نسخه قابل چاپ

نسخه وب

داخلی » مقاله » فرهنگ و هنر

به‌مناسبت بیست و یکم تیرماه

حجاب و عفاف؛ حریم امن عاشقی

۲۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۹:۱۲

خبرگزاری ایمنا: معرفی و بررسی برخی از تازه‌ترین کتاب‌های منتشر شده پیرامون موضوع عفاف و حجاب به‌مناسبت 21 تیرماه؛ روز ملی عفاف و حجاب.

به گزارش ایمنا، ۲۱ تیر ۱۳۱۴ هجری شمسی در تاریخ مبارزات دینی ملت ایران، روزی فراموش‌نشدنی است چرا که در این روز صدها تن از غیرت‌مندان معترض به سیاست‌های استبداد رضاخانی به‌خصوص قانون ننگین کشف حجاب در مسجد گوهرشاد و در مجاورت حرم امن رضوی، توسط عمال سفاک رژیم پهلوی، مظلومانه در خون سرخ خود غلتیدند و برگی افتخارآمیز بر کتاب تاریخ ایران‌زمین افزودند.
به‌ پاس گرامی‌داشت این واقعه‌ی به‌یادماندنی، بیست و یکم تیرماه به‌عنوان "روز ملی عفاف و حجاب" نامیده شده است. به‌همین مناسبت در این نوشتار، پس از توضیحی مختصر پیرامون واژه و تاریخچه‌ی حجاب، به معرفی و بررسی ۱۳ کتاب از تازه‌ترین کتاب‌هایی که طی سال‌های اخیر درباره‌ی عفاف و حجاب به چاپ رسیده‌اند، می‌پردازیم و در پایان نیز به اسامی و مشخصات برخی دیگر از بی‌شمار آثاری که در این موضوع مهم به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند، اشاره خواهیم کرد. 
واژه‌ی حجاب هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب. استعمال کلمه‌ی حجاب درمورد پوشش زن، یک اصطلاح نسبتاً جدید است. در گذشته و مخصوصاً در اصطلاح فقها، کلمه‌ی ستر - که به معنی پوشش است - به‌کار رفته. فقها چه در کتاب "الصلوة" و چه در کتاب "النکاح" که متعرض این مطلب شده‌اند، کلمه‌ی ستر را به‌کار برده‌اند نه کلمه‌ی حجاب را.
بهتر این بود که این کلمه عوض نمی‌شد و همیشه همان کلمه‌ی پوشش را به‌کار می‌بردیم، زیرا معنی شایع لغت حجاب، پرده است و اگر درمورد پوشش به‌کار برده می‌شود، به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همین امر موجب شده که عده‌ی زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود.
وظیفه‌ی پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است بدین‌معنی نیست که از خانه بیرون نروند. زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست بلکه معنای پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد؛ آیات مربوطه نیز همین معنی را ذکر می‌کنند و فتوای فقها هم مؤید همین مطلب است.
در آیات مورد اشاره، لغت حجاب به‌کار نرفته است. آیاتی که در این باره هست، چه در سوره‌ی مبارکه‌ی نور و چه در سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب، حدود پوشش و تماس‌های زن و مرد را ذکر کرده است بدون آن‌که کلمه‌ی حجاب را به‌کار برده باشد. آیه‌ای که در آن کلمه‌ی حجاب به‌کار رفته است مربوط است به زنان پیغمبر اسلام (ص).
گرایش به پوشش و عفاف یک گرایش فطری در میان زنان و مردان است. اما میزان و شکل آن رابطه‌ی مستقیمی با اخلاق و فرهنگ جوامع داشته و دارد. در سرزمین‌های مختلف، انسان‌هایی که به ارزش‌های اخلاقی اعتقاد بیشتری داشته‌اند. از پوشش کامل‌تر و متین‌تری استفاده کرده‌اند و هر قدر سطح ارزش‌های اخلاقی در آن جوامع پایین آمده، پوشش مردان و زنان نیز در سطح پایین‌تری قرار گرفته و شکل نامناسبی پیدا کرده است.
ادیان الهی هم‌واره بر پوشش تأکید کرده و آن را لازمه‌ی دین‌داری شمرده‌اند. مطابق با آئین یهود، زنان هنگام حضور در اجتماعات، موی سر خود را می‌پوشانند و به حجاب پای‌بند هستند. در مسیحیت نیز پوشش اهمیت زیادی داشته و زنان معتقد به حضرت مسیح (ع) می‌کوشیدند مانند حضرت مریم (س) موی خود را بپوشانند و با حجاب وارد جامعه شوند.
هنوز هم نقاشان مسیحی، حضرت مریم (س) را با پوشش و حجاب کامل تصویر می‌کنند. زنان و راهبه‌ها و قدیس‌ها یکی از کامل‌ترین حجاب‌ها را دارند. این امر نشان می‌دهد که از نظر آنان، داشتن حجاب، به دین‌داری نزدیک‌تر و در پیشگاه خدا پسندیده‌تر است.
در زمان ظهور حضرت مسیح (ع) در فلسطین، اروپا غرق در شرک و بت‌پرستی بود و مردم گرفتار آداب و رسوم مشرکانه بودند و زنان آن‌ها معمولاً موی خود را نمی‌پوشاندند. اما با آمدن مسیحیت به اروپا و گسترش تعالیم دین مسیح (ع)، پوشیدن موی سر نیز در میان زنان گسترش یافت.
البته در دوران‌های اخیر، پای‌بندی به تعالیم دینی در میان یهودیان و مسیحیان کم‌تر شده و آن بخش از دستورات و سنت‌های حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) هم که باقی‌مانده مورد غفلت قرار گرفته و به آن‌ها عمل نمی‌شود. بنابراین، بی‌حجابی زنان غرب نه تنها جایگاهی در اندیشه‌ی مسیحیت حقیقی ندارد، بلکه بازگشتی به سنت‌های مشرکانه‌ی قبل از حضرت مسیح (ع) محسوب می‌شود.
زنان ایرانی قبل از اسلام نیز که عموماً پیرو آئین زرتشت بودند، با پوشش کامل در محل‌های عمومی رفت‌وآمد می‌کردند. تقریباً در همه‌ی فرهنگ‌ها، همیشه پوشش زنان به‌صورت یک اصل پسندیده مطرح بوده و کم‌تر قوم و ملتی بوده است که زنان آنان پوشش مناسبی نداشته باشند. البته چگونگی و حدود آن متفاوت بوده است.
اسلام نیز حجاب را بر زنان واجب کرده است زیرا حجاب بهترین وسیله‌ای است که زن را از خطر بیگانه حفظ می‌کند و زن بی‌حجاب هم‌چون میوه‌ی درختی است که شاخه‌ی آن از دیوار باغ به بیرون آویزان است که هر رهگذری ممکن است در آن طمع کند یا مانند گلی است که هرکس به چیدن آن تمایل دارد.
آفتاب حجاب
کتاب «آفتاب حجاب» به همت دفتر مطالعات و پژوهش‏هاي مرکز رسيدگي به امور مساجد کشور از سوي انتشارات ثقلين منتشر شده و در چاپ نخست در ۲۲۸ صفحه با شمارگان ۴ هزار نسخه در دسترس محققان و علاقه‏مندان قرار گرفته است.
کتاب «آفتاب حجاب» در شش فصل تدوين شده است که "کليات حجاب و عفاف"، "تبارشناسي تاريخي حجاب"، "حجاب و عفاف در اسلام"، "فلسفه و فوائد حجاب"، "بدحجابي؛ بررسي، آثار و راهبردها" و "سؤالات و شبهات حجاب" از مهم‏ترين سرفصل‏هاي اين کتاب به‏شمار مي‏آيند.
در بخشي از مقدمه‏ي اين کتاب آمده است: «انقلاب اسلامي و امام خميني (ره) مهم‏ترين و بزرگ‏ترين دفاع تاريخي و انساني از مقوله‏ي حجاب و زن را به نمايش گذاشتند؛ امروز حجاب با دشواري‏هاي فراواني روبه‏روست، دشمناني که مي‏دانند با برداشتن حجاب به اهداف خود نائل مي‏شوند چون حجاب مهم‏ترين مرز و سنگر براي دفاع از ايدئولوژي اسلام است. و دوستاني نيز شيفته‏وار در برابر مفاهيم تئوريزه‏شده‏ي غرب در پس تنگ کردن قافيه‏ي حجاب هستند.»
در فصل نخست اين کتاب، مفهوم حجاب، معناي لغوي و اصطلاحي حجاب، فطري بودن مسأله‏ي حجاب و رابطه و نسبت حجاب و عفاف بحث و بررسي شده است، در بخش تبارشناسي تاريخي حجاب نيز افزون بر تحليل و بررسي تاريخچه‏ي اين فريضه‏ي الهي، حجاب زن در جهان باستان، پوشش زن در يونان و روم باستان، پوشش زن در ايران باستان و دوره‏هاي مختلف واکاوي شده است.
در فصل سوم اين کتاب نيز به بررسي سير تاريخي حجاب در قرآن، حجاب ذهني، بدني، حجاب در قلب، حجاب در نگاه، حجاب در گفتار و حجاب در رفتار پرداخته شده است، در ادامه‏ي اين فصل از کتاب «آفتاب حجاب»، زنان الگو در قرآن و دين اسلام معرفي شده‏اند و چهل حديث درباره‏ي پوشش زن و مرد بيان شده است.
در چهارمين فصل اين کتاب نيز افزون بر تشريح فلسفه‏ي تشريعي و عقلي حجاب، فوائد اين فريضه‏ي الهي در ابعاد فردي، خانوادگي و اجتماعي با اشاره به رواياتي بيان شده است و در پنجمين فصل کتاب نيز ضمن بررسي آثار و راهبردهاي مقوله‏ي حجاب و عفاف، علل و عوامل پديده‏ي بدحجابي واکاوي شده است.
در ششمين فصل کتاب «آفتاب حجاب»، شبهات و سؤالاتي درباره‏ي حجاب و عفاف به‏صورت علمي پاسخ داده شده و رابطه‏ي حجاب و اصل آزادي و حجاب و عقلانيت به بحث و بررسي علمي گذاشته شده است.
اهميت حجاب در جوامع بشری
کتاب «اهميت حجاب در جوامع بشري» به قلم شيخ‏الاسلام محمدتقي عثماني با ترجمه‏ي مولوي عبدالصمد حسن زهي، سال ۱۳۸۷ در ۴۱ صفحه با شمارگان ۵ هزار نسخه و بهاي ۶۰۰۰ ريال نسخه توسط نشر پويان فرنگار‏ در تهران به چاپ رسيده است. اين کتاب به بررسي ديدگاه‌هاي اسلامي درباره‏ي پوشش زنان مي‏پردازد.
اين کتاب با توجه به سخنراني‌هاي شخصيت‌هاي علمي جهان اسلام، به تبيين اهميت و ضرورت حجاب در جوامع بشري مي‏پردازد. کتاب «اهميت حجاب در جوامع بشري» با هدف تبيين ديدگاه‌هاي اسلامي و آموزه‌هاي قرآن و سنت درباره‏ي احکام حجاب و اهميت پوشش به رشته‏ي تحرير درآمده که به سه زبان عربي، اردو و انگليسي نيز برگردانده شده است.
در بخشي از اين کتاب آمده است: «با توجه به اين‏که بيش از نيمي از جمعيت جهان را بانوان تشکيل مي‌دهند و تأثيري که در ساختار جوامع دارند، دين اسلام براي حفظ جامعه‏ي ديني و جلوگيري از ايجاد هرج و مرج، قوانيني را براي پوشش در نظر گرفته که منحصر به فرد است.»
هدف آفرينش زن، تقسيم کار، روش حضرت علي (ع) و فاطمه (س)، طمع زن، کانون خانواده، نظريه‏ي گورباچف، آرامش در حجاب، تاراج دين، خروج از آرايش، حجاب چهره و عزت اسلام، از موضوعات اين کتاب به شمار مي‌روند.
نويسنده در بخشي از اين اثر با عنوان "آرامش در حجاب" آورده است: «نبايد زن حجاب را براي خود يک مشکل تصور کند، بلکه حجاب با فطرت زن و سرشت زن عجين است. اگر فطرت مسخ شود، درماني ندارد. آرامشي که به زن در حالت حجاب دست مي‌دهد، در حالت بي‏حجابي متصور نيست. از اين‏رو حجاب يکي از بخش هاي الزامي حياست.»
بررسی حجاب از ديدگاه قرآن و حديث
كتاب «بررسي حجاب از ديدگاه قرآن و حديث» تأليف مرضيه قاسمي، سال ۱۳۸۷ در ۱۸۷ صفحه، با شمارگان ۲ هزار نسخه و بهاي ۲۷۰۰۰ ريال از سوي انتشارات هزاره‏ي ققنوس‏ در تهران به چاپ رسيده که طي آن، به موضوع حجاب و پوشش و تاريخچه‏ي پيدايش آن از ديدگاه قرآن و حديث پرداخته شده است.
فهرست مطالب اين كتاب براساس موضوع تنظيم شده است و از جمله موضوعات آن مي‌توان به مفهوم‌شناسي حجاب، اقسام حجاب، تاريخچه‏ي پوشش قبل از اسلام، حجاب در ساير اديان، تاريخچه‏ي پوشش در ساير اديان، تاريخچه‏ي پوشش در اسلام، حجاب از ديدگاه روان‌شناسي، حجاب از ديدگاه امام خميني (ره)، حجاب از ديدگاه آيت‌الله خامنه‌اي و علل پيدايش بدحجابي اشاره كرد.
در بخشي از اين كتاب به يكي از زنان بدحجاب ايران به‏نام قرةالعين اشاره شده است. داستان طاهره قرةالعين به سال ۱۲۳۳ هجري قمري برمي‌گردد كه درنهايت به دستور عزيزخان، سردار كل آن دوران، حكم اعدامش صادر شد. اين مطلب از كتاب "قرةالعين، درآمدي بر تاريخ بي‌حجابي در ايران" در كتاب «بررسي حجاب از ديدگاه قرآن و حديث» ذكر شده است. كتاب "قرةالعين، درآمدي بر تاريخ بي‌حجابي در ايران" نيز با ترجمه‏ي دكتر محسن مؤيدي از سوي انتشارات اميركبير منتشر شده است. بحارالانوار، نهج‌الفصاحه، وسايل‌الشيعه، پوشش زن در اسلام، قرآن و احاديث برخي از ديگر منابع استفاده شده در اين اثر پژوهشي است.
حجاب، آزادی يا اسارت؟
كتاب «حجاب، آزادي يا اسارت؟» نوشته‏ي مشترک يوسف علي‏پور باغبان‌نژاد و اصغر رضايي كه به بررسي مسأله‏ي حساسيت‏برانگيز حجاب از ديدگاه‏‌هاي گوناگون مي‌پردازد، در ۲۲۴ صفحه و با شمارگان ۲ هزار نسخه به‏وسيله‏ي انتشارات احرار در تبريز‏ چاپ و توزيع گرديده و تاکنون چند بار تجديد چاپ شده است.
