۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا شامل ایتالیا، مکزیک، یونان، اسپانیا و ژاپن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تحقیقات تغذیه‌ای همواره بر اثرات فیزیکی رژیم‌های غذایی متمرکز بوده است، با این حال به‌تازگی بخشی از این تمرکز روی چگونگی تأثیر خوردن غذای درست بر سلامت روان قرار دارد. طبق این مطالعات یک رژیم غذایی سالم با سلامت روده همراه است و میکروب‌های روده سالم، سروتونین و دوپامین تولید می‌کنند که انتقال‌دهنده‌های عصبی مربوط به خلق‌وخو و احساسات را تنظیم می‌کنند.

شکم‌گردی، بخش روبه‌رشد گردشگری در جهان

اهمیت غذا یکی از دلایل متعددی است که ارزش بازار جهانی خدمات غذایی را در سال ۲۰۲۲ به ۲.۳۹ تریلیون دلار رساند. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که این بازار تا سال ۲۰۳۰ به ۵.۴۲ تریلیون دلار افزایش پیدا کند. یکی از بزرگ‌ترین روندهایی که موجب رشد صنعت غذا به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه می‌شود، افزایش فودکورت‌ها به‌معنای محیط‌های غذایی است که انواع رستوران‌ها و غذاخوری‌ها را در یک محوطه مشخص گرد هم می‌آورد.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

بازار جهانی گردشگری آشپزی نیز رو به پیشرفت است و مردم این امکان را دارند که به‌راحتی به سراسر جهان سفر کنند تا کشورهایی را با بهترین کیفیت غذا بیابند. در سال ۲۰۲۲ اندازه بازار گردشگری آشپزی ۹۷۶.۶۸ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و برای آن در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳ رشدی ۱۷ درصدی پیش‌بینی شده است.

ترجیح گردشگران مدرن آشنایی با فرهنگ مکان‌هایی است که به آن سفر می‌کنند که این امر تقاضای آن‌ها را برای غذاهای محلی افزایش می‌دهد. علاوه بر این، گرایش مصرف‌کنندگان به افزایش آگاهی آن‌ها در مورد اصالت و تاریخچه غذاها روبه افزایش است، بنابراین علاقه‌مندان به غذا اکنون تمایل دارند به مناطق خاصی سفر کنند تا غذاهای محلی را در اصیل‌ترین شکل و طعم آن بچشند. به این ترتیب بسیاری از گردشگران به‌عنوان مسافران غذا شناسایی می‌شوند، به‌ویژه که غذا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بیشتر در مورد فرهنگ‌های محلی بیاموزند.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

توسعه غذاخوری‌های محلی در جهان‌

افزایش مسافران غذایی به‌طور حتم غذاخوری‌ها و رستوران‌ها را به تکاپو می‌اندازد تا در هر کجا که قرار دارند، طعم سنتی غذاهای هر منطقه را برای دوستداران غذا فراهم و غذاهای محلی را در منوهای خود ادغام کنند. گردشگری آشپزی دنیایی از امکانات جدید را به روی مردم به‌ویژه عاشقان غذا باز می‌کند.

با افزایش آگاهی‌ها نسبت به اهمیت سلامتی تغذیه نیز بسیاری از گردشگران که در کشورهای گوناگون غذا می‌خورند، نگران سلامتی خود هستند. بنابراین یافتن سالم‌ترین غذاها در جهان بسیار اهمیت پیدا کرده و حتی راه خود را به منوی رستوران‌ها در کشورهایی هم‌چون ایالات‌متحده باز کرده که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فست‌فود در جهان است. بعضی از این رستوران‌ها با ارائه گزینه‌هایی هم‌چون «غذای خودت را بساز» و «بشقاب سبک زندگی» به مشتریان این فرصت را می‌دهد تا مسئولیت رژیم غذایی خود را بر عهده بگیرند.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

بهترین کشورها برای مسافران غذایی

رتبه‌بندی بهترین کشورهای جهان در زمینه گردشگری غذا با بررسی ۶ منبع مختلف سفر و گردشگری جهانی انجام گرفته است. کشورها بر اساس میانگین رتبه‌های خود در همه منابعی رتبه‌بندی شده‌اند که در آن‌ها مورد توجه قرار گرفته بودند.

ایتالیا

ایتالیا با میانگین رتبه ۱.۱ در بین پنج از شش منبع مورد استفاده، بهترین کشور برای مسافران غذا تعیین شده است و گفته می‌شود که غذای شماره یک در جهان دارد. کیفیت مواد اولیه در کنار سادگی ظروف، غذاهای ایتالیایی را به یکی از محبوب‌ترین غذاهای جهان تبدیل کرده است. این وعده‌های غذایی در مقیاس سلامتی درجه یک هستند، زیرا بیشتر با روغن‌های زیتون پخته می‌شوند تا جایگزین‌های ناسالم دیگر.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

مکزیک

غذاهای مکزیکی یکی از سریع‌ترین غذاهای روبه‌رشد در جهان است و پیش‌بینی می‌شود که بازار مواد غذایی این کشور تا سال ۲۰۲۶ به ۱۱۳.۸۵ میلیارد دلار برسد. در سال ۲۰۱۰، یونسکو غذاهای مکزیکی را به فهرست میراث فرهنگی ناملموس خود اضافه کرد. طبق گفته یونسکو، فرهنگ آشپزی این کشور پیشرفته و مملو از نماد است و پیوندهای اجتماعی را تقویت می‌کند. این یکی از دلایل متعددی است که مکزیک یکی از برترین کشورهای جهان برای سفر گردشگران غذا است و با میانگین رتبه ۴.۳ جایگاه دوم فهرست حاضر را از آن خود کرده است.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

