جزییات طرح ملی ابررایانه شیخ بهایی

خبرگزاری ایمنا: مجري طرح ملي ابررايانش دانشگاه صنعتي اصفهان با اعلام اين خبر گفت: متخصصان دانشگاه صنعتي اصفهان با شناخت دقيق جديدترين فناوري­هاي روز دنيا، بررسي نيازهاي متنوع صنايع و مراكز علمي كشور و ارزيابي امكانات و مقدورات داخلي موفق به طراحي، نصب و راه اندازي اولين مركز بزرگ ملي ابررايانش كشور در اين دانشگاه شدند.

دكتر محمود اشرفي زاده با بيان ويژگي هاي منحصر به فرد پردازنده هاي مركزي ابر رايانه كه قادر به انجام 34 هزار ميليارد عمليات محاسباتي در ثانيه است افزود: پردازنده هاي گرافيكي اين ابر رايانه مي تواند بيش از 32 بيليارد عمليات را در هر ثانيه انجام دهد.
وي افزود: علاوه بر اين حافظه محاسباتي اين سيستم بيش از 7500 گيگابايت بوده و حجم ذخيره سازي كه در اين سامانه پيش بيني شده در حال حاضر بيش از 30 هزار گيگابايت است كه متناسب با نياز صنايع امكان افزايش نامحدود اين فضا نيز در آينده وجود خواهد داشت.
اشرفي زاده با بيان اينكه شبكه ارتباطي موجود در اين سامانه از پيشرفته ترين شبكه هاي ارتباطي روز دنياست ، گفت، سرعت ارتباطي اين سامانه برابر با 40 گيگابيت بر هر ثانيه است.
دكتر اشرفي زاده از مزايا و خدمات مهم مركز ابررايانه دانشگاه صنعتي اصفهان به توان بالاي پردازش اشاره كرد و تصريح داشت: طراحي غير همگن اين سامانه سبب شده است كه تقريباً تمام پروتكل هاي پردازش موازي كه متداول هستند و شاخه هاي مختلف علوم را پشتيباني مي كنند، در آن بكار رود و امكان استفاده سريع و بهينه تمامي نرم افزارها را در اين زمينه فراهم كند.
اين استاد دانشگاه مهمترين كاربردهاي ابرريانه ها را در رفع تنگناهاي محاسباتي پيشرفته در كشور دانست و افزود: با طراحي ، نصب و راه اندازي سامانه ملي ابررايانش در دانشگاه صنعتي اصفهان، توان محاسباتي كشور در صنايع بزرگ، مراكز علمي و پژوهشي و دانشگاه هاي كشور به نحو چشمگير افزايش مي يابد.
مجري سامانه ابرريانش ملي افزود: بسياري از آزمايشات علمي در محيط تجربي امكان پذيرنيست و متخصصان نياز به شبيه سازي محاسبات خود دارند. در كشورهاي پيشرفته دنيا، ابررايانه ها با شبيه سازي پديده هاي صنعتي و طبيعي، ابزار لازم و ضروري پيشرفت در علوم مهندسي به شمار مي روند.
دكتر اشرفي زاده خاطر نشان كرد : با توجه به اينكه اين سامانه و خدمات آن براي كاربران و صنايع ناشناخته است، يك پرتال پيشرفته توسط متخصصان داخلي براي معرفي خدمات اين مركز طراحي شده است كه اميدواريم با بهره برداري از اين سامانه به دست مسئولين عالي رتبه كشور، خدمات آن در دسترس قرار گيرد.
گفتني است عملكرد هايي همچون، شبيه سازي جريان هاي احتراقي در محفظه نيروگاه هاي گازي، سامانه هاي پيش رانش هواپيما و فضاپيما، شبيه سازي عملكرد موتورهاي جت، بهينه سازي احتراق و كاهش آلودگي در خودروها، پيش بيني خسارات وارده به بدنه خودرو در تصادفات و افزايش مقاومت و ايمني خودرو، شبيه سازي دارو رساني به سلول هاي بيمار در بدن انسان، كشف خواص مواد پيشرفته با انجام محاسبات مولكولي پيشرفته، محاسبه شرايط جوي ، تغييرات آب و هوايي و پيش بيني خسارات ناشي از بلاياي طبيعي ، آزمايشات زيردريايي ها و كشتي ها، تنها بخش كوچكي از دنياي بزرگ محاسباتي ابررايانه ها مي باشد.
کد خبر 24984

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.