کوچ بیش از ۳۰ هزار نفر عشایر آذربایجان‌غربی به ییلاقات چالدران

فرماندار شهرستان چالدران با بیان اینکه هر سال در فصل تابستان بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۶۰۰۰ خانوار عشایری از شهرستان‌های شمال آذربایجان‌غربی به ییلاقات چالدران کوچ می‌کنند، گفت: این عشایر در ۲۲۰ منطقه ییلاقی با بیش از ۲۰۰ هزار راس دام در مراتع این شهرستان استقرار موقت دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدرضا عبدالله‌نژاد امروز _چهارشنبه بیست‌وششم اردیبهشت_ در جلسه بررسی مسائل و مشکلات ییلاقات چالدران با اشاره به اینکه این شهرستان به لحاظ داشتن مراتع سرسبز یکی از قطب‌های مهم تولید فرآورده‌های دامی و لبنی در آذربایجان‌غربی است، اظهار کرد: این پتانسیل باعث شده شهرستان چالدران در فصل تابستان میزبان عشایر کوچ‌رو قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هر سال در فصل تابستان بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۶۰۰۰ خانوار عشایری از شهرستان‌های شمال آذربایجان‌غربی به ییلاقات چالدران کوچ می‌کنند، افزود: این عشایر در ۲۲۰ منطقه ییلاقی با بیش از ۲۰۰ هزار رأس دام در مراتع این شهرستان استقرار موقت دارند.

فرماندار شهرستان چالدران بر لزوم حفظ و صیانت از مراتع تاکید کرد و گفت: بهره‌برداران باید با رعایت تعادل دام و مرتع و مشارکت در طرح‌های مرتع‌داری در نگهداری و حفاظت از این مراتع سهیم باشند.

عبدالله‌نژاد ارائه خدمات بهتر به عشایر کوچ رو در ییلاقات چالدران را یکی از برنامه‌های اصلی فرمانداری این شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته اعتبارات خاصی برای اجرای پروژه‌های عمران عشایری در ییلاقات چالدران هزینه شده است.

علی ناجی مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه به نقش عشایر در تولید که با کمترین امکانات بیشترین نقش را در تأمین امنیت غذایی دارند اشاره کرد و گفت: عشایر قشری مولد و زحمت کش هستند که به فرموده رهبر انقلاب عشایر مرزداران، سنت‌داران و حافظان حیثیت ملی و بومی کشورند و نقش برجسته‌ای را در حفاظت و حراست از مرزها بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه اداره کل امور عشایری استان خدمات مختلفی را برای عشایر کوچ رو استان برنامه‌ریزی کرده است، افزود: تهیه و تأمین پنل‌های خورشیدی، مرمت ایل راه‌های عشایری، تأمین آب شرب سالم و بهداشتی و تأمین آبشخور دامی از جمله این طرح‌ها است.

کد خبر 753987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.