یونان

یونان در احاطه اقیانوس‌ها قرار دارد که این امر به سرآشپزهای آن امکان دسترسی روزانه به ماهی تازه را می‌دهد. علاوه بر این، گیاهان تازه مانند پونه کوهی، ریحان و آویشن بخش مهمی از غذاهای یونانی را تشکیل می‌دهند و ترکیب منحصربه‌فرد گوشت کبابی، روغن و گیاهان به این غذاها طعم خاصی می‌بخشد. میانگین رتبه یونان ۵.۴ است و در جایگاه سوم فهرست قرار گرفته است.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

اسپانیا

اسپانیایی‌ها در مورد نحوه تهیه غذاهایشان بسیار حساس هستند و فرمول‌های غذایی خاصی دارند که موجب قوام و طعم‌های غنی می‌شود. بیشتر غذاهای این کشور به گونه‌ای طبخ می‌شود که طعم طبیعی مواد را به نمایش بگذارد و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها همه تازه هستند. این امر به تبدیل غذا به بخش مرکزی هویت فرهنگی اسپانیا کمک می‌کند. این کشور با میانگین رتبه ۶.۸ جایگاه چهارم لیست حاضر را به خود اختصاص داده است.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

ژاپن

توکیو، پایتخت ژاپن، خانه ۲۶۳ رستوران ستاره‌دار میشلن است که بالاترین رتبه برای رستورانی سراسر جهان محسوب می‌شود. غذاهای ژاپنی رویکرد منحصربه‌فردی به غذا دارند که در بسیاری از دیگر غذاهای جهان یافت نمی‌شود. محبوبیت فزاینده سوشی نشان می‌دهد که غذاهای این کشور بسیار مورد علاقه و محبوب است. علاوه بر طعم، غذاهای ژاپنی به دلیل سالم بودن و فواید قابل‌توجه نیز مورد تحسین قرار می‌گیرند. ژاپن با میانگین رتبه ۹.۶ در پنجمین جایگاه فهرست حاضر قرار دارد.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

فرانسه

فرانسه یکی از بهترین کشورها برای گردشگری غذایی و در سراسر جهان به خاطر فرهنگ غذا و نوشیدنی‌اش شناخته شده است. غذاهای فرانسوی به شدت بر تکنیک‌های رسمی و سرو خاص تمرکز دارد، به همین دلیل این کشور محل پرورش تعداد زیادی سرآشپز با استعداد محسوب می‌شود. سرآشپز شدن در فرانسه کار ساده‌ای نیست، زیرا مستلزم تسلط بر طیف گسترده‌ای از اصول اولیه آشپزی فرانسوی است. پاریس با بیش از ۲۰۰۰ رستوران پنج ستاره و ۱۹۹ رستوران دارای ستاره میشلین، به‌عنوان چهارمین پایتخت آشپزی جهان در بعضی منابع رتبه‌بندی شده و با میانگین رتبه ۱۰.۲ در رتبه ششم لیست حاضر جای گرفته است.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

پرتغال

ماهی، گوشت، روغن زیتون و باقلا جاوه از عناصر اصلی غذاهای پرتغالی است. نان نیز به‌عنوان ساده‌ترین غذا بخش عمده‌ای از هر وعده غذایی را تشکیل می‌دهد و پرتغال را به یکی از کشورهایی با بهترین نان تبدیل کرده است. دستورالعمل‌های غذایی پرتغال به شدت با سایر غذاهای اروپایی متفاوت است و کباب زیادی را در خود جای داده است. میانگین رتبه این کشور ۱۰.۸ و جایگاه آن در فهرست بهترین کشورهای جهان برای سفرهای غذایی هفت است.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

چین

چین با میانگین رتبه: ۱۱.۳ در رتبه هشتم لیست حاضر قرار دارد. غذاهای چینی در طول دهه ۸۰ به یکی از محبوب‌ترین غذاهای جهان تبدیل شد و همیشه به دلیل پردازش پیچیده خود شناخته شده است. چین همچنین بزرگ‌ترین تولید کننده مواد غذایی در جهان است که نشان‌دهنده عشق این کشور به غذا است.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

برزیل

برزیل دارای مجموعه گسترده‌ای از میوه‌های استوایی مانند آکای و جابوتیکابا (انگور برزیلی) است که چاشنی هیجان‌انگیز برای آشپزی محسوب می‌شود. پنیر بخش قابل‌توجهی از غذاهای محلی این کشور است که بیشتر آن روی غذاهایی به اندازه لقمه تمرکز دارد که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان میان‌وعده مصرف کرد. طعم واقعی غذاهای برزیلی را تنها با بازدید از این کشور می‌توان به دست آورد که با میانگین رتبه ۱۱.۵ جایگاه نهم لیست حاضر را به خود اختصاص داده است.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

تایلند

کاری ماسامان تایلندی به‌عنوان بهترین غذای جهان فهرست‌بندی شده است، این غذا طعم‌های شیرین، شور و تند را در یک بشقاب کوچک به نمایش می‌گذارد و تایلند را به یکی از بهترین کشورها برای سفرهای گردشگری غذا تبدیل می‌کند. میانگین رتبه ۱۴ و جایگاه آن در فهرست بهترین کشورهای جهان برای سفرهای غذایی ۱۰ است.

بهترین کشورهای جهان برای گردشگری غذا

کد خبر 752279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.