تعطیلی روزهای شنبه؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه بیست‌وهفتم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جزئیات سرقت فرش‌های سعدآباد در دولت قبل» نوشت: معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به پیگیری‌های جدی دستگاه قضائی در پرونده فرش‌های گمشده سعدآباد در دولت گذشته، اعلام کرد: برای دستگاه قضائی اصل وقوع جرم محرز شده و در این باره از چند نفر از متهمان نیز بازجویی شده است.
محمد دهقان روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت، با اشاره به اینکه با پیگیری‌های معاونت حقوقی، مرجع قضائی که موضوع فرش‌های کاخ سعدآباد را پیگیری می‌کرد به نتیجه خوبی رسیده است، اظهار کرد: اصل جرم برای مرجع قضائی کاملاً محرز شده است، تعدادی از متهمان را نیز دعوت و از آنان بازجویی کردند؛ بزودی نیز قاضی پرونده از مکان سابق این فرش‌ها بازدید می‌کند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هرچه زودتر قاضی این پرونده به رأی برسد یا اینکه امکان استرداد این فرش‌ها فراهم شود، اضافه کرد: البته باید با کسانی که مرتکب جرم شدند، در هر مقامی که باشند، برخورد شود.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه حتماً باید با کسانی که این فرش‌ها را از کاخ سعدآباد بیرون بردند برخورد شود، گفت: دستگاه قضائی این گمان را دارد که این فرش‌ها به خارج از کشور منتقل شده باشند، اما در هر صورت تصمیم با قاضی است و امیدواریم پیگیری‌های دستگاه قضائی هم منجر به بازگشت این فرش‌ها و هم مجازات کسانی شود که در دولت گذشته این فرش‌های نفیس را از کاخ سعدآباد خارج کردند.

تعطیلی روزهای شنبه؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تعطیلی روزهای شنبه موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟» به مصوبه روز گذشته مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها پرداخت و نوشت: مجلس شورای اسلامی روزهای گذشته به بررسی موضوع تعطیلی شنبه و یا پنجشنبه پرداخت، که البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعطیلی پنجشنبه مخالفت کردند و با تعطیلی شنبه موافقت کردند. بر اساس این مصوبه برای تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی از یکشنبه تا پنجشنبه روز کاری محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز در مخالفت با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفته است: تعطیلی پنجشنبه‌ها با در نظر گرفتن مبانی فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت است و ضمن اینکه تعطیلی پنجشنبه‌ها در درازمدت در کشور نهادینه شده است.

وی بیان کرد: پیشنهاد تعطیلی روز شنبه بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح شده، این در حالی است که مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک با هم ندارند. ۸۵ درصد تجارت خارجی ما با ۱۰ کشور است که اکثر آنها مسلمان هستند. از طرف دیگر اکنون عصر ارتباطات است و عملاً روز تعطیلی و غیر تعطیلی معنایی ندارد.

علی‌اکبر علیزاده، نماینده مجلس نیز گفته است: ۹۰ درصد تجارت ما با همسایگان است، مدل تعطیلی همسایگان هم مثل خودمان بوده و ربطی به پنجشنبه و شنبه ندارد. اکنون در دنیای ارتباطات قرار داریم کما اینکه گمرک هم اعلام کرده در تمامی ایام باز است و به تعطیلی کار ندارد البته برخی موضوع ثبت سفارش را می‌گویند. سوال این است که مگر همین الان هم بلافاصله ثبت سفارش صورت می‌گیرد، چند ماه طول می‌کشد. اگر به فکر دین مردم هستیم پنجشنبه‌ها تعطیل باشد. اکنون عرصه اقتصاد دیجیتال است، موضوع اقتصاد به تغییر تعطیلی ارتباط ندارد.

محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها، گفت: با تعطیلی روز پنجشنبه عملاً چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود. کسانی درباره تعطیلی پنجشنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده است. ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباط‌مان با دنیا قطع نشود؛ چرا به فعالان اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم؟

تعطیلی روزهای شنبه؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روز نکبت صهیونیست‌ها در سالروز «یوم‌النکبه»» نوشت: هفتادوششمین سالروز «یوم‌النکبه» برای صهیونیست‌ها پر از تلخی بود. در این روز رزمندگان مقاومت فلسطین توانستند در سلسله عملیات ترکیبی در شمال و جنوب غزه، شماری از تانک‌ها و ادوات جنگی دشمن را نابود کرده و تعدادی از نظامیان اشغالگر را به هلاکت برسانند؛ عملیاتی که رسانه‌های عبری، آن را روز سخت ارتش اسرائیل در غزه توصیف کردند، تا جایی که نظامیان دشمن مجبور شدند برای کاهش تلفات انسانی از منطقه «الزیتون» عقب‌نشینی کنند.

