روایت وزیر میراث فرهنگی از «قلعه ضحاک»

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در صفحه اینستاگرام خود "قلعه ضحاک" در استان آذربایجان شرقی را معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصغر مونسان در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«آذربایجان شرقی دیار زیبایی‌ها و برخوردار از آثار غنی‌ فرهنگی و تاریخی است و تنوع جاذبه‌ها باعث شده تا این استان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری به شمار آید. یکی از آثار تاریخی آذربایجان شرقی، بنایی ارزشمند به نام قلعه ضحاک است. این قلعه تاریخی در ۱۸ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان هشترود واقع شده و در محیط پیرامونی خود از مناظر زیبا و بدیعی برخوردار است.

قلعه ضحاک در حدود ۱۰ کیلومتر طول و دو کیلومتر عرض دارد و به عنوان یک شهر قلعه محسوب می‌شود. این محوطه تاریخی طی دهه‌های گذشته توسط محققان خارجی و ایرانی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است همچنین با آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در سال ۱۳۷۹ مجموعه عظیم ساختمانی شامل تالار و بخش‌های دیگر نیز کشف شد.

آثار معماری مکشوفه و نیز بنای چهارطاقی این اثر مهم تاریخی مربوط به دوره اشکانی است. در وصف زیبایی منطقه‌ای که قلعه ضحاک در آن واقع شده است همین‌بس که رودخانه قرانقو به صورت مارپیچ دورتادور قلعه را طی کرده و مناظر زیبایی ایجاد کرده است. در این منطقه تلفیق تاریخ و طبیعت، محیط پرجاذبه‌ای ایجاد کرده که هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند. این مجموعه عظیم تاریخی با شماره ۴۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

روایت وزیر میراث فرهنگی از «قلعه ضحاک»

کد خبر 514437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.