار این اخبار کذب موجب کاهش فروش محصولات و بیکاری 30 نفر از کارگران شد.
وی اظهارکرد: با پیگیری های انجام شده، اعلام شکایت به دستگاه قضایی، انجام بررسی ها و بازدید مسؤلان از بخش های مختلف کارخانه انجام شد و در نهایت سازمان غذا و داروی شهرستان شاهین شهر بی اساس بودن این شایعه را اعلام کرد.
وی با تاکید بر اینکه کارخانه خوش طعم اصفهان تنها تولید کننده آب آشامیدنی در شهر اصفهان است اضافه کرد: این شرکت موجب اشتغال زایی در سطح استان شده است، و با توجه به اینکه اصفهان در مرکز ایران واقع است توزیع خوبی به دیگر استان های کشور داشتیم که این امر هم برای کارخانه و هم برای اقتصاد استان تاثیر بسزایی دارد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر این شایعه موجبات ایجاد شرایط سخت اقتصادی و فشار مالی به بخش تولید را ایجاد کرده و نبود نقدینگی و عدم حمایت سازمان های ذی ربط کارگران این کارخانه صنعتی را تهدید به بیکاری می کند.
رد شایعه از سوی غذا و داروی شهرستان شاهین شهر
در پی انتشار اخبار کذب و غیر موثق در فضای مجازی در خصوص آلودگی آب معدنی "جی نی" که باعث خسارت فراوان مالی به شرکت و تهدید بیکاری 180 نفر شاغلین این کارخانه شده بود، هفتم دی ماه فرماندار شهرستان و معاونین فرمانداری و روسای تعزیرات، صنعت معدن تجارت، فرماندهی انتظامی شهرستان و مدیریت و معاونت غذا و داروی شبکه از کارخانه مذکور واقع در شهر گز و خطوط تولید و تصفیه خانه و آزمایشگاه و انبار محصولات بازدید کردند تا صحت و سقم این شایعه را بازرسی کنند.
با توجه به پاسخ استعلام از معاونت محترم غذا و داروی دانشگاه مبنی به عدم تایید اخبار مذکور و تایید آب معدنی تولیدی این کارخانه و پس از هماهنگی با مدیر غذای این معاونت مراتب جهت انعکاس و آگاهی مردم ،به صدا و سیمای اصفهان اعلام شد.
شایعات حوزه سلامت را از منبع موثق دریافت کنید 
در این فضای شبکه‌ای، بینش و نگرش ما به آسانی می‌تواند تحت تاثیر اشتباهات عامدانه یا سهوی دیگران قرار بگیرد. در فضایی که حجم عظیمی از اطلاعات، هر لحظه نشر و بازنشر می‌شود چه کسی می‌تواند به شما تضمین بدهد که این اطلاعات صحیح، موثق و قابل اعتماد هستند؟
با گسترش و همه‌ گیرشدن استفاده از فضای مجازی و شبکه ‌های اجتماعی، بیش از پیش چالش‌ ها و مسائل پیش روی این مقولات عیان شده است؛ یکی از این مسائل، انتشار و گسترش شایعات و مطالب بی ‌پایه و اساس است که باید از مراجع قانونی پیگیری شوند تا از صحت و سقم آن مطلع شویم.
یکی از رایج ترین شایعات در شبکه های اجتماعی اخبار نادرست مربوط به مسائل پزشکی، بهداشت و سلامت هستند. اینگونه پیام‌ها غالبا خبر از آلودگی یک ماده غذایی، مرگبار بودن یک دارو یا شیوع بیماری‌های مهلک می‌دهند و در برخی موارد نیز کاملا هدفمندانه و به منظور ضربه زدن به اعتبار برندهای خاص غذا و دارو منتشر می شوند.
به دلیل حساسیت و البته جذابیت این دسته اخبار، دریافت کنندگان آن بدون چک کردن صحت و سم مطلب یا منبع خبر، آن را برای دیگران ارسال می کنند. خبر مسکن های مرگبار، آلودگی آب آشامیدنی، خرماهای داعشی، دلسترهای کورکننده یا مرگ ناشی از ابولا تنها نمونه هایی از این شایعات در شبکه های اجتماعی ما بوده اند.
اگر کاربران قصد دارند درگیر شایعات در فضای مجازی نشوند و حتی به صورت ناخودآگاه آنها را نشر ندهند، باید با دقت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی رفتار کنند و هرآنچه را که می‌بینند، برای دیگران نفرستند. به این ترتیب، با افزایش اطلاعات و سواد رسانه‌ای افراد، زمینه برای گسترش شایعات نیز از میان می‌رود.‏
کارشناسان و متولیان حوزه بهداشت و سلامت همواره می گویند اخبار این حوزه را از منبع موثق دریافت کنید. در اطلاعیه های این سازمان آمده که اخباری که با حوزه سلامت و بهداشت افراد مرتبط است را تنها از کانال خود این سازمان دنبال کنید.
گزارش: آیدا علی اکبری
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 262931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مینا IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    3 0
    چقدر خوب که اینگونه مسائل شفاف سازی شود . باتشکر از اهالی خبرنگاران