نگاه فارسی‌آموزان جهان از سفر به نصف‌جهان

تعدادی از فارسی آموزان از اقصی نقاط دنیا طی بازدیدی سه روزه مهمان نصف جهان بودند تا ضمن آشنایی بیشتر با فرهنگ ایرانی اسلامی با ارکان فرهنگی و اجتماعی شهر اصفهان آشنا شوند.

به گزارش ایمنا، ایران همواره با راز و رمزهای زیادی برای گردشگران خارجی همراه بوده است و گردشگران از اقصی نقاط جهان پس از سفر به ایران زمین، مبهوت و شیفته زیبایی های تاریخی، فرهنگی و معنوی ایرانیان شده اند. اینکه اصفهان در میان شهرهای ایران پربازدیدترین شهر برای گردشگران خارجی است امری است واضح و روشن؛ هرجا نامی از اصفهان به میان می آید، جاذبه های گردشگری این شهر خودنمایی می کند.
مردم اصفهان سال هاست که پذیرای ورود گردشگران خارجی از نقاط مختلف جهان هستند؛ میدان امام (ره) اصفهان را هیچگاه خالی از گردشگران خارجی نمیابیم؛ گردشگرانی که زیبایی این میدان تاریخی محسورشان می کند.
گردشگران علاوه بر جاذبه های توریستی، در کشوری همچون ایران که به لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تافته ای جدابافته در عرصه جهان قلمداد می شود، در پی عناصر فرهنگی و صحنه هایی از زندگی روزمره مردم هم هستند تا خوب یا بد، حرف های برای گفتن از ایران داشته باشند. این روزها که نام ایران در عرصه های مختلف جهانی زبانزد شده، کمتر کسی در دنیا وجود دارد که نام ایران به گوشش نخورده باشد؛ نام کشوری که جدای از بیشینه تاریخی کهنی که قرن هاست با خود به دوش می کشد، حالا در عرصه های مختلف جهانی هم حرف های بسیاری برای گفتن دارد.
اصفهان در تمام فصول سال مملو از گردشگران بسیار است، اینبار در آخرین ماه تابستان 95، اصفهان پذیرای 210 فارسی آموز از نقاط مختلف دنیا است. دانش آموزانی که به دلایل مختلف مشغول تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی هستند؛ دانش آموزانی که حالا می توانند به زبان فارسی حرف بزنند و برای آشنایی بیشتر با رشته تحصیلیشان به ایران سفر کرده اند؛ به ایران آمده اند تا مطالبی که در کتاب هایشان خوانده اند از نزدیک لمس کنند. 
این گروه 210 نفره در هشتاد و سومین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی یک ماه مهمان ایرانیان بودند و در این سفر یک ماهه خود به همت شهرداری و دانشگاه اصفهان فرصتی یافتند تا زیباترین شهر ایران را هم از دست ندهند و در سفری سه روزه اکثر مکان های تاریخی نصف جهان را بازدید کنند، با مردم این شهر تعامل داشته باشند و خلاصه دست پر به کشورهایشان باز گردند. 
فارسی آموزان در بدو ورود به کلانشهر اصفهان به بازدید از مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد رفتند و پس از آن بازدید از پل های تاریخی خواجو و سی و سه پل مقدمه گردشگری این دوره انتخاب شد. روز بعد این گروه جاذبه های بیشتری از اصفهان را بازدید کردند، کاخ چهل ستون، میدان امام (ره)، مسجد جامع اصفهان، کلیسای وانک و...؛ خلاصه اینکه در آخرین روز سفرشان در اصفهان بناهای جدید ساخته شده در اصفهان هم از دیگر برنامه های بازدیدشان قرار گرفت.