كتاب «حجاب، آزادي يا اسارت؟» نگاهي به جايگاه حجاب در ميان زنان دارد و از زاويه‌اي‌ تحليلي به بررسي حجاب در جوامع غربي مي‌پردازد و آن را بازبيني مي‌كند. مؤلفان در اين اثر مي‌كوشند نوع پوشش زنان در جوامع مختلف را جنبه‏ي گزاره‌هاي تاريخي مطرح كنند و پيامد‌هاي آن را در جامعه شرح دهند.
در بخشي از كتاب آمده است: «بدون شك آفرينش لباس و پوشش به‏تناسب ويژگي‌هاي روحي و جسمي بشر و روي آوردن فطري انسان به آن، يكي از نعمت‌ها و و هداياي بي‌بديل خداوند محسوب مي‌شود. قرآن كريم درمورد آفرينش لباس چنين مي‌فرمايد اي آدم براي شما لباسي فروفرستاديم كه اندام شما را مي‌پوشاند و مايه‏ي زينت شماست و لباس تقوا بهتر است. اين از آيات خداوند است، باشد كه متذكر شده و پند گيريد. در تورات يهوديان نيز چنين آمده است چون زن ديد كه آن درخت براي خوراك نيكوست و به نظر خوش‌نما، درختي دلپذير و دانش‌افزا مي‌آيد پس از ميوه‌اش گرفته بخورد و به شوهر خود نيز داد و او نيز خورد آنگاه چشمان هر دوي ايشان باز شد و فهميدند كه عريان‌اند، پس برگ‌هاي انجير را بر هم دوخته، ستر‌ها براي خويش ساختند، سپس خداوند لباسي از پوست به ايشان ارزاني كرد.»
در اين كتاب علاوه بر اشاره بر تاريخ پيدايش حجاب، آن را از منظر فطرت و عقل مورد توجه قرار مي‌دهد. در بخش ديگري از كتاب با اشاره به جايگاه حجاب از منظر اديان و فرهنگ‌هاي مختلف، زنان به داشتن پوشش دعوت مي‌شوند.
به عقيده‏ي نويسندگان اثر، اسلام درباره‏ي حضور زنان در جامعه مي‌گويد: «نه حبس و نه اختلاط، بلكه حريم. سنت جاري مسلمين از زمان رسول خدا (ص) همين بوده است كه زنان از شركت در مجالس و مجامع منع نمي‌شدند، ولي همواره اصل "حريم" رعايت شده است. در مساجد و مجامع، حتي در كوچه و معبر زن با مرد مختلط نبوده است.»
كتاب «حجاب، آزادي يا اسارت؟» به چهار فصل تقسيم شده است كه در فصل نخست به بيان تاريخچه‏ي حجاب و سير تاريخي آن در اديان مختلف تا سير بي‌حجابي در پوشش زنان ايراني مي‌‌پردازد. فصل دوم كتاب به رابطه‏ي لباس و فرهنگ، چرايي حجاب و علل و عوامل گسترش فرهنگ بي‏حجابي و بدحجابي اشاره دارد و فصل سوم، فلسفه‏ي پيدايش حجاب و آثار سوء و منفي حجاب را عنوان مي‌كند. در فصل چهارم نيز حجاب در اشعار فارسي مورد توجه قرار مي‌گيرد.
حجاب چرا؟
کتاب «حجاب چرا؟» به نگارش امين کشوري و به همت مؤسسه‏ي بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه‏ي علميه‏ي قم) در ۱۳۱ صفحه با شمارگان ۱۳۰۰ نسخه روانه‏ي بازار نشر شده و طي سلسله مطالبي که در دو فصل تنظيم شده است، به طرح کلي شبهه‏ها درمورد حجاب پرداخته و با رويکرد ديني سعي بر ارائه‏ي پاسخ‏هاي مناسب دارد.
بحث حجاب مورد هجمه‏ي زيادي واقع شده است و همه‏ي اين شبهه‏ها و ايجاد ترديدها از طرف دشمنان خارجي هم نيست، بلکه عده‏اي غافل و روشن‏فکرنما همواره در داخل کشور بدان‏ها پرداخته‏اند.
از جمله شبهاتي که در اين کتاب به آن‏ها پاسخ داده شده است، عبارت‏اند از: "اگر اين حجاب و پوشش مانع حضور و بروز شخصيت زن شود، قطعاً مضر است."؛ "مشکل اين نيست که زنان چگونه لباس بپوشند، مشکل اين است که زنان بتوانند در عرصه‏هاي مختلف حضور داشته باشند."؛ "حجاب جنبه‏ي اسطوره‏اي دارد نه اين‏که براي حفظ عفت باشد."؛ "اين‏که حجاب چه رنگي داشته باشد و چه شکلي داشته باشد، به کسي مربوط نيست."
نويسنده در فصل اول کتاب به تبيين ترديدهايي درمورد حجاب مثل: "حجاب مسئله‏اي خصوصي است و دخالت حکومت در حجاب، دخالت در امور شخصي است"، "حجاب، نشانه‏ي خوبي يا بدي افراد نيست، دل انسان بايد پاک باشد"، "در تفسير آيه‏ي حجاب گفته مي‏شود که منظور پرده‏اي بوده است که بين پيامبر (ص) و زنان قرار مي‏دادند و مراد از آن، حجاب زنان نيست"، "حجاب نوعي تبعيض ميان زن و مرد است"، "فقها درمورد حدود پوشش اسلامي اختلاف نظر دارند؛ به‏همين دليل نگاه دولت‏هاي مختلف در نظام جمهوري اسلامي متفاوت است"، "تأکيد بر حجاب بين زنان جامعه ايجاد اختلاف کرده و مانع وحدت ملي است"، "تأکيد بر حجاب مقدمه‏اي است که زنان کشورمان به سوي جامعه‏اي خشک و بي‏روح کشيده شوند" و "حجاب با هويت ملي ما در تضاد است و به هويت عرب‏ها شباهت دارد" و پاسخ به آن‏ها پرداخته است.
در فصل دوم نويسنده سؤالاتي نظير: "حجاب و پوشش از چه زماني در بين انسان‏ها وجود داشته است؟"، "واقعيت حجاب چيست؟"، "آيا حجاب پيوند زناشويي را تقويت مي‏کند؟"، "چرا پوشش زنان بيشتر از مردان است؟"، "حقوق شخصي زن چه مي‏شود؟"، "ارزش و کرامت زنان تا کجاست؟"، "چرا بحث حجاب و عفاف را تنها درمورد زنان مطرح مي‏کنند"، "فلسفه‏ي حجاب در نماز چيست؟ با وجود اين حتي اگر نامحرمي هم نباشد، زن بايد با پوشش کامل نماز بخواند"، "حجاب برتر کدام است؟"، "آيا پوشش فقط براي زنان است و شرايط پوشش براي مردان چيست؟" را مطرح کرده و در مقام جواب به اين سؤالات برآمده است.
در اين کتاب هم‏چنين آمده است که يکي ديگر از علت‏هاي حقانيت دين اسلام اين است که بين مردم با بزرگان دين هم فرقي نمي‏گذارد، ولي متأسفانه در بعضي فرقه‏هاي انحرافي، زنان و دختران به بزرگانشان محرم هستند و براي مثال مي‏توان به دست‏بوسي‏هايي که بعضي زنان در برابر بزرگان صوفيه انجام مي‏دهند، اشاره کرد.
