تجاوز به حریم میدان نقش جهان با مجوز!

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به پیگیری‌های خودجوش سمن‌های این استان برای جلوگیری از ساخت و ساز یک طبقه مازاد در مجتمع تجاری نیوشا و تجاوز آن به حریم هوایی میدان نقش‌جهان، چگونگی توقف اجرای این پروژه را شرح داد.

علی محجوب در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ساخت مجتمع تجاری با عنوان نیوشا در خیابان استانداری بین خیابان سعدی و پشت مطبخ، اظهار کرد: این ساختمان پیش از این خانه‌ای بوده که پیشینه‌اش به دوران پهلوی اول بر می‌گردد و قدمت تاریخی زیادی ندارد و تصاویر قدیمی آن نیز موجود است.

وی افزود: مالک این خانه آن را تخریب و اقدام به ساخت و ساز کرده است که در حریم دولتخانه صفوی و میدان نقش جهان قرار دارد، اهمیت بسیاری برای کنترل ساخت و ساز در این قسمت‌ها وجود دارد و همه ساخت‌وسازها باید بر اساس ضوابط طرح تفصیلی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و باید به حریم این محوطه ثبت جهانی با ارزش که در آن منطقه است تجاوز نشود.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: مجموعه میدان نقش جهان برای همگان آشناست، اما ممکن است برخی مردم با مجموعه دولتخانه صفوی آشنایی نداشته باشند، از دروازه دولت پشت شهرداری اصفهان تا خیابان مخابرات و سپه و مجموعه نقش جهان دولتخانه صفوی نامیده می‌شود. زمانی که اصفهان پایتخت سلسله صفویه بوده این مجموعه طراحی و احداث شده است و آثار با ارزشی در آن وجود دارد که الزام ساخت و ساز با دقت فراوان را در آن بیشتر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

محجوب افزود: یکی از ضوابط میراث فرهنگی در این مناطق رعایت ارتفاع حداکثر پنج متر است و هیچ قسمت از بناهای احداثی نباید از آن تجاوز کند، زیرا به خط هوایی آثار تاریخی تجاوز کرده و افق دیده آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دیوان عدالت اداری باید همه جوانب را در نظر می‌گرفت

وی با اشاره به اینکه مجموعه نقش جهان اصفهان یکی از آثاری است که ثبت جهانی سازمان یونسکو شده است، اضافه کرد: یونسکو نظارت دقیقی بر وضع آثار جهانی دارد و اگر تجاوزی به حریم آن‌ها بشوددر خطر حذف از آثار جهانی قرار می‌گیرد.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: در دو سال گذشته مالک ساختمان ذکر شده بنابر اهدافی که داشته از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری فعالیت‌هایی را شروع کرده و متأسفانه توانسته رأی مثبت دیوان عدالت اداری مبنی بر دریافت مجوز ساخت طبقه مازاد را دریافت کند.

محجوب اضافه کرد: در موضوع این رأی دیوان انتقادها و صحبت‌های زیادی است، زیرا دیوان عدالت اداری باید پیش از صدور رأی همه جوانب را در نظر می‌گرفت، با کارشناسان میراث فرهنگی و متخصصان این زمینه مشورت می‌کرد و با اشراف بر موضوع رأی صادر می‌کرد نه اینکه رأیی صادر کند که باعث قرار گرفتن چنین میراثی در خطر حذف از ثبت جهانی شود.

وی گفت: متأسفانه با استفاده از این رأی مالک توانسته پروانه ساخت طبقه مازاد را نیز دریافت کند و به دلیل رأی دیوان عدالت اداری در برابر اقدام او مقاومت خاصی نشده است. در همