راهکارهای موثر برای کاهش علائم اضطراب پیش از قاعدگی/ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از زنان ممکن است اضطراب پیش از قاعدگی را تجربه کنند که علائم آن شامل حملات ترس، گریه زیاد، بی خوابی و دیگر مشکلاتی که زندگی روزانه فرد را دچار مشکل می کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مدیکال نیوز، معمولا زنان در هر ماه یک دوره خونریزی ماهیانه را تجربه می کنند که در طی آن پوشش داخلی رحم ریخته می شود و از آن به عنوان پرید یا دوران قاعدگی یاد می شود. اغلب دوران پرید در دختران سنین 8 تا 15 سال آغاز می شود و ممکن است با خونریزی های نامنظم همراه باشد. این در حالی است که میانگین سنی قاعدگی در میان افراد مختلف، متفاوت است. برای مثال در میان دختران آمریکایی این اتفاق معمولا در سن 12 سالگی رخ می دهد.
به طور معمول عادت ماهانه در زنان باردار و شیرده اتفاق نمی‌افتد و بروز قاعدگی در این دوران‌های خاص از زندگی زنان متوقف می‌شود. قاعدگی در زنان غیرباردار، از دوران بلوغ تا رسیدن به سنین یائسگی بروز می‌کند. در واقع چرخه پرید توسط هورمون های بدن کنترل می شود که هر یک از هورمون ها نقش حیاتی و مهمی را در این میان بازی می کنند.
در واقع هورمون های " Luteinizing" و " follicle" از نوع هورمون های تحریک کننده هستند و نقش تولید استروژن و پروژسترون را بر عهده دارند، به گونه ای که در طول چرخه قاعدگی هورمون های استروژن و پروژسترون به ضخیم شدن دیواره رحم می پردازند که این امر برای تامین مواد غذایی به جنین ضروری است.
مدت خونریزی قاعدگی برای چندروز، معمولاً 3 تا 7 روز متغیراست و همچنین شدت خونریزی می تواند خفیف، متوسط و یا سنگین باشد. هر سیکل قاعدگی به طور متوسط ۲۸ روز طول میکشد، یک سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است. حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است.

دردهای دوران قاعدگی
بسیاری از زنان گرفتگی های های شکمی دردناک راطی دوران قاعدگی تجربه می‌کنند. عضلات رحم و عضلات شکمی اطراف رحم برای بیرون راندن مایع قاعدگی منقبض می‌شود و اعتقاد بر این است که انقباضات عضلانی رحم با افزایش رها شدن اسید های چرب موسوم به "پروستاگلاندین" ازبافت پوششی رحم تولید می‌شود. این کرامپ "دیسمنوره" اولیه یا دردهای قاعدگی نامیده می‌شود.
 دیسمنوره اولیه معمولاطی یک تا دو سال اول زندگی رخ می‌دهد و ممکن است تا دوران یائسگی ادامه یابد، اما در بسیاری از زنان به تدریج علایم دیسمنوره بعداز اواسط ۲۰ سالگی فروکش می نماید.
گاهی علایم دیسمنوره در زنان ناتوان کننده است و علت این که چرا در بعضی این علایم وجود دارد و در بعضی دیگر وجود ندارد نا مشخص است. نشانه های شدید شامل درد انتشار یابنده به  قسمت های پشت و ران، حالت تهوع و اسهال یا یبوست مکرر است .درمان بر روی افزایش پروستاگلندین با تجویزداروهای ضد پروستاگلندین ها ویا ضد بارداری متمرکز است، به گونه ای که  داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی شامل ایبوپروفن ممکن است علایم را سرکوب کند.
سندرم پیش از قاعدگی
سندرم پیش از قاعدگی (Premenstrual Syndrome) یا تنش پیش از مجموعه‌ای از علایم جسمی، روانی و احساسات مرتبط با چرخه قاعدگی در زنان است. در واقع یک یا دو هفته قبل از شروع قاعدگی، ممکن است فرد متوجه نفخ، سردرد، تغییر خلق و خو و دیگر تغییرات جسمی و یا روحی گردد. حدود 85 درصد زنان دچار درجات مختلفی از PMS می شوند. برخی از آنها دارای علائم شدیدی هستند که با کار و یا روابط شخصی آنها تداخل دارد و به نام اختلال اضطراب پیش از قاعدگی (PMDD) خوانده می شود. برخی از این علائم شامل موارد زیر است:
اشتهای زیاد
 بسیاری از زنان در این دوره، تمایل زیادی به خوردن غذاهای شور و شیرین دارند. دلیل این ولع مشخص نیست. همچنین برخی زنان در این دوره، اشتهایشان کم می شود و دچار حالت تهوع می شوند. نفخ و یبوست نیز در این دوره شایع است.
آکنه
 این مشکل تنها در دوران بلوغ دیده نمی شود، بلکه در زنانی که دارای علائم PMS هستند نیز مشاهده می شود. تغییرات هورمونی باعث می شود غدد چربی پوست، چربی بیشتری را تولید کنند و منافذ پوست را ببندد و موجب آکنه گردد.
دردهای قاعدگی
 درد کمر، سردرد، حساس شدن سینه ها و درد مفاصل نیز یکی از علائم این دوره می باشد.
 تغییرات خلق و خو
زودرنج بودن، عصبانی بودن، گریه کردن، افسردگی و اضطراب ممکن است در این دوران اتفاق بیفتد. همچنین برخی از زنان در این دوره، دچار مشکلات حافظه و تمرکز می شوند.