حجاب در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری
کتاب «حجاب در پرتو رهنمودهاي مقام معظم رهبري» به سفارش ستاد فرهنگي فجر اسلامي و به‏وسيله‏ي مؤسسه‏ي مستشهدين وصال در بهار ۱۳۸۹ به زيور طبع آراسته شده که دربرگيرنده‏ي دو فصل با عناوين "حجاب از ديدگاه غرب" و "حجاب از ديدگاه اسلام و انقلاب" است.
فصل اول کتاب همان‏طور که اشاره شد، حجاب از ديدگاه غرب مي‏باشد و موضوعاتي نظير "تحقير زن در جامعه‏ي غربي"، "طلبکاري از غرب به‏خاطر حقوق زنان"، "وضوح دروغ بودن دموکراسي غربي با ممنوعيت حجاب" و "برداشتن حجاب مقدمه‏اي براي برداشتن عفت" در آن گنجانده شده است.
هم‏چنين ديگر عناوين اين فصل از کتاب حجاب شامل "غربي‏ها و اجبار به بدحجابي"، "فريبکاري غرب در مسئله‏ي حجاب"، "هراس غرب از گسترش حجاب"، "غوغاسالاري غرب در مسئله‏ي حجاب"، "مدعيان غربي و عدم تحمل نظر مخالف"، "غرب و پاسخگويي درمورد علت ترويج بي‏بندوباري"، "کشف حجاب، از بين بردن حائل ميان زن و مرد" و "تعامل ميان زن و مرد، ميراث شوم غرب" است.
در فصل دوم کتاب حجاب که عنوان آن حجاب از ديدگاه اسلام و انقلاب است به موضوعات "عظمت زن در حفظ حجاب"، "اسلام به‏دنبال رشد زنان در همه‏ي زمينه‏ها"، "رشته‏ي پزشکي، اولويت شغلي بانوان"، "ترميم چهره‏ي زن در صدا و سيما"، "لازمه‏ي هم‏سو بودن اساتيد دانشگاه‏ها با فضاي انقلابي و اسلامي انقلاب" و "پرچمداري در پيشرفت زنان" اشاره شده است.
در مقدمه‏ي اين کتاب آمده است: «گاهي واژه‏ها، چهارچوب‏هاي تصوري کلان در يک جامعه را رقم مي‏زنند، به‏عنوان مثال واژه‏ي حجاب طي اعصار طولاني در کشورمان، عامه‏ي مردم را دچار دو اشتباه اساسي کرده و نخستين اشتباه اين است که حجاب به‏عنوان پوشيده بودن شناخته مي‏شود.»
در ادامه‏ي اين مقدمه بيان شده است: «اشتباه دوم اين‏که بسياري حجاب را فقط براي زنان جامعه قائل‏اند درصورتي‏که چنين نيست، بنابراين اگر رسانه‏ها پيشگامي به خرج داده و از اين پس به‏جاي واژه‏ي حجاب واژه‏ي پوشش را به‏کار ببرند، بازتاب‏هاي مفيدي در جامعه دارد.»
در بخش ديگري از اين مقدمه خاطرنشان شده است: «از آنجايي که برداشت منفي داشتن از فرمايشات مقام معظم رهبري نوعي کفران محسوب مي‏شود، بنابراين به نظرات دقيق ايشان درباره‏ي موضوع حجاب بايد توجه کافي و لازم داشته باشيم.»
هم‏چنين در اين مقدمه ذکر شده است: «اگر خداوند متعال هميشه‏ي تاريخ جنس مؤنث را ذاتاً مطلوب و مذکر را طالب آفريده است تا براي تنازع بقا در حيوانات و حفظ نسل و عشق و محبت در خانواده‏ي انسان‏ها، طالب در طلب مطلوب باشد، پس رواست که مادر خانواده محجوب باشد.»
در پايان اين مقدمه، تصريح شده است: «خانواده، قلب تپنده‏ي جامعه بوده و مادر نيز محور اصلي قوام و دوام خانواده و صدف حجاب گوهر نفيسي چون مادر را از گزند وسوسه‏هاي مخرب نگهباني مي‏کند.»
حجاب و عفاف
کتاب «حجاب و عفاف» با گردآوري و بازنويسي روح‌الله شمشيري به همت مؤسسه‏ي فرهنگي و انتشاراتي اسراء به چاپ رسيده است. اين كتاب براساس سخنان، آثار و كتاب‌هاي آيت‏الله عبدالله جوادي آملي درباره‏ي عفاف و حجاب تهيه، تنظيم و تأليف شده و مشتمل بر سه بخش انسان، حجاب و عفاف است و طي مراحل چندگانه به ارائه‏ي ديدگاه‌هاي معظم‏له درباره‏ي اهميت و لزوم عفاف و حجاب در جامعه پرداخته شده است.
فصل نخست به انسان اختصاص دارد كه در آن تعريف خاصي از انسان ارائه شده است كه اين تعريف در همه‏ي بخش‌ها اثرگذار بوده و ارائه‏ي ديدگاه‌ها، مباحث و مطالب براساس اين جهان‌بيني و تعريف اين مفسر بزرگ قرآن از انسان تعبير و بيان مي‌شود.
انسان به‏عنوان مقوله‏ي اساسي و زيربنايي در اين كتاب مورد توجه قرار گرفته و بيان شده است كه انسان بايد فضليت‏محور باشد و از هر چيزي كه اين فضليت‌گرايي را كم‏رنگ مي‌سازد، اجتناب كند. در بحث حجاب نيز محور انسان است و به‏دليل آن‏كه انسان موجودي مكلف مي‏باشد، رعايت اين اصل رفع تكليف بوده که اين تكليف محدود به زنان نبوده بلكه حجاب گستره‏ي مردان را نيز در جنبه‌هاي خاص آن شامل مي‌شود.
در ادامه‏ي اين فصل به تفاوت‌هاي مرد و زن از جنبه‌هاي مختلف پرداخته شده كه نيازهاي اين دو گروه را از جنبه‌هاي گوناگون فطري و ذاتي مورد توجه قرار داده است. مطالب اين فصل كتاب براساس آيات و روايات قرآن و نهج‏البلاغه ارائه و هم‏چنين به بيان تاريخچه‏ي حجاب در مناطق و اديان مختلف و فلسفه و ادله‏ي فقهي حجاب و شبهات آن پرداخته شده است.
روح‌الله شمشيري (گردآورنده‏ي مندرجات کتاب) در اين اثر، راه‌هاي رسيدن به عفاف اجتماعي و فردي را مورد بررسي قرار داده و براساس بيانات و ديدگاه‌هاي آيت‌الله جوادي ‌آملي بر اين باور بوده كه حجاب، راه اصلي رسيدن به عفاف دروني فرد است که با رعايت آن از سوي هريك از افراد جامعه مي‌توان الگوي عفاف را تثبيت كرد.
از جمله منابع نگارش و تنظيم كتاب "حجاب و عفاف" مي‏توان به كتاب‌هاي "زن در آينه‏ي جلال و جمال"، "تفسير انسان به انسان" و ديگر آثار آيت‏الله جوادي آملي پيرامون عفاف و حجاب اشاره کرد. در تنظيم و دوباره‏نويسي آثار آيت‌الله جوادي ‌آملي در اين کتاب، مفاهيم سنگين و عرفاني اين مفسر عالي‏قدر کلام‏الله مجيد ساده‌نويسي شده و مطالب پراكنده درباره‏ي موضوعات مختلف نيز به‏صورتي منسجم گردآوري شده‏اند.
