روز جهانی خانواده ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر International Family Day

روز جهانی خانواده (International Family Day) که توسط سازمان ملل متحد (UN) در سال ۱۹۹۴ پایه‌گذاری شد، هر سال در ۱۵ می (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) برای گرامی‌داشت اهمیت خانواده‌ها برگزار می‌شود. شعار این روز در سال ۲۰۲۴ «خانواده‌ها و تغییرات آب‌وهوایی» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، خانواده‌ها پایه و اساس جوامع هستند. سال‌های آغازین شکل‌گیری زندگی هر فرد با خانواده وی سپری می‌شود و اعضای خانواده، مهم‌ترین افراد زندگی او هستند. بنابراین باید وجود چنین نهادی را حداقل در یک روز از هر سال جشن گرفت و در آن وقت خود را صرف یافتن راه‌هایی برای محافظت از واحد خانواده به‌عنوان مهم‌ترین و مقدس‌ترین نهاد جوامع کرد.

با این وجود تعداد خانواده‌های سنتی رو به زوال است و خانواده‌ها که در آن فرزندان با هر دو والدین خود زندگی می‌کنند، نسبت به سال ۱۹۶۰ شاهد کاهش چشمگیری بوده است. تعداد والدین مجردی که پس از جدایی تمایلی به ازدواج مجدد نشان نمی‌دهند و به‌تنهایی سرپرستی فرزند را برعهده می‌گیرند نیز افزایش داشته است.

تاریخ روز جهانی خانواده ۱۴۰۳

روز جهانی خانواده هر سال در پانزدهم می مصادف با بیست‌وششم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. هدف این ترویج اهمیت یک خانواده متعادل و سالم است.

روز جهانی خانواده ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر International Family Day

تاریخچه روز جهانی خانواده

طبق مطالعات متعدد بنیان خانواده به‌طور چشمگیری بر موفقیت کودک تأثیر می‌گذارد. هرچه محیط خانواده برای کودک پایدارتر باشد، احتمال سلامتی وی از نظر روحی و جسمی بیشتر خواهد بود.

جوامع در سراسر جهان با موانعی روبه‌رو هستند که ثبات خانواده را به خطر می‌اندازد. سازمان ملل در دهه ۱۹۸۰ این موضوع را به رسمیت شناخت و دبیرکل آن آگاهی در این زمینه را میان تصمیم‌گیرندگان و مردم ارتقا داد.

واحد خانواده با اولین انسان‌ها آغاز شد. اگرچه خانواده‌های امروزی ممکن است متفاوت از هزاران سال پیش به نظر برسند، اما به همان اندازه مهم هستند که در آن زمان بودند. این اهمیت در اکثر فرهنگ‌ها و ادیان نیز مورد توجه قرار دارد.

سازمان ملل با اعتقاد بر این امر که که خانواده‌ها به اندازه کافی مهم هستند تا از طریق یک روز بزرگداشت به رسمیت شناخته شوند، در سال ۱۹۹۴ پانزدهم می را به‌عنوان روز جهانی خانواده (International Day of Families) انتخاب کرد و هدف آن افزایش آگاهی در مورد فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی مؤثر بر خانواده‌ها بود.

این روز فرصتی را برای دولت‌ها، سازمان‌ها و جوامع فراهم می‌کند تا اهمیت خانواده‌ها را در جامعه برجسته و به چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستند، رسیدگی کنند. روز جهانی خانواده هر سال موضوع متفاوتی را با محوریت خانواده انتخاب می‌کند تا به چالش‌های جهانی در زمینه آموزش، فقر، سلامت و تعادل کار-خانواده رسیدگی کند.

روز جهانی خانواده ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر International Family Day

شعار روز جهانی خانواده ۲۰۲۴

شعار روز جهانی خانواده ۲۰۲۴ «خانواده‌ها و تغییرات آب‌وهوایی» تعیین شده است، چراکه تغییرات اقلیمی مسئله مبرم حال حاضر است، می‌تواند عواقب جدی بر زندگی انسان داشته باشد و منجر به از دست دادن معیشت و آواره شدن خانواده‌ها شود.

سازمان ملل خاطرنشان کرد که تغییرات آب‌وهوایی منجر به اختلالات اقتصادی در صنایع حساس به اثرات آب‌وهوایی مانند کشاورزی و شیلات می‌شود، بنابراین هدف روز جهانی خانواده را در سال ۲۰۲۴ افزایش آگاهی در مورد چگونگی تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر خانواده‌ها و توانمندسازی آن‌ها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در سطح مردمی تعیین کرده است. در وبگاه این سازمان ملل آمده است: «خانواده‌ها ارزش‌ها را در بین نسل‌ها منتقل می‌کنند، بنابراین القای عادات پایدار و آگاهی از شرایط آب‌وهوایی در خانواده‌ها از سنین پایین بسیار مهم است.»

روز جهانی خانواده ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر International Family Day

سنت‌های روز جهانی خانواده

روز جهانی خانواده به بزرگداشت تمام سنت‌های عجیب و غریبی اختصاص دارد که خانواده‌ها به اشتراک می‌گذارند. هر خانواده‌ای منحصربه‌فرد است و داستان‌ها، خاطرات و ماجراهای بی‌شماری برای به‌اشتراک‌گذاشتن دارد که تنها برای اعضای آن مهم است.

خانواده‌ها همچنین از این روز به‌عنوان فرصتی برای در میان گذاشتن احساسات، سپاسگذاری و حتی عنوان کردن نیازهای خود با والدین، خواهران و برادران و حتی دیگر اعضای فامیل استفاده می‌کنند. بعضی از خانواده‌ها در این روز دور هم جمع می‌شوند و به تفریح در یک فضای عمومی، دورهمی در خانه یا صرف غذا در رستوران می‌پردازند.

کد خبر 753576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.