همان‌گونه که رهبران حماس پیش‌تر هشدار داده بودند که نظامیان اشغالگر با ورود به شهر رفح، در جنوب غزه به پیک‌نیک نخواهند آمد، روند تحولات میدانی در دومین هفته این حملات نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها کار دشواری در این منطقه خواهند داشت. برخلاف مقامات صهیونیستی که ادعا می‌کنند ساختار نظامی و تشکیلاتی حماس به شدت تضعیف شده و به راحتی می‌توانند رفح را اشغال کنند، مبارزان این جنبش در عملیات ترکیبی، تلفات سنگینی را به دشمن اشغالگر وارد کرده‌اند تا نشان دهند که همچنان آماده جنگ برای مدت نامعلوم هستند.
در تازه‌ترین عملیات، گروه‌های مقاومت روز سه‌شنبه در سالروز یوم‌النکبه، کام صهیونیست‌ها را تلخ کردند. گردان‌های القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در یک عملیات ترکیبی در منطقه «بلوک ۴» در اردوگاه جبالیا در شمال غزه، مبارزان ما یک بولدوزر نظامی از نوع D۹ را با راکت «الیاسین ۱۰۵» و نیروهای صهیونیست در داخل یکی از ساختمان‌ها را با دو راکت هدف قرار دادند و با آن‌ها درگیر شدند.»

تعطیلی روزهای شنبه؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «ناتو اینگونه شکست خورد» را برگزید و نوشت: اگرچه از سوی کارشناسان و رسانه‌های داخلی و خارجی بسیار به عملیات «وعده صادق» پرداخته شده است اما همچنان این واقعه تاریخی، زوایای پنهان مهمی دارد که می‌تواند از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد. روز گذشته سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آئین بزرگداشت سردار شهید محمدهادی حاج‌رحیمی، به بیان جزئیات جدیدی از این عملیات پرداخت و به دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلستان که در حمایت از رژیم صهیونیستی در شب عملیات دخالت کردند، هشدار داد. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بیش از ۲۰۰ هواپیما در شب عملیات «وعده صادق» در آسمان منطقه بود.

وی با اشاره به عملیات «وعده صادق» گفت: این عملیات ویژگی‌های خاص خودش را داشت. عصاره‌اش این بود که در عدم مخفی‌کاری و علنی بودن، رژیم صهیونیستی و آمریکا تمام توان‌شان را به صحنه آوردند. ناتو همه امکاناتش را آورد و فقط در دریای سیاه ۸ -۷ ناوگروه مستقر شدند که جلوی حملات را بگیرند. فرمانده نیروی قدس ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هواپیما از سر شب عملیات تا پایان آن در آسمان منطقه بودند. متراکم‌ترین نقطه دنیا به لحاظ پدافند هوایی این منطقه‌ای بود که برادران شما عملیات کردند. قاآنی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی و آمریکا و همه غرب کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند در مقابل جبهه مقاومت بایستند. این شعار نیست و در عمل اثبات شد و خودشان هم به آن اذعان دارند. وی ادامه داد: در همین عملیات «وعده صادق» که یک عملیات مقاومتی بود، جمهوری اسلامی تشخیص داد وقت وارد شدنش است و با اقتدار و با صلابت وارد شد و هنوز زمان می‌خواهد تا عمق عملیات توفان الاقصی و «وعده صادق» مشخص شود اما دشمنان ما خیلی بهتر از دوستان ما فهمیدند چه ضربه‌ای خوردند و چه اوضاعی دارند.

تعطیلی روزهای شنبه؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «یک قدم تا تعطیلی شنبه» را برگزید و نوشت: بلوای تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها چند وقتی است که شروع شده و به یکی از موضوعات روز بدل شده است. القصه بعد از بالا و پایین‌های بسیار و تحلیل‌های فراوان و بعضاً عجیب، دیروز در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به افزایش تعطیلی آخر هفته، موضوع تعطیلی به ایستگاه پایانی رسید. در نهایت تعطیلی شنبه‌ها با ۱۳۶ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف و سه رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه دیروز مجلس به تصویب رسید.

در این مصوبه آمده است: «تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی-درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنجشنبه تنظیم کنند. فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد». محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از جمله موافقان تعطیلی شنبه‌ها، روی موضوعات اقتصادی تأکید داشت و گفت: «کسانی درباره تعطیلی پنجشنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده نکرده‌اند ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباطمان با دنیا قطع نشود؛ چرا به فعالان اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم؟ تعطیلی روز شنبه کم هزینه ترین و پرفایده‌ترین کار برای عرصه اقتصاد است»

تعطیلی روزهای شنبه؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «مشمولان کار ۵ روزه» را برگزید و نوشت: «دنیای‌اقتصاد» دست‌کم از یک دهه پیش با طرح بحث اشکالات در تقویم تعطیلات کشور و مقایسه ساعات کار ایران با کشورهای توسعه‌یافته بر ضرورت کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات آخر هفته به ۲ روز بارها تاکید کرده بود. به نظر می‌رسد که این مهم روز گذشته با تصویب پارلمان به ثمر نشست؛ با این حال نهایی شدن ویکند دو روزه به تأیید شورای نگهبان بستگی دارد. اما روز گذشته بهارستان میزبان مجادله موافقان و مخالفان این طرح بود. مخالفان تاکید می‌کردند که کاهش ساعت کار و تعطیلی شنبه می‌تواند بر فرهنگ کار و زیست اجتماعی ایرانیان تأثیر بگذارد؛ اما موافقان با این استدلال که ایران به نسبت سایر کشورها از ساعات کار زیادی برخوردار است و تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه هم مانع از ضرر ۸ میلیارد دلاری به کشور می‌شود، نظر خود را به کرسی نشاندند. این تعطیلات صرفاً شامل کارمندان و کارکنان دولت می‌شود، اما یک نماینده مجلس پیش‌بینی کرد که چنین تعطیلاتی بخش خصوصی را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

تعطیلی روزهای شنبه؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

کد خبر 753837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.