اختلال اضطراب پیش از قاعدگی (PMDD)
این اختلال نیز همانند PMS است، اما دارای علائم مخرب تری می باشد. زنان دچار PMDD ممکن است حملات ترس، گریه زیاد، بی خوابی و دیگر مشکلاتی که با زندگی روزانه فرد تداخل می کنند را داشته باشند.
عوامل خطر PMDD عبارت از وجود سابقه شخصی و یا خانوادگی ابتلا به افسردگی، اختلالات خلقی و یا تروما است. از آنجایی که PMS باعث تنش، اضطراب و زودرنجی می شود، بسیار مهم است که راهی برای خلاصی از استرس پیدا کنید.
روش های مختلفی برای مقابله با استرس وجود دارد. یک روش ممکن است بر روی یک فرد اثر داشته باشد، در صورتی که همان روش بر فرد دیگری موثر نباشد، پس باید روش های مختلف را تمرین کنید تا بهترین روش را دریابید.
این روش ها عبارت ازیوگا، ماساژ، نوشتن مطلب و یا با دوست خود صحبت کردن است، همچنین خواب کافی نیز یکی از درمان های استرس می باشد.
خونریزی غیرطبیعی رحم
یک دوره قاعدگی طبیعی در یک خانم در سن باروری شامل حدود ۲۸ روز است که در ۷-۳ روز آن خونریزی مختصری به اندازه ۸۰-۲۰ میلی لیتر رخ می‌دهد. خونریزی غیرطبیعی رحم وقتی است که الگوی فوق از نظر مدت یا مقدار خونریزی تغییر کند.
انواع خونریزی غیرطبیعی رحم بسیار متنوع‌ است که شامل موارد زیر می باشد:
پلی منوره که دوره قاعدگی کمتر از بیست و یک روز است.
اولیگومنوره که دوره قاعدگی بیشتر از سی و پنج روز است.
هایپرمنوره که میزان خونریزی بیش از هفت روز است.
متروراژی که خونریزی نامنظم است.
منوراژی که حجم خونریزی بیش از هشتاد میلی لیتر است.
علل این مشکلات نیز متنوع بوده که شامل عفونت، آی‌یودی، استرس، کیست تخمدان، سوء تغذیه، بدخیمی، اختلالات هورمونی، مصرف دارو و حاملگی است.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
پریود مسئله ای است که در اکثر زنان پس از سن بلوغ رخ می دهد. این موضوع نشان دهنده ی کار کرد سالم دستگاه تناسلی و همچنین رحم است. اگر دوره قاعدگی به صورت منظم باشد ، نشان دهنده ی سلامت دستگاه تناسلی است. اما گاهی اوقات سیکل منظم ماهیانه بهم می ریزد و در این زمان بهترین کار مراجعه به پزشک است.
در اینجا به بعضی از این علائم غیر طبیعی اشاره شده است :
اگر تا سن ۱۵ سالگی این سیکل شروع نشده باشد ویا عدم وجود قاعدگی علی رغم گذشت سه سال از رشد سینه ها ایجاد شود.
عدم وجود پریود بیش از ۹۰ روز
پیدایش ناگهانی بی نظمی در قاعدگی بعد از داشتن دوره های منظم
اگر دوره سیکل کمتر از ۲۱ روز ویا بیشتر از ۴۵ روز باشد.
اگر قاعدگی بیش از ۷- ۱۰ روز طولا نی گردد.
اگر به طور ناگهانی خونریزی شدید وجود داشته باشد یا در فاصله بین قاعدگی ها لکه بینی وجود داشته باشد.
11174/130
کد خبر 246908

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.