انباشت قانون و قانون‌گذاری زیاد عامل برتری یک مجلس نیست

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تورم قوانین امر ممدوحی نیست، گفت: انباشت قانون و قانون‌گذاری زیاد وجه تمایز و برتری یک مجلس نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هادی طحان‌نظیف امروز دوشنبه _بیست‌وچهارم اردیبهشت_ در نشست فراکسیون گام دوم مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار کرد: در حوزه حقوق مجلس را به دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت می‌شناسیم و برای قضاوت درست در مورد عملکرد مجالس باید اقدامات مجالس در این دو حوزه بررسی شوند.

وی افزود: در حوزه قانون‌گذاری انباشت قانون‌گذاری زیاد است که وجه تمایز و برتری محسوب نمی‌شود و تورم قوانین امر ممدوحی نیست، بلکه گاهی قانون‌گذاری بیشتر سبب ابهام و تعارض بیشتر می‌شود و جامعه هدف به دلیل مواجه شدن با ابهام متوقف می‌شوند. بر همین اساس ما حقوقی‌های هیچ‌گاه نمی‌گوییم که مجلسی که قانون‌گذاری بیشتری انجام داده، مجلس موفقی بوده است‌.

عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: برخی قوانین پیش از این تکرار شده و با تصویب دوباره و تاکید و تکرار آن قانون، به اجرا ختم نخواهد شد و باید در این حوزه آسیب‌شناسی شود و بهتر است نمایندگان ابتدا قوانین قبل را مطالعه کنند یا اینکه آسیب‌شناسی شود که اجرا یا قانون مشکلی وجود داشته است.

طحان‌نظیف ادامه داد: قانون‌گذاری خوب، از جایگاه نظارت خوب صورت می‌گیرد و این قانون مشکل را حل می‌کند. البته مخالف قانون‌گذاری نیستم، اما سال‌ها از این موضوع‌ها غفلت شده است، البته در ادوار قبل این چالش کمتر شده اما تا حد مطلوب فاصله داریم.

وی با تاکید بر دقت نماینده برای اینکه مصوبات خلاف قانون اساسی و اسناد بالادستی نباشد، گفت: نمایندگان باید نسبت به موضوع طرح‌ها اشراف داشته باشد که سبب نزدیک شدن به هدف مورد نظر خواهید شد، چرا که گاهی بین مجلس و شورا تا آنجا رفت و آمد مصوبات وجود دارد که دیگر آن قانون برای کشور اثرگذار نیست.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: درهای مجلس باید به روی مراکز تخصصی و پژوهشی باز باشد تا با جامعیت تصمیم گذاری شود و قانون‌گذاری خوب با اقدام و فعالیت‌های کارشناسی متعدد امکان‌پذیر است، البته بعضی قوانین با گذر زمان مصرف آن‌ها به پایان می‌رسد، اما بعضی از قوانین دائمی هستند که حتی به‌رغم رفتن نماینده آن قانون باقی می‌ماند.

طحان‌نظیف ادامه داد: به آثار مصوبه و تأثیرات اجرای قانون باید دقت شود، چرا که با تصویب قانون، کار مجلس تمام نمی‌شود، بلکه کار تازه‌ای آغاز می‌شود، به عبارتی نوشتن قانون یک طرف موضوع است و نظارت و پیگیری بر اجرای قانون طرف مهم موضوع است که نماینده باید پیگیری کند. در کشور قوانین خوبی وجود دارد، اما اگر اجرا نمی‌شود نمایندگان باید پیگیری کنند.

سخنگوی شورای نگهبان حرکت به سمت قوانین جامع را از مسائل مهم دانست و یادآور شد: پراکندگی قوانین وجود دارد که همین امر موجب می‌شود قوانین قابل احصا نباشد، همچنین در بعضی موارد باید قانون، کارآمد باشد.

وی با بیان اینکه کار مجلس انجام کارهای زیربنایی است، خاطرنشان کرد: باید قدر سال‌های نخست مجلس را دانست، تجربه نشان داده است که اگر تصویب قوانین به سال‌های پایانی برسد شاید به سرانجام نرسد.

کد خبر 753189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.