مزار مقدس تخت فولاد سرزمین مقدسی که در قرون و اعصار متمادی آرامگاه تعداد بیشماری از عالمان و صالحان، حکیمان و عارفان، هنرمندان، شاعران، مومنین و متقین و همچنین قرارگاه هزاران پرنده خونین بال دفاع مقدس بوده است. تخت فولاد گنجینه ای کهن از سبک های گوناگون هنر است که ضرورت پاسداری و معرفی آن بر کسی پوشیده نیست.
مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد نقطه شروع گردشگری 210 فارسی آموز انتخاب شده بود، انتخابی که جذابیتی ویژه برای این مهمانان خارجی داشت. "آقمرال" دختر 24 ساله اهل قزاقستان وقتی وارد مقبره بابارکن الدین شدیم با دوربین خود مشغول عکس برداری از جای جای این مقبره بود بسمت من آمد و پرسید آیا به داخل این مکان هم می رویم؟ دوست دارم همه قسمت های این بنا را ببینم. وقتی از او پرسیدم چرا این مکان برایت جذاب است؟ گفت: در کشور ما قبرستان به شکل دیگری است. اینجا را که می بینم سولات بسیاری برایم پیش می آید.
"آقمرال" در ذهنش سوالات بسیاری داشت؛ پی در پی می پرسید چرا ظاهر بعضی از قبرها باهم متفاوت است؟ چرا برخی از قبرها برآمدگی دارند و برخی ندارند؟ روی برخی قبرها آیات قرآنی نوشته شده، معنی آن چیست؟ چطور بفهمیم فردی که در این مکان دفن شده زن است یا مرد؟و ...
"رابعه" 23 ساله و اهل پاکستان گفت: در رشته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی تحصیل می کنم بودن در این مکان تاریخی مذهبی احساس بسیار خوش آیندی برایم داشت و دوست دارم بیشتر در اینجا باشم.
"میخاییل" که خودش را دانشجوی رشته شرق شناسی معرفی کرد، گفت: من اهل اتریش هستم، علاقه به فرهنگ باستانی ایران مرا به سمت این رشته جذب کرد و برای اولین بار است به ایران سفر کرده ام، دوست دارم در این سه روز تمام قسمت های اصفهان را ببینم، وی با خنده ادامه داد: سه روز زمان کمی برای من است، می خواهم همه اصفهان را ببینم.
"ماریا" که خودش را اهل ایتالیا معرفی کرد به سمت من آمد و گفت: چرا آن زن روی قبر را با انگشتش لمس کرد و چیزهایی زیرلب زمزمه کرد؟ برایش توضیح دادم این کار سنت ماست. ما با این کار برای شخص فوت شده طلب آرامش می کنیم.

میدان امام (ره) اصفهان گوشه ای از شهر اصفهان است که در عین تاریخی بودنش هنوز صحنه زندگی روزمره مردمان این شهر است. فضایی که هم تفرجگاه است و هم مرجعی برای تامین نیازهای متنوع و رنگارنگ مردم این شهر. "گیورگ" اهل گرجستان گفت: در کتاب های درسی درمورد میدان نقش جهان خوانده بودم، اما آنچه در اینجا می بینم باز هم برایم تازگی دارد.
مسجد تاریخی جامع اصفهان با قدمت دیرینه یکی دیگر از جاذبه های نصف جهان است. "سمال" اهل قزاقستان زنی 42 ساله است، از او در مورد رشته تحصیلش پرسیدم، به زبان فارسی تسلط کامل داشت و گفت: من در رشته شرق شناسی تحصیل می کنم و در تمدن اسلامی اطلاعات تخصصی دارم. 

از او پرسیدم چه شد تصمیم گرفتی برای این دوره به ایران بیایی؟ او ادامه داد: در تمدن اسلامی ایران یکی از مفاخر است، و از این رو خیلی به زبان فارسی علاقه مند هستم و کتاب های بسیاری از ایران و فرهنگ و تمدنش خوانده ام.

