ارتباط بي خوابي و اضافه وزن

هميشه پرخوري و عدم تحرك دليل چاقي نيست.بعضي وقت ها لازم است دقت بيشتري داشته باشيم تا بدانيم چطور چاق مي شويم.ام المرايضي كه به گفته كارشناسان نصف مردم كشور با آن دست به گريبان هستند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران شهر، در شماره هاي گذشته به بي خوابي و استرس به عنوان دو دليل براي چاقي بدون پرخوري اشاره كرديم.در اين گزارش برآنيم كه از ديد كارشناسان علم تغذيه دلايل موضوع را موشكافي وتببين كنيم.

چرا بي خوابي باعث چاقي مي شود؟



کم خوابی بر تعادل هورمون ها اثر می گذارد
محرومیت از خواب کافی، باعث کاهش سطح لپتین و افزایش سطح گرلین می‌شود. گرلین بالا اشتها را تحریک می‌کند و لپتین پایین هم باعث می‌شود تا بعد از غذا خوردن احساس سیری نکنید. همانطور که گفته شد، خواب کم باعث ایجاد تغییر در ترشح هورمون‌های لپتین و گرلین در بدن می‌شود که نقش زیادی در کنترل اشتها دارند. این عامل سبب می‌شود فردی که خواب منظم ندارد، در طول روز غذای بیشتری بخورد و در عین حال کالری کمتری نیز حین انجام دادن کارهای روزانه خود بسوزاند.
 کمبود خواب باعث افزایش اشتها می‌شود
مطالعه‌ای نشان داده است کمبود خواب باعث احساس گرسنگی می‌شود، در نتیجه موجب تغییر در تولید هورمون‌های مختلف درگیر در تنظیم اشتها می‌شود. عدم خواب کافی باعث افزایش هورمون گرلین می‌شود.این هورمون محرک احساس گرسنگی است و از سلول‌های طاق معده و سلول‌های اپسیلون در پانکراس ترشح می‌شود؛ غلظت این هورمون پیش از غذا خوردن افزایش و پس از آن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین خواب ناکافی باعث گرسنگی و افزایش وزن می‌شود.
خواب خوب شبانه نه تنها به بدن ما کمک می‌کند تا تجدید انرژی کند به کاهش اضطراب و استرس نیز کمک می‌کند.
 تاثیر خواب در رژیم غذایی متعادل
با توجه به مطالعات انجام شده، خستگی ناشی از کم خوابی اثرات منفی در انتخاب مواد غذایی ما دارد. افراد کم خواب بیشتر سمت موادغذایی پرکالری می‌روند در صورتی که خواب کافی باعث می‌شود مکانیسم‌های مغز غذاهای مناسب انتخاب کنند.
خستگی ناشی از کمبود خواب عملکرد بدن را کم و مانع فعالیت بدنی می‌شود
خستگی ناشی از کم خوابی سرعت سوخت و ساز بدن را کم می‌کند و فرد انرژی کمتری برای سوزاندن چربی اضافی بدن دارد. با توجه به مطالعه‌ای که در سالنامه طب داخلی در آمریکا منتشر شده است، خواب کافی باعث کاهش نیمی از چربی بدن می‌شود در صورتی که در کم خوابی یک چهارم وزن کاهش پیدا می‌کند. خستگی ناشی از کمبود خواب باعث می‌شود فرد فعالیت بدنی کمتری داشته باشد، در نتیجه بی تحرکی باعث اضافه وزن می‌شود.
 
از عوامل ابتلا به چاقی شکمی، کمبود خواب است، بدن افرادی که در طول روز کمتر از هشت ساعت می‌خوابند دچار استرس می‌شود و چربی را بهتر ذخیره می‌کند. 
خواب کافی و به موقع یک نکته کلیدی در کاهش وزن و جلوگیری از مبتلا شدن به دیابت است. یک بیمار مبتلا به اضافه وزن اگر حداقل ۷ ساعت در شب بخوابد شانس کاهش وزن دارد، در مقابل اگر این فرد کمتر از شش ساعت بخوابد احتمال افزایش وزن دارد.افزایش وزن با دو عامل مرتبط است: برخی هورمون‌های تنظیم اشتها و خستگی بدن که هر دو برای سوزاندن چربی مؤثر هستند.
 
خواب یک نياز غيرقابل چشم پوشی است و ارتباط آن با چاقی و عدم تناسب اندام رابطه معنی داری است.اغلب گفته می‌شود که 7 الی 8 ساعت خواب شبانه برای بدن لازم است اما این مدت زمان، بنا به نیاز بدنی هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. اخیراً محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کم خوابی باعث پُرخوری می‌شود. در واقع کم خوابیدن با افزایش کالری‌های مصرفی در طول روز ارتباط دارد و افرادی که ساعات کمتری می‌خوابند در مقایسه با افرادی که خواب کافی دارند میل بیشتری به خوردن غذا دارند و خطر ابتلا به چاقی در آنان بیشتر دیده می شود. لذا دانشمندان درصدد بررسی ارتباط میان مدت زمان کوتاه خواب و بروز چافی در افراد هستند. بررسی‌ها نشان داده، افرادی که یک ساعت و ۲۰ دقیقه کمتر از حد طبیعی می‌خوابند، هر روز به طور متوسط ۵۴۹ کالری بیشتر از دیگران غذا می‌خورند
در مطالعه اي 15 مرد و 15 زن با سن 49 –30 سال  و توده بدني: 26- 22  که بطور منظم 9- 7 ساعت خواب در طول شبانه روز داشتند انتخاب شدند.
تمام افراد مورد مطالعه بطور تصادفی در هر یک از شرایط خواب کوتاه شبانه (4 ساعت در طول شبانه روز ) و خواب معمول و نرمال ( 9 ساعت در طول شبانه روز ) بمدت 5 شب  مورد بررسی قرار گرفتند. میزان مصرف غذا در روز پنجم اندازه گیری شد و همچنین مصرف انرژی نیز اندازه گیری شد.     
در این پژوهش مشاهده شد شرکت کنندگان در روز پنجم انرژی بیشتری را در شرایط خواب کوتاه مدت 300 کیلو کالری بیشترمصرف کردند  و این امر بدلیل افزایش مصرف چربی  بویژه چربی های اشباع شده ، در طول خواب کوتاه مدت بوده است. در ادامه تحقیقات میزان سرعت سوخت و ساز بدن نیز مقایسه گردید که مشخص شد این میزان در هنگام خواب کوتاه مدت به خواب طبیعی تفاوت معنی داری نداشته است.
23 عدد از عوارض مهم کم خوابی بر روی بدن:
1- بداخلاقی
 2- سردرد
 3- ناتوانایی در یادگیری
4- چاقی
 5- مشکلات بینایی
 6- افزایش بیماری قلبی
 7- کند شدن سرعت عمل
8- آسیب پذیری در مقابل بیماری ها
 9- زیاد شدن غیرعادی ادرار
 10- عدم تمرکز و حواس پرتی
11- تولید نشدن واکسن و بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری
12- اختلال در تکلم
13-  سرماخوردگی
14- مشکلات سیستم گوارشی
 15- افزایش تصادفات رانندگی
16-  درد
 17- ابتلا به دیابت
18-  به هم ریختگی
19- سرطان
 20- مشکلات حافظه
 21- اختلالات ژنتیکی
22- ناخشنودی و افسردگی
23- مرگ

انتهاي پيام/
کد خبر 233750

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.