گذری بر خانه تاریخی "مجدالعلما"

از دل نصف جهان که عبور کنی و میدان تاریخی نقش جهان را پشت سر بگذاری، درست پشت مسجد امام (ره) به خانه ای می رسی که روح ادمی را به دل تاریخ می برد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قدم به داخل خانه که می گذاری چشم هایت را می بندی، بهترین فرصت برای رفتن به اعماق گذشته و نشستن کنار حوض آبی که وسط حیاط خانه است، جایی که می توانی از هیاهوی شلوغی شهر و صنعت لحظاتی دور بود و به آرامش رسید.
عظمت میدان نقش جهان بر تمام خانه های اطرافش سایه گسترانیده است. خانه مجد که درست پشت این میدان قرار گرفته هم از این قاعده مستثنی نیست.
وقتی به گوشه گوشه خانه نگاه می کنی قدمت صدساله خانه به یادت می آید، پشت بام خانه بیش از هرچیز دیگری در این خانه جلوه می کند؛ وقتی تصور میکنی آن بالا گنبد نیلگون مسجد از نزدیک ترین زاویه ممکن در مقابل چشمانت قرار می گیرد، رویایی جذاب برای انسان فراهم می شود.
خانه ای با حیاط مرکزی؛ ایوان بلند با 6 ستون در برابر آن؛ اتاق های کوچک در طرفین اتاق مرکزی و حوضخانه که معماری بناهای مسکونی دوره قاجار است. خانه ای که امروز پس از گذشت 150 سال دستخوش تغییرات فراوان شده است. خانه ای که امروز پس از بازسازی و مرمت به شکل و سیاق روزهای اول خود بازگشته و پذیرای مهمانان بسیاری خواهد بود. خانه "مجدالعلما" یا به تعبیری 
خانه "مجدالاسلام". 

"خانه­ مجدالعلما" یکی از ماندگارهای شهر تاریخی اصفهان است که بخشی از هویت این شهر را در خود نگه­ داشته است. خانه تاریخی مجد از جمله بناهایی است که فصلی از تاریخ سیاسی، ا
جتماعی و فرهنگی اين سرزمين را در پشت سکوت خود جای داده است.
بخشی از هویت این بنا به کالبد و آذین بندی آن باز می گردد، که نمایانگر ویژگی های سبکی معماری آن در دوران قاجار و در اصفهان است. بخشی دیگر از هویت آن مربوط می شود به موقعیت و جایگاه آن در بافت شهری و عملکرد این خانه در آن روزگار و سرانجام بخشی از ارزش آن وابسته است به هویت ساکنانش که امروز به نیکی از آن ها یاد می شود.
باغسرای مجد، خانه­ ای است با وسعت حدود هزار و 550 متر مربع در جنوب مسجد جامع عباسی شهر اصفهان؛ كه يك در به سو محله­ پشت مطبخ گشوده است و دری ديگر به كوچه ای كه به خيابان استانداری منتهی می شود.
این خانه متعلق به مرحوم "مجدالعلما"، شخصیت روحانی- سیاسی و از رهبران جنبش مشروطه بوده و پایگاه فعالیت های سیاسی دوران مشروطه در اصفهان محسوب می شده است. این خانه یادگاری است از معماری دوره قاجار که در نهایت سادگی بنا شده و از نقاشی، آینه کاری و دیگر تزئینات اثری به چشم نمی خورد. قدمت این خانه بر اساس اسناد بدست آمده و سبک معماری آن، به اواخر دوره­ قاجار و اوايل دوره پهلوی می رسد، که بخشی از تاریخ مشروطه­ ایران زمین در این خانه رقم خورده است.

مرمت و بازسازی این ملک پس از 20 ماه با هزینه چندین میلیارد تومان انجام شد
مدیر روابط عمومی شرکت اتحاد میراث ایرانیان در خصوص تاریخچه خانه به خبرنگار ایمنا گفت: این مکان با نام خانه مجدالعلما در ثبت میراث فرهنگی بود. که با بررسی های به عمل آمده از اسناد یافت شده در خانه مالک دقیق این مکان شناسایی شد.
زهرا عریانی با اشاره به طولانی شدن زمان بررسی ها افزود: روند شناسایی مالک اصلی خانه خیلی کند و طولانی شد، چراکه وارثین خانه در ابتدا همکاری خوبی نداشتند.
این کارشناس ارشد معماری اضافه کرد: صاحب اصلی این ملک نظام الاسلام یک روحانی بوده اند که پس از وی این ملک به پسر بزرگ او بنام مجدالاسلام به ارث رسیده بود.
عریانی با اشاره به قدمت خانه تصریح کرد: این بنا متعلق به اواخر دوره قاجاریه و مربوط به حدود 150 سال پیش است.
وی ادامه داد: تیم ما کار مرمت و بازسازی این بنا را از دوسال پیش آغاز کرد و پس از 20 ماه فعالیت مرمتی شرکت با کمک سرمایه گذاران کار مرمت و بازسازی با موفقیت به اتمام رسید. 
مهندس معمار ناظر خانه مجدالعلما در خصوص کاربری استفاده از این مکان اذعان کرد: مجوز این ملک با نام تاسیسات پذیرایی و گردشگری گرفته شده است.
وی تصریح کرد: کاربری قسمت های مختلف ملک متفاوت تعریف شده است برای مثال ضلع شمالی این بنا، تالارها چند منظوره، ضلع غربی رستوران و در طبقه همکف و اول سالن پذیرایی و ضلع شرقی غرفه های صنایع دستی جانمایی شده است.
عریانی با تاکید بر اینکه معماری این بنا مربوز به اواخر دوره قاجاریه است و صاحب ملک روحانی بوده است،افزود: تصاویری از عکس های قدیم این ملک در دسترس است که تیم مرمت با استفاده از همان تصاویر کار بازسازی را آغاز کرد.
وی در پایان یادآور شد: بازسازی و مرمت این اثر چندین میلیارد تومان هزینه در بر داشته است./126
کد خبر 229361

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.