زاینده رود و پل هایش نیز به اندازه میدان امام (ره) برای این شهر زندگی بخش و حرکت آفرینند. اما علاوه بر آن مامن و پناهگاه هم هستند و این را خارجیان نیز به خوبی دریافته اند. اینک زاینده رود دیگر تنها برای ما نوستالژی نیست. بلکه مردم جهانی که گردشگران نمایندگان آنهایند بر تشنگی لب زاینده رود حسرت می خورند. 
"ماریا" 30 ساله و اهل صربستان از من پرسید چرا این رودخانه آب ندارد؟ او گفت: من 6 سال پیش به ایران آمده بودم و اینبار سفر دوم من است. برایم زاینده رود یکی از زیباترین قسمت های اصفهان بود. الان با دیدن این مکان خشک ناراحت شدم.
به ماریا گفتم: چرا این رشته را انتخاب کردی: گفت کشور من شعر و ادبیات ندارد. وقتی با اشعار شاعران پارسی آشنا شدم بسیار مجذوب این زبان شدم.
"ایرینا"دختری 21 ساله و اهل روس گفت: در رشته مترجمی زبان فارسی به روسی تحصیل می کنم. و در طی این دوره تحصیلم ایران و زبان فارسی را کاملا شناخته ام. او که حالا بخوبی فارسی حرف می زند گفت: در ابتدای تحصیلم یادگیری زبان فارسی برایم سخت بود مخصوصا اینکه برای نوشتن فارسی باید برعکس زبان مادری خودم می نوشتم، اما بعد با تمرین بیشتر از قبل شیفته زبان فارسی شدم.
او درحالیکه مجذوب اطرافش بود گفت: در روزهایی که تهران بودیم یک کتاب شاهنامه فردوسی را خریدم و مطالعه می کنم. بسیار زیباست و خواندن آن بمن احساس خوبی می دهد.
دنیل از سوییس بسمت ما آمد و گفت: این سفر یکی از حیرت انگیزترین سفرهای زندگی ما بود و خاطرات بسیار زیبایی را در ذهن ما حک کرد. این سفر باعث شد زبان فارسی را بهتر صحبت کنم.
وی اضافه کرد: ما آن چیزی را که در سفر به ایران به دست آوردیم، می توانیم تنها با جمله ما عاشق ایران شدیم ادا کنیم و معتقدیم این دقیق ترین عبارتی است که می تواند احساسات ما را بیان کند.

 
"مدودیف" 28 ساله و از مجارستان با اشاره به سیاه نمایی رسانه های غربی درباره وضعیت زنان در ایران، ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران زنان نیز در جامعه حضور دارند و من این را در سفرم دیدم. فقط برای این کار نیاز به لباس ویژه ای است که با سنت های اسلامی مطابقت دارد. 
"گونچالوف" رفتار ایرانیان در مواجهه با گردشگران خارجی را بی نظیر توصیف می کند و می گوید: مردم ایران همه به ما لبخند می زنند و وقتی به فارسی با آنها سلام می کردیم بیشتر خوشحال می شدند.
او سفر به ایران را سفر به سرزمین رویاها و افسانه ها می داند و اضافه می کند: هر گوشه از این کشور برای خود تاریخ، تمدن و فرهنگی به بزرگی جهان دارد و آثار معماری، نقاشی و به ویژه صنایع دستی آن از فرش گرفته تا آثار قلمکاری و مسگری همه و همه در دنیا بی مانند هستند. 
"سارا" از سوئد بمن گفت: خوشحال شدم وقتی ایران را کشوری امن دیدم. در این مدت مشکلی از لحاظ امنیت برای ما بوجود نیامد.


"سالور" فرانسوی گفت: میدان امام برای من دنیایی از لطافت و زیبایی است. سال ها پیش به اصفهان آمدم و در میدان نقش جهان تردد خودرو وجود داشت اما اکنون با تدبیر مسوولان از ورود خودرو به میدان امام ممانعت می شود که این موضوع می تواند به حفظ این بنای عظیم تاریخی کمک کند.
"والریا" دختر آرژانتینی که خودش را مسلمان معرفی کرد گفت: تجربه سفر به ایران برایم بسیار لذت بخش است. 
"یاسمین" 22 ساله از آلمان گفت: یکسال است که در رشته فارسی تحصیل می کنم، و یادگیری فارسی برایم کمی سخت است. او ادامه داد: در مورد ایران هیچ آشنایی نداشتم اما الان که این رشته را می خوانم بیش از پیش به فارسی علاقه مند شده ام.
"مونا" نظرم را بسیار به خود جلب کرد وقتی دیدم خیلی خوب فارسی صحبت می کند و به من گفت تنها سه ماه است که فارسی یاد گرفته ام. او که خودش را دانشجوی دکتری فلسفه و عرفان معرفی کرد ادامه داد: من اها تونس هستم، خبرنگارم و عرفان ایران مرا شیفه خود کرده است.
گزارش: آیدا علی اکبری
کد خبر 244443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.