۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱

خبرگزاری ایمنا: تا کنون عکس‌های بسیاری از اصفهان قدیم به جا مانده است که یکی از مهم‌ترین گالری ارزشمند عکس‌های قدیم اصفهان به همت ارنست هولستر، مهندس و عکاس پیشگام آلمانی فراهم شده است.

به گزارش ایمنا تاکنون عکس های بسیاری از اصفهان قدیم به جا مانده است که یکی از مهم ترین گالری ارزشمند عکس های قدیم اصفهان به همت "ارنست هولستر"، مهندس و عکاس پیشگام آلمانی فراهم شده است. وی که در زمان حكومت ناصرالدين شاه به ایران آمد، حدود ۲۰ سال از عمر خود را در شهر زیبای اصفهان گذراند. این عکاس خوش ذوق که در دوره ظل السلطان در تلگراف خانه انگلیسی ها در جلفا مشغول کار بود، با دوربین شخصی خود به تصویر برداری از مناظر و مردم شهر پرداخت. او علاوه بر مهندسی تلگراف از دیگر علوم و فنون جدید نیز بهره‌ای برده بود.
وی عكاسی خوب و مردم‌شناسی متوسط بود که به ذلیل علاقه مندی به اصفهان دیگر از این شهر نرفت و با پشتكار به جمع‌آوری یادداشت ها و اطلاعاتی از وضع زندگی مردم، مشاغل،‌ آمار كسبه و آداب و رسومی پرداخت كه بسیاری از ویژگی‌های آنها اكنون دیگر معمول نیست.
وی از مردم در محیط واقعی زندگی و كارشان عكس می‌گرفت. تنها در بعضی موارد پرده‌ای ساده پشت سر آنها می‌آویخت،‌ تا اشیاء و موضوعات زائد را از كادر عكس حذف كند، به صورتی که همین امر باعث شده، جزئیات دقیقی از فضای اجتماعی آن زمان ثبت شود.
در میان گنجینه ارزشمند عکس های ارنست هولستر از شهر اصفهان می توان به تصویر پل جوبی و کاخ هفت‌دست در اوایل حکومت قاجار، عکس قدیمی از منارجنبان، میدان نقش جهان در زمان قاجار، عکس قدیمی سی و سه پل، عکس از منزل شخصی خودش و ...اشاره کرد. این در حالی است که به همت ارنست هولستر بی گمان پس از تهران که در زمان قاجار پایتخت بود، اصفهان دارای بالاترین گنجینه عکس های قاجاری است.
گنجینه  عکس های هولتسر برای نخستین بار در سال ۱۳۵۵ هجري شمسي، همراه با يادداشت‏ هاي او در كتابي به نام "ايران در يك‏صد و سيزده سال پيش" به چاپ رسید، اما این کتاب به سرعت کمیاب شد و سرانجام در سال ۱۳۸۷ خانم پریسا دمندان این کتاب را پس از بازسازی عکس ها و احتمالا انجام یک گزینش در آنها، به صورت کتاب دیگری تحت عنوان "هزار جلوه زندگی" به چاپ رسانید.  در اين كتاب مجموعه‏ كاملي از عكس‏ها و يادداشت‏هاي ارنست هولتسر، همراه با تحقيق درباره‏ي زندگي و كار اين شيفته‏ ايران ارائه شده است.
با ما همراه شوید تا از گالری ارزشمند عکس های ارنست هولستر از اصفهان قدیم دیدن کنیم:










/لیلا شهبازی/
کد خبر 188831

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • شهریار ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    1 1
    این عکس پایانی از کجا گرفته شده؟

    پاسخ سایت: 0