حجاب و مديريت احساس
کتاب «حجاب و مديريت احساس» (نگرشي ديگر به حجاب) به قلم شيخ‏عبدالحميد واسطي، سال ۱۳۸۸ در ۹۵ صفحه و با شمارگان ۶ هزار نسخه توسط مؤسسه‏ي مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام‏ در مشهد به چاپ رسيده است. اين کتاب در چهار بخش مقدمه، بدنه‏ي بحث، نتيجه‏ي بحث و فهرست منابع تنظيم شده است.
بدنه‏ي بحث كه قسمت اصلي كتاب را تشكيل مي‌دهد از چهار محور "معني زندگي"، "هويت تصميم و تصميم‌گيري شبكه‌اي"، هويت مديريت احساس و نقش آن در كيفيت زندگي" و "هويت حجاب و نقش آن در مديريت احساس" تشكيل شده است.
در مقدمه‏ي اين كتاب مي‌خوانيم: «مؤسسه‏ي مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام كه در تلاش براي استخراج و ارائه‏ي آموزه‌هاي دين به‏صورت سيستم‌هاي فعال در زندگي است، موضوع حجاب را به‏طور گسترده در دستور كار خود دارد و كتاب حاضر برگي از اين دفتر است.»
در قسمت ديگري از مقدمه‏ي كتاب، حياء و عفاف به‏عنوان حالت‌هايي در روح و روان آدمي معرفي شده‌اند كه از افزون‌خواهي تمايلات جلوگيري مي‌كنند. حجاب نيز از تقويت‌كننده‌هاي اصلي حياء و عفت بيان شده و مؤلف، آن را كنترلي هوشمندانه در حوزه‏ي مديريت احساس و تصميم‌گيري در زندگي، براي رسيدن به منافع پايدار ابدي به‏شمار آورده است.
نويسنده، عفت را ابزار ديگري براي مديريت احساس معرفي مي‌كند و با استناد به حديث "ثمرة العفة الصيانة" از امام علي (ع)، داشتن زندگي سالم را نتيجه‏ي عفت برمي‌شمرد.
محور چهارم كتاب كه "هويت حجاب و نقش آن در مديريت احساس" را بررسي مي‌كند، با طرح سئوال "حجاب چيست؟" آغاز مي‌شود. نويسنده در ادامه مي‌نويسد: «حجاب يعني زن در معاشرت با مردان، اندام و زيبايي‌هاي جذب‌كننده‏ي خود را بپوشاند و جلوه‌گري و جلب توجه نكند و رابطه‏ي او با ديگران رابطه‏ي انساني و نه جنسيتي باشد.»
در اين بخش از كتاب، نويسنده به برخي تعابير شخصيت‌هاي بزرگ جهان درمورد حجاب مي‌پردازد و به‏عنوان مثال از قول "ويل دورانت" تاريخ‌نگار مشهور مي‌نويسد: «زنان دريافته‌اند كه دست‌ودلبازي مايه‏ي تحقير آن‌هاست... زنان بي‌شرم و حياء جز در موارد زودگذر براي مردان جذاب نيستند.»
در پايان كتاب، "كاربرد و توصيه‏ي علمي بحث" ارائه شده است و چنين نتيجه‌گيري مي‌شود: «نقطه‏ي شروع براي نهادينه ‌كردن فرهنگ حجاب، برگزاري دوره‌هاي آموزشي مهارت‌هاي زندگي با تمركز بر مهارت تصميم‌گيري است.»
حجاب و هجرت دو واجب فراموش‏شده
كتاب «حجاب و هجرت دو واجب فراموش‏شده» به نويسندگي محسن سعيديان، سال ۱۳۸۹ (چاپ دوم) در ۸۰ صفحه با شمارگان ۳ هزار نسخه و بهاي ۱۲۰۰۰ ريال به‏وسيله‏ي نشر منير‏ در تهران انتشار يافته است. از اين نويسنده تاکنون بيش از ده اثر در حوزه‏ي معارف ديني به چاپ رسيده است.
محسن سعيديان در كتاب «حجاب و هجرت دو واجب فراموش‏شده»، مبحث حجاب و پوشيدگي را از نگاه دين مبين اسلام بررسي كرده و از زواياي مختلف به حجاب و فوايد رعايت پوشش اسلامي پرداخته ‌است. البته پوشش و حجاب در اين كتاب، به بانوان محدود نمي‌شود و نويسنده، چگونگي حجاب و پوشش آقايان از نگاه اسلام را نيز بيان كرده ‌است.
"آفات زبان غيبت: نان‏خورش سگ‌هاي دوزخ"، "آئ‍ي‍ن‌ ه‍م‍س‍رداري‌ و ت‍دب‍ي‍ر خ‍ان‍واده"، "اخ‍لاق‌ و ت‍وب‍ه‌، ي‍ا، ب‍ي‍داري‌ و ب‍رگ‍ش‍ت"، "اعتبارات و اوهام يا قهرمان ضلالت"، "امان از آن نگاه تو"، "امر به معروف و نهي از منکر، دو پاسدار دين"، "ب‍خ‍ل‌ و ح‍س‍د دو ش‍م‍ش‍ي‍ر ش‍ي‍طان"، "پا به پا سوي بهشت: در وظايف و آفات پا و اعضاي تناسلي"، "تفسير سوره‏ي حجرات، سوره‏ي سراسر اخلاق"، "ت‍ق‍وي‌، ع‍دال‍ت‌، اخ‍لاص‌، س‍ه‌ رک‍ن‌ اي‍م‍ان"، "چه کنيم تا در نماز حضور قلب داشته باشيم: دستوري مفيد براي جمعيت خاطر"، "چهل حديث در وظايف زن نسبت به شوهر به ضميمه‏ي آيات نوراني قرآن" عناوين برخي از ديگر آثار نويسنده‏ي کتاب «حجاب و هجرت دو واجب فراموش‏شده» مي‏باشد.
حكمت حجاب
کتاب «حكمت حجاب» به قلم رضا كريمي، سال ۱۳۸۹ در ۱۱۹ صفحه با شمارگان ۳ هزار نسخه و بهاي ۱۸۰۰۰ ريال از سوي انتشارات نسيم حيات‏ در قم به چاپ رسيده که حجاب را - كه دستور خداوند متعال براي پاسداشت مقام و منزلت والاي زن مي‏باشد - از منابع قرآني و احاديث نوراني، مورد بحث و بررسي قرار داده است.
براساس مطالب كتاب، حجاب بيانگر عظمت و عفت انسان است. حجاب نشانگر پاكدامني و حياي زن است. حجاب عاملي براي كنترل غرايز جنسي و شهوات جنسي است. هم‏چنين حجاب سبب پاكي جامعه و امنيت اخلاقي است.
در کتاب «حكمت حجاب» پيرامون دستور کلام‏الله مجيد به حجاب، مي‏خوانيم: «حجاب يعني پوششي كه تمام اندام و زيبائي‌ها و زينت زن را بپوشاند و او را از ديد نامحرمان و افراد چشم‌چران و آلوده به گناه حفظ كند. خداوند در قرآن كريم به زنان دستور داده تمام بدن خود را با پوشش مناسب از ديد نامحرمان حفظ كنند. دختر همانند طلا و الماس است كه بايد با پوشش مناسب از خودش محافظت كند تا از دستبرد دزدان و انسان‌هاي گناه‌كار مصون بماند. چنان‏كه طلا و نقره براي اين‏كه از دستبرد دزدها و غارتگرها در امان بماند بايد در صندوق نگهداري شوند.»
