تام و جری، نوستالژی نامیرا

مجموعۀ تام و جری 76 سال است که از تلویزیون کشورهای مختلف جهان پخش می‌شود و همچنان محبوب قلب‌ کوچکترها و بزرگترهاست.

به گزارش ایمنا، کسی نیست که آن ها را نشناسد، موش و گربه‌ای که حداقل، نصف بار اجرایی برنامه های کودک نسل ما بر دوششان بود (نیم دیگرش بر دوش فوتبالیست‌ها!). مجموعه ای که پس از گذشت 76 سال بدون آن که چیزی از ارزش‌هایش کم شود همچنان در حال خاطره سازی برای فرزندان ماست. یک نوستالژی نامیرا که اگر انیماتورهای شرکت مترو گلدوین مایر، کاغذ حاوی نام پیشنهادی «جان کار» را از داخل کلاه قرعه کشی اسم‌ها در نمی آوردند، امروز باید به آن‌ها «جاسپر و جینکس» می گفتیم.
ویلیام هانا و جوزف باربرا خالق شخصیت تام و جری بودند این دو بعدها شرکتی با نام مشترک هانا_باربارا برای ادامۀ فعالیت های خود تاسیس کردند. شرکتی که اگر چه مدتی ورشکسته شد اما بعد از احیای مجدد، کارتون های موفقی مثل لوک خوش شانس، یوگی و دوستان و گوریل انگوری را تولید کرد.
دلیل عمدۀ تفاوت موش و گربه هایی که از تلویزیون دیده ایم تغییراتی است که در واگذاری شرکت تولید کننده به وجود می آمد، برای مثال در تام و جری‌های اولیه تام موهای بیشتری داشت و تعداد زیادی سل برای طراحی لازم داشت و در نتیجه هزینه بیشتری می‌برد، برای کاهش هزینه‌های تولید و کارتونی تر شدن تام، چین های صورت او کمتر شد و ابروهای او نازک تر همچنین به تدریج موهای تام کمتر شد و در آخرین کار تولید شده شرکت متروگلدوین‌مایر در سال 1958، تام به جای موی خاکستری با پوست آبی رنگ طراحی شد، البته بعدها شرکتی به نام جونز دوباره رنگ موی خاکستری و ابروی کلفت را به او برگرداند. جری نیز صاحب چشم هایی بزرگتر و گوش هایی کوچکتر شد. کاهش بودجه باعث کاهش زمان کارتون‌ها نیز شد و آن را از 9 دقیقه به شش دقیقه کاهش داد. بعدها در سال 1965 شخصیت مامی، زن سیاه پوستی که تام را تهدید می کرد اگر خانه را به هم بریزد چنین و چنان می شود، به دلیل القای حس خشونت به کودکان حذف شد.
با این همه تام و جری به دلایل زیادی از جمله عدم وجود دیالوگ در کشورهای بسیاری روی آنتن رفت و به محبوبیتی دست یافت که مدت ها در شبکۀ بی بی سی هنگاهی که برنامۀ زنده ای با اشکال پخش مواجه می شد گردانندگان شبکه بلافاصله آن پخش می کردند چرا که می دانستند ببینده به این شیوه شبکه را تغییر نخواهد داد!

جالب است بدانید در ایران کتابی به نام «ترفندهای تولید انیمیشن؛ مجموعه تام و جری» منتشر شده است که محمود نفیسی یکی از نویسندگان این کتاب در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن تحلیل علت موفقیت این کارتون به ناراستی این مسئله اشاره می کند که برخی در ایران تام و جری را محصول شرکت «والت دیزنی» معرفی کرده و یهودیان صهیونیست در تولید آن مخل می دانند.
برای مقدمه باید گفت این گمانه زنی ها پیرامون این مسئله است که برخی گفته اند صهیونیست ها برای زدودن زشتی لقب موش کثیف که به آن ها داده می شد این کارتون را به هدف تقدیس موش و شکست ناپذیری آن در مقابل گربه (که برخی خلاقانه آن را به ایران شبیه دانسته اند) ساخته اند اما جستجوها و مکاتبات این نویسنده با تیم تولید فعلی این مجموعه ثابت کرده که این مساله صحت ندارد و به باور نگارنده اگر هم صحت داشته باشد، توجه به این نکته ضروری است که هیچکدام از ما به دلیل علاقه به جری، عاشق موش های واقعی نشده‌ایم و گربه های حقیقی را به بی عرضگی تام نمی شناسیم. پس تاثیری جز لذت بردن از تماشای یک جدال بین دو موجود ضعیف و قوی که در آن بر خلاف جبر محیط این بار موجود ضعیف پیروز ماجراست از این مجموعه حاصل نمی شود که پیام آن اتفاقا می تواند با فرهنگ اسلامی ما نیز سازگار باشد.
البته این تحقیق ها و تحلیل ها منحصر به ایران نیست و این مسئله که در طول جنگ جهانی دوم سربازان جبهه متفقین برای مسخره کردن سربازان آلمانی به آنها «جری» می‌گفتند موجب شده تا کارشناسان سازمان «Ofcom»، «جری» را نماینده آلمان و «تام» را نمایندۀ کل اروپا بدانند و به این نتیجه برسند که این مجموعه را نباید در کشورهای اروپایی پخش کرد و البته شدت آسیب های احتمالی این تحقیق به اندازه ای بوده که تیم تولید کنندۀ «تام و جری» با ساخت اپیزود جدیدی که در آن جری به پرچم آمریکا و کشورهای متفقین احترام می‌گذارد، این مشکل را برطرف کردند.
گفتنی است، این مجموعۀ دوست داشتنی برای 13 مورد نامزد دریافت جایزه اسكار بهترین انیمیشن کوتاه شده و توانسته برای 7 بخش 7 جایزۀ اسکار را از آن خود کند و با کسب 5 جایزۀ امی مجموعا رکورد استودیوی دیزنی را بشکند.
12177/135
کد خبر 253187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.