بیماران پس از شیمی‌درمانی تا 9 ماه سیستم ایمنی ضعیفی دارند

تحقیقات جدید حاکی از این است که از جمله تاثیرات طولانی مدت شیمی درمانی تضعیف بخش هایی از سیستم ایمنی بدن به مدت حداقل 9 ماه پس از درمان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و ترجمه از مدیکال نیوز، بازیابی سیستم ایمنی بدن پس از شیمی درمانی سرطان پستان مدتی به طول می انجامد.
تحقیقات جدید حاکی از این است که از جمله تاثیرات طولانی مدت شیمی درمانی تضعیف بخش هایی از سیستم ایمنی بدن به مدت حداقل 9 ماه پس از درمان است.
با توجه به یافته های این تحقیق، این بیماران باید مراقب سلامتی خود باشند و تاحد امکان جلوی بیمار شدن خود در اثر ابتلا به ویروس را بگیرند.
این مطالعه برروی بیماران درمان شده سرطان پستان انجام گرفت. برای این بررسی، محققان 88 بیمار مبتلا به سرطان پستان در فواصل مختلف از 2 هفته تا 9 ماه پس از اتمام شیمی درمانی تحت نظارت قرار دادند.در نهایت مشخص شد که سطح بخش های مختلف از سیستم ایمنی بدن، از جمله آنتی بادی و یک گروه از سلول های سفید خون بنام لنفوسیت بسیار پایین است. داده ها نشان داد که سطح لنفوسیت های بزرگ، مانند سلول های T، سلول های B و سلول های کشنده طبیعی - که توسط ویروس ها و باکتری در برابر عفونت محافظت می کند - به طور قابل توجهی پس از شیمی درمانی سقوط می کند. این تیم همچنین دریافتند که سطوح آنتی بادی در برابر انواع باکتری که باعث کزاز و پنومونی می شود هم سقوط کرد. 
سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است و ادعا می شود بیش از نیم میلیون در سراسر جهان در هر سال است.
درمان معمول برای تومورهای اولیه شامل جراحی برای برداشتن تومور، همراه با درمان های دیگر، مانند هورمون درمانی، پرتو درمانی و یا شیمی درمانی برای کشتن سلولهای سرطانی باقی مانده است. داروهای شیمی درمانی به اندازه کافی برای کشتن سلول های سرطانی در حال رشد قدرتمند هستند اما آنها همچنین می توانند به سلول های سالم نیز آسیب برسانند و باعث عوارض جانبی در سرتاسر بدن شوند. 
حدود 30درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی قرار می گیرند.
/126
منبع: Medical News
کد خبر 218368

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.