در اين کتاب، درخصوص سن تکليف نيز مطالبي آمده است: «دخترخانم‌ها وقتي كه ۹ سال قمري‌شان تمام مي‌شود به سن بلوغ و تكليف مي‌رسند و از آن پس ديگر حق ندارند موي سر يا اعضاي بدنشان را آشكار كنند، اگر چنين كنند دچار گناه بزرگي شده‌اند كه خداوند آن‏ها را در قيامت به عذاب سخت دچار خواهد ساخت مگر اين‏كه اين كار از روي ناآگاهي بوده باشد و آن‏ها از عمل زشت خود توبه و اظهار پشيماني كنند. اگر توبه‏ي آن‏ها واقعي باشد خداوند رحمان نيز توبه‏ي آن‏ها را مي‌پذيرد.
وقتي دختري حدود شرعي را در رابطه با پوشش و حفظ حجاب رعايت نمي‌كند دچار دو گناه مي‌شود. نخست اين‏كه خودش به‏واسطه‏ي عدم رعايت حجاب و نافرماني در مقابل خداي مهربان مرتكب عمل حرام مي‌شود. دوم اين‏كه با پوشيدن لباس‌هاي تنگ سبب مي‌شود مردان نامحرم به او نگاه كنند و دچار گناه شوند.»
در اين کتاب هم‏چنين در ارتباط با انکار حجاب، هشدار داده شده است: «حجاب براي زن امري واجب، و فريضه‌اي انكارناپذير است و بي‌شك انكاركننده‏ي آن با علم به اين كه از ضروريات دين اسلام و فرمان خدا در قرآن است، كافر و از اسلام خارج مي‌شود. يعني اگر انكار حجاب سبب انكار خدا يا پيامبر اكرم (ص) شود، موجب كفر مي‌شود ولي اگر كسي نسبت به حجاب بي‌اعتنا است ولي منكر وجوب آن نيست، آن فرد فاسق است.»
گوهر عفاف
کتاب «گوهر عفاف (پژوهشي درباره‏ي حجاب)» به قلم سيدحسين اسحاقي، سال ۱۳۸۸ در ۱۴۰ صفحه با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و بهاي ۲۴۰۰۰ ريال به همت مؤسسه‏ي بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه‏ي علميه‏ي قم) به بازار نشر راه يافته است.
کتاب «گوهر عفاف (پژوهشي درباره‏ي حجاب)» مي‌كوشد جايگاه والاي زن در پيمودن مدارج كمال و رسيدن به مراتب عالي انسانيت را به‏روشني تبيين كند. براساس مطالب كتاب، از ديدگاه اسلام، زن شخصيتي شايسته و رسالتي الهي دارد كه مي‌تواند مصداق تحقق فلسفه‏ي خلقت، يعني جانشين خدا شود. زن، مربي بشر است و مي‌تواند با تربيت فرزند صالح، امتي را از گمراهي رهايي بخشد.
در بخشي از پيشگفتار كتاب آمده است: «جايگاه والاي زن مي‌طلبد كه اين گوهر آفرينش در صدف حجاب قرار گيرد تا ارزش‌هاي انساني‌اش محفوظ بماند. فلسفه‏ي نگهباني و پوشش اشياء، ارزش آن‏هاست و هر قدر افزايش يابد، درصد محافظت از آن‏ها بيش‏تر مي‌شود. حجاب، خيمه‏ي عفاف بانوان است و ايمان به خدا و ترس از آخرت از مهم‏ترين پايه‌هاي حجاب به‏شمار مي‌روند. وقتي زن به علم و حكمت خداي‏تعالي ايمان بياورد و بپذيرد احكامي كه براي انسان تشريع شده است، آثار مثبتي دارند، از حكم الهي درباره‏ي حجاب استقبال مي‌كند. شناخت آثار زيان‌بار خودنمايي زن، مكمل آگاهي‌هايي است كه از آن سخن خواهيم گفت.»
نويسنده معتقد است پوشيدگي زن، نماد تقواي اوست. وقتي زن، تقواي جنسي را رعايت كند و خود را بپوشاند، وعده‌هاي الهي درباره‏ي پرهيزكاران، درباره‏ي او نيز محقق مي‌شود. غلبه بر هواهاي نفساني و چشم‌پوشي از لذت‌هاي حرام، به انسان، هيبت و وقار مي‌بخشد. به‏صورت ناخودآگاه، برخورد مردان با زناني كه پوشش نامناسبي دارند، برخوردي شهواني و ابزاري است، ولي برخوردشان با زنان پوشيده، برخوردي همراه با احترام و تكريم قلبي است. نوع پوشش زن، معرف شخصيت عفيف يا هوس‌انگيز اوست كه موضع‌گيري مرد را در برابر او مشخص مي‌كند. درحقيقت، حجاب زن، جهاد اكبر اوست.
نويسنده‏ي كتاب، امنيت و آرامش خاطر زنان را از آثار حجاب اسلامي مي‌داند و مي‌نويسد: «انسان در پناه محافظ، احساس آرامش بيش‏تري دارد. پوشش اسلامي نيز نگهبان زن است و به زن آرامش مي‌بخشد. هرچه اين پوشش كامل‌تر شود، درصد امنيت و حفاظت زنان بالاتر مي‌رود. سختي حجاب، حق بيمه‌اي است كه زن براي تأمين سلامت خود مي‌پردازد؛ زيرا پوشش، مانع نفوذ هواي نفس و نگاه‌هاي آلوده و افكار فاسد به حريم پاك زنان مي‌گردد و زيبايي‌ها و ظرافت‌هاي جسماني آنان را نيز از گزند سرما، گرما و آلودگي‌هاي هوا حفظ مي‌كند و گوهر هستي "زن" در صدف پوشش محفوظ مي‌ماند.»
براساس آموزه‌هاي ديني نيز لباس و پوشش، هديه‏ي الهي است و در ميان پوشش‌ها، چادر و مقنعه به‏خاطر هم‏خواني كامل با ارزش‌ها و الگوهاي فرهنگي حاكم بر جامعه‏ي اسلامي، بهتر مي‌تواند به طبع زيباجويي بانوان در حوزه‏ي مصالح فردي و اجتماعي پاسخ دهد. در نقطه‏ي مقابل، خودنمايي و خودآرايي در صحنه‏ي اجتماع، به شخصيت ارزشمند زن آسيب وارد مي‌سازد. باوقار بودن دختر و رعايت كردن حريم ميان محرم و نامحرم، به او اصالت مي‌بخشد و او را در ديدگاه همه بزرگ و محترم مي‌گرداند.
اثر حاضر، موضوع حجاب را در اين فصل‌ها بررسي مي‌كند: بايسته‌هاي پوشش و عوامل بي‌حجابي، تأثير حيا بر پوشش بانوان، ضرورت‌ها و بايسته‌هاي غيرت‌مداري، عوامل مؤثر در سست شدن فرهنگ حجاب و پي‌آمدهاي آن، بايسته‌ها و راهكارهاي ترويج فرهنگ حجاب.
از منابع مورد استناد در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي قرآن مجيد، نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه‏ي ابن ‌ابي‌الحديد، امالي، من لا يحضره‌الفقيه، تحف‌العقول، لسان‌العرب، آئينه‏ي زن، صحيح بخاري، دعائم‌الاسلام، حيا زيبايي بي‌پايان، وسائل‌الشيعه، زن از ديدگاه امام‌خميني (ره)، تاريخ تمدن، راهنماي همسران جوان، مسند احمد، تهذيب، بحارالانوار، اصول كافي، حجاب در اديان الهي، مسأله‏ي حجاب، نظام حقوق زن در اسلام، تفسير نمونه و ده‌ها كتاب ديگر را نام برد.
