وزیر دفاع جدید روسیه و دقت اقتصادی در هزینه‌های جنگ

انتخاب آندری بلوسوف توسط پوتین نشان‌دهنده تغییر اساسی در نحوه مدیریت جنگ اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشته است که ۹ مه در رژه پیروزی به مناسبت ۷۹ مین سالگرد پیروزی ارتش سرخ علیه آلمان نازی، سرگئی شویگو مزین به مدال‌های افتخار مختلف به ولادیمیر پوتین ادای احترام کرد. جانشین جدید او، آن دری بلوسوف از پیش‌زمینه متفاوتی می‌آید. او یک اقتصاددان است که هرگز در ارتش خدمت نکرده، اما به‌عنوان مشاور مسائل اقتصادی در سمت‌های مختلف پیش رئیس جمهور روسیه خدمت کرده است.

شویگو به‌عنوان دبیر جدید شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، جایگزین نیکولای پاتروشف خواهد شد، اما تا این لحظه معلوم نیست سمت جدید پاتروشف چه خواهد بود، اما برخی گمانه‌زنی می‌کنند که او نقش اساسی خود را پشت پرده ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع جدید روسیه و دقت اقتصادی در هزینه‌های جنگ

به گفته این روزنامه، انتصاب غیرمنتظره بلوسوف برای اداره وزارت دفاع نشان می‌دهد که پوتین خواهان تغییر اساسی در مدیریت جنگ اوکراین است که در سال دوم خود به سر می‌برد. هدف از این انتصاب کنترل نزدیک‌تر بودجه دفاعی بی‌سابقه کشور (۱۱۸/۵ میلیارد دلار) است، زیرا بلوسوف قهرمان وضع سیاست‌های دولت بدون کمی و کاستی است و حامیان خاصی در دولت ندارد که بخواهد کارشکنی کند.

فردی که با بلوسوف آشنا است به فایننشال تایمز گفته است که «او به هیچ وجه آدم فاسدی نیست. بر خلاف اطرافیان شویگو که بیشتر افراد معامله‌گر بودند. بلوسوف قرار نیست وانمود کند که دارد ارتش را رهبری می‌کند. او یک کارمند کارکشته و تکنوکرات صادق است و پوتین این امر را به خوبی می‌داند.»

بلوسوف، پسر یک اقتصاددان برجسته شوروی، قبل از پیوستن به دولت در سال ۱۹۹۹ در دانشگاه کار می‌کرد. او در نقش‌هایی از جمله وزیر توسعه اقتصادی، مشاور اقتصادی پوتین و اخیراً معاون اول نخست وزیر خدمت کرده است.

در طول این مدت، بلوسوف پیوسته از نقش قوی دولت در اقتصاد و تحریک رشد اقتصاد از طریق سرمایه‌گذاری دولتی، نرخ بهره پایین و سیاست‌های مالی و اعتباری نرم دفاع می‌کرد.

این امر اغلب باعث می‌شد او با دیگر تکنوکرات‌های برتر مانند الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی و آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی، در تضاد باشد. با این حال سیاست‌های پولی و مالی تندرو دیگر تکنوکرات‌های به روسیه کمک کرد تا موج اولیه تحریم‌های غرب را به کمترین آسیب پشت سر بگذارد.

با افزایش قدرت بلوسوف، او مدافع برجسته سیاست‌هایی مانند مالیات بر درآمدهای بادآورده بر صادرکنندگان کالاهای روسیه، به ویژه صنعت فلزات، و کنترل سرمایه شد.

وزیر دفاع جدید روسیه و دقت اقتصادی در هزینه‌های جنگ

یکی از مقامات ارشد سابق کرملین به این روزنامه گفته است: «او احمق نیست. ذهنی ریاضی دارد، اما ذهنیت او کاملاً شوروی است. او این تصور بچگانه از عدالت را دارد. اگر کسی پول زیادی به دست آورد، پس باید بخشی از آن را بردارید.»

بسیاری از خبرنگاران و تحلیلگران جنگی روسیه، که مرتباً فساد در ارتش را در سال اول جنگ مطرح می‌کردند و بسیاری از شکست‌های خط مقدم روسیه را به دلیل مدیریت ضعیف می‌دانستند، از خبر انتصاب بلوسوف استقبال کردند. آنها با تمجید از تخصص اقتصادی او، او را شخصیتی معرفی کردند که وزارت دفاع را پاکسازی می‌کند.

کنستانتین مالوفیف، یک سرمایه‌دار بزرگ مسیحی که از گردان‌های داوطلبانه روسی حمایت می‌کند گفت که دیدگاه‌های دولت‌گرایانه بلوسوف به این معنی است که کرملین در تولید تسلیحات برای جنگ در اوکراین موفقیت بیشتری خواهد داشت.

به گفته او: «بخش دفاعی در حال تبدیل شدن به یک اولویت مطلق برای همه سیاست‌های دولتی است. همانطور که باید باشد. با برنامه‌ریزی درست، چیزی که وزیر دفاع جدید ما از آن حمایت می‌کند، هم اسلحه خواهیم داشت و هم کره.» اشاره به بحثی قدیمی در اقتصاد سیاسی که دولت در صرف بودجه خود باید بین اسلحه یا کره انتخاب کند.

وزیر دفاع جدید روسیه و دقت اقتصادی در هزینه‌های جنگ

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، اگرچه شویگو برای سالیان زیادی سمت خود را حفظ کرده بود، اخیراً به دلیل رسوایی‌های فساد در تدارکات دفاعی، نقش او تحت فشار بیشتری قرار گرفت. سرویس‌های امنیتی روسیه هفته گذشته یکی از نزدیک‌ترین دستیاران وی، تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع را به اتهام فساد دستگیر کردند، که نشانه‌ای از پایان یافتن روزهای حضور شویگو در این نقش است.

الکساندرا پروکوپنکو، یکی از مقامات سابق بانک مرکزی روسیه، فایننشال تایمز گفت که انتصاب بلوسوف به این معناست که کابینه دولت و وزارت دفاع هزینه‌ها را با دقت بیشتری هماهنگ خواهند کرد. «بلوسف متفاوت خواهد بود. اما ممکن است هزینه‌های نظامی افزایش یابد. بلوسوف از حامیان برجسته نقش صنعت در اقتصاد است، بنابراین او همه طرفدار تزریق اقتصاد با پول نقد از طریق بخش دفاعی است

کد خبر 753151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.