نامه‌ای به خواهرم
كتاب «نامه‌اي به خواهرم» تأليف مهدي عدالتيان در ۴۸ صفحه و با قطع پالتويي از سوي انتشارات گل محمدي‏ در مشهد انتشار يافته، به بررسي مهم‌ترين پرسش‌ها درمورد پوشش و حجاب بانوان مي‌پردازد و تاکنون به‏واسطه‏ي استقبال جوانان و خصوصاً دانشجويان به چاپ‏هاي متعددي رسيده است.
كتاب «نامه‌اي به خواهرم» با سؤالاتي از اين دست آغاز مي‌شود: «اصلاً كجاي قرآن نوشته كه زن بايد حجاب داشته باشد؟ چرا مردان هر كاري دلشان مي‌خواهد، مي‌كنند و همه‏ي محدوديت‌ها براي زنان در نظر گرفته شده است؟ اصلاً مي‌خواهم بدانم بي‌حجاب بودن من چه ضرري براي ديگران دارد؟ از اين گذشته چرا به مردها نمي‌گوييد نگاه نكنند؟ چرا بايد هنگام نماز حجاب داشت، مگر خدا مرد است؟ از همه‏ي اين‌ها گذشته، چرا اين‏همه سخت‌گيري؟ مي‌خواهم بدانم اين يك تار مو چه ضرري دارد؟ چه فسادي ايجاد مي‌كند؟»
نويسنده در ادامه آورده است: «آري نامه‌ات را خواندم. راستش اول خيلي تمايل نداشتم پاسخي بنويسم اما برخي از عبارات نامه‌ات مرا وادار كرد تا دست به قلم ببرم و پاسخي هرچند مختصر برايت بنويسم. منظورم عباراتي اين‌گونه در نامه‌ات بود؛ من نمي‌خواهم ناآگاهانه حركت كنم... من قرآن را قبول دارم‌... من دوست دارم خدا از من راضي باشد. در دل گفتم حقايق را برايت مي‌نويسم، اگر واقعاً دنبال آگاهي و رضاي خدا باشي درباره‏ي آن‌ها فكر مي‌كني، به قرآن مراجعه مي‌كني و وقتي ديدي حرف‌هايم مستند به قرآن و حكم عقل است، آن‌ها را مي‌پذيري. اما اگر دنبال آگاهي و رضاي خدا نباشي...»
"۱۰ عامل خوشبختي"، "الفباي حکمت"، "امامت در آئينه‏ي‌ کتاب و سنت"، "پ‍ن‍د ح‍ک‍ي‍م"، "چرا عزاداري؟"، "چ‍را م‍س‍ي‍ح‍ي‌ ن‍ب‍اش‍م‌؟"، "حسن بي‌پايان"، "خوشا به حال چه کسي؟"، "گفتگويي که به عشق انجاميد"، "نامه‌اي به جوان (در آستانه‏ي ازدواج)" و... عناوين برخي ديگر از تأليفات مهدي عدالتيان مي‏باشد.
نگاه پاك
کتاب «نگاه پاك؛ بررسي نگاه به نامحرم، مرزها و آثار آن» نوشته‏ي ياسين كمالي‌وحدت، سال ۱۳۸۸ در ۲۴۰ صفحه با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و بهاي ۴۵۰۰۰ ريال توسط مؤسسه‏ي بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه‏ي علميه‏ي قم) به طبع رسيده که در آن، به تبيين آسيب‌‌شناختي نگاه‌هاي نادرست پرداخته شده است.
کتاب «نگاه پاك؛ بررسي نگاه به نامحرم، مرزها و آثار آن» با هدف بررسي آثار سوء و آسيب‌شناسي رواني، معنوي، فردي و اجتماعي نگاه‌هاي نادرست، با استناد به آيات و روايات اسلامي به بيان عواقب نگاه مي‌پردازد و در پايان راه‌حل‌هايي را براي حل برخي از مسايل اين حوزه ارائه مي‌دهد.
براساس مضامين اين اثر، كنترل چشم و نظر پوشيدن از نامحرم، يكي از نشانه‌هاي انسان دين‌دار و متعهد است و سبب مي‌شود تا مسير رشد و تكامل، تسهيل شود. از همين‌رو، در آموزه‌هاي اسلامي، تأكيد فراواني بر تسلط انسان بر چشم و نگاه خود شده و دستاوردهاي معنوي فراواني براي آن برشمرده‌اند. برعكس، نگاه ناپاك، ريشه‌هاي ايمان را ‌سوزانده و ناامني را در اجتماع پديد مي‌آورد.
در بخشي از مقدمه كتاب آمده است: «فقها در مبحث نكاح، بر حرمت نگريستن مردان به زنان نامحرم - چه از روي لذت باشد يا نه - به‏غير از چهره و دست و نيز حرمت نگاه كردن از روي لذت، به‏طور مطلق اتفاق نظر دارند؛ زيرا مرض چشم‌چراني اگر چه در ابتدا، فقط از نظر كردن به جنس مخالف آغاز مي‌شود، به مرور زمان، آن‏قدر خطرناك مي‌شود كه سرانجام به عقب افتادن از زندگي، ضعف اعصاب، آشفتگي، تصادف‌ها، نزاع‌ها، طلاق‌ها، دزدي‌، خيانت، خودآزاري، تجاوزهاي خطرناك، آلودگي‌هاي كشنده، آدم‌كشي و خودكشي مي‌انجامد. امام صادق (ع) نيز در اين‌باره فرموده‌اند؛ "النظر بريدالزنا؛ نگاه، پيك روابط نامشروع است." براي اثبات اين مطلب لازم نيست جاي دوري برويم. با مراجعه به دادسراها به‏خوبي در مي‌يابيم در اثر يك نگاه و پس از آن لبخند و رد و بدل كردن نامه و عكس و... ازدواج‌هاي ناخواسته صورت مي‌گيرد كه چندي بعد به طلاق و آوارگي بچه‌هاي مولود اين عشق خياباني منجر مي‌شود. تازه اين در صورتي است كه چنين عاشقي توانسته باشد، معشوق خود را با شيوه‌‌هاي گوناگون متقاعد و شرايط ازدواج را فراهم كند.»
به اعتقاد نويسنده‏ي اين اثر، كليد و ريشه‏ي بسياري از جرايم و گناهان، تنها يك نگاه ساده است. هدف از اين نوشتار، پس از تبيين موضوع و ذكر عوامل و خاستگاه‌هاي آن، بررسي آثار سوء آسيب‌شناسي نگاه است تا مشخص شود، اين‏گونه هوس‌راني‌ها، روش زندگي چه كساني بوده و فرجامش به كجا رسيده است؟ و كدامين راه‌ها به‏طور مطمئن مي‌تواند آدمي را از اين آسيب‌ها باز دارد.
از منابع مورد استناد نويسنده در تدوين اين اثر، مي‌توان كتاب‌هاي قرآن كريم، نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه‏ي ابن ‌ابي‌الحديد معتزلي، الكامل في‌التاريخ، لسان‌العرب، چرا حجاب، مسند حنبل، احكام حجاب و عفت در گلستان مرجعيت، تحليلي تربيتي بر روابط دختر و پسر در ايران، كشف‌الغمة في‌ معرفة‌الأئمة و كتاب براي ريحانه را نام برد.
كتاب‌هاي انساب‌الاشراف، بانوي نمونه‏ي اسلام، نظام خانواده در اسلام، اولين دانشگاه آخرين پيامبر، چشم‌چراني، بررسي جرايم زن در ايران، تحف‌العقول عن آل‌الرسول، وسايل‌الشيعه، حريم عفاف (حجاب و نگاه)، السراير، تفسير نورالثقلين، گناهان كبيره، تاريخ انبياء، امالي، عيون اخبارالرضا، من لا يحضره‌الفقيه، الميزان، احتجاج، مكارم‌الاخلاق، احسن‌الحديث و اصول كافي از ديگر منابع مورد استفاده در تأليف اين نوشتارند.

اسامی بعضی کتاب‏های منتشره در حوزه‏ی عفاف و حجاب:
- حجاب در اسلام / ترجمه‏ي احمد محسن / ترجمه و اضافاتي بر کتاب الحجاب في‏الاسلام / قم / ۱۳۵۲.
- حجاب و جامعه / زهرا حسيني / مشهد / ۱۳۵۵.
- اولين دانشگاه و آخرين پيامبر / شهيد سيدرضا پاک‏نژاد / اسلاميه / ۱۳۵۵.
- پاسداران حجاب / محمدمهدي تاج‏لنگرودي / تهران / ۱۳۵۸.
- حجاب مايه‏ي زحمت يا آيه‏ي رحمت / عليرضا حکيم‏زاده / مفيد / ۱۳۵۸.
- اصالت حجاب در اسلام / حسن قاضي / سعيد مشير (تنظيم) / انتشارات اسلامي / ۱۳۵۸.
- پوشش زن در اسلام / سيدعبدالله شيرازي / ترجمه‏ي محمد محمدي‏اشتهاردي / انتشارات پايدار / ۱۳۵۸.
- مسأله‏ي حجاب / شهيد مطهري / جامعه‏ي مدرسين قم / ۱۳۶۲.
- حجاب و آزادي / تأليف گروهي از نويسندگان / سازمان تبليغات اسلامي / ۱۳۶۷.
- پاسخ به نقدهايي بر کتاب مسأله‏ي حجاب / شهيد مطهري / انتشارات صدرا / ۱۳۶۷.
- عوامل فساد و بدحجابي و شيوه‏هاي مقابله با آن / احمد رزاقي / مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي / ۱۳۶۹.
- رايحه‏ي نجابت / زهرا زواريان / انتشارات مدرسه، تهران / ۱۳۷۰.
- فلسفه‏ي حجاب / علي محمدي / مقدمه‏ي جعفر سبحاني / ارم / ۱۳۷۰.
- حجاب / رساله‏ي شيخ‏محمدرضا تهراني / به کوشش غلامعلي ايلخاني / قم / ۱۳۷۰.
- سيماي زن در كلام امام خميني (ره) / وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اداره‏ي كل مركز و روابط فرهنگي / ۱۳۷۰.
- حجاب در اديان الهي / علي محمدي‏آشنايي / انتشارات اشراق / ۱۳۷۳.
- حجاب از ديدگاه قرآن و سنت / فتحيه فتاحي‏زاده / مرکز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي قم / ۱۳۷۳.
- در حريم حجاب / محمد مقدسي / انتشارات نصايح / ۱۳۷۴.
- چشم، نگاه و ... / محمدحسين حق‏جو / انتشارات قدس / ۱۳۷۴.
- گوهر صدف / دفتر تحقيقات مسجد حضرت علي بن الحسين (ع) / ۱۳۷۴.
- فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي / غلامعلي حدادعادل / انتشارات سروش / ۱۳۷۴.
- جايگاه زن در انديشه‏ي امام خميني (ره) / مؤسسه‏ي تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) / ۱۳۷۴.
- ال‍گ‍وي‌ اج‍ت‍م‍اع‍ي‌ پ‍اي‍گ‍اه‌ و ن‍ق‍ش‌ زن‌ م‍س‍ل‍م‍ان‌ در ج‍ام‍ع‍ه‏ي‌ اس‍لام‍ي‌ (براس‍اس‌ دي‍دگ‍اه‌ ح‍ض‍رت‌ ام‍ام‌ خ‍م‍ي‍ن‍ي‌) / ف‍اطم‍ه‌ ص‍ف‍ري‌ / س‍ازم‍ان‌ ت‍ب‍ل‍ي‍غ‍ات‌ اس‍لام‍ي‌ / ۱۳۷۴.
- مرواريد عفاف / محمود اکبري / انتشارات مقدس / ۱۳۷۶.
- حجاب و کشف حجاب در ايران / فاطمه استادملک / عطائي / ۱۳۷۶.
- حجاب ميوه‏ي شناخت / مسعود پورسيدآقايي / انتشارات حضور / ۱۳۷۶.
- تحليلي نو و عملي از حجاب در عصر حاضر / محمدرضا اکبري / انتشارات پيام عترت / ۱۳۷۶.
- حريم عفاف (حجاب،نگاه) / روح‏الله حسينيان / مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي / ۱۳۷۶.
- سلام بر حجاب / ميرابوالفتح دعوتي / نشر ايام / ۱۳۷۷.
- حجاب / ابوالاعلي مودودي / ترجمه‏ي نعمت‏الله شهراني / نشر احسان / ۱۳۷۷.
- ارمغان عفاف (داستان‏هايي از مردان غيور و زنان عفيف) / عدنان زعفراني / انتشارات دانشمندان / ۱۳۷۷.
- تغيير لباس و كشف حجاب به روايت اسناد / مركز بررسي تاريخي / ۱۳۷۸.
- آن‏چه زنان و دختران درباره‏ي حجاب بايد بدانند / به اهتمام دفتر مشاوره‏ي رئيس سازمان صدا و سيما در امور جوانان / سروش / ۱۳۸۳.
ـ ت‍ح‍ول‌ ن‍گ‍رش‌ ن‍س‍ب‍ت‌ ب‍ه‌ زن‌ و تأث‍ي‍ر آن‌ در ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ي ‌/ ن‍رگ‍س‌ ن‍يك‌خواه‏قمصري / پ‍ژوه‍ش‍ک‍ده‏ي‌ ام‍ام‌ خ‍م‍ي‍ن‍ي (ره)‌ و ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ي ‌/ ۱۳۸۴.
- ال‍گ‍وي‌ زن‌ اص‍ي‍ل‌ و آزاد / م‍ح‍م‍دت‍ق‍ي‌ ح‍ش‍م‍ت‌ال‍واع‍ظي‍ن‌ / آسيانا / ۱۳۸۶.
- در و صدف / محمد شجاعي / نشر محيي / بي‏تا.
- حجاب در قرآن و سنت / احمد رزاقي / سازمان تبليغات اسلامي / بي‏تا.
- خودآرايي و آراستگي / سعيد معزالدين / سازمان تبليغات اسلامي / بي‏تا.
- گزيده‏ي احکام پوشش / سعيد معزالدين / سازمان تبليغات اسلامي / بي‏تا.
- حجاب، روش‏ها و توصيه‏ها / خسرو کي‏منش / سازمان تبليغات اسلامي / بي‏تا.
- حقيقت حجاب در اسلام / شيخ محمد بن مهدي کاظمي خالص / دفتر نشريات ديني / بي‏تا.
- حجاب، مقدس‏ترين وسيله‏ي استحکام / سيدمحمدتقي حشمت‏الواعظين / دارالنشر / بي‏تا.
- پيشينه و مفهوم حجاب در اديان توحيدي و تمدن‏هاي بشري / سعيد معزالدين / سازمان تبليغات اسلامي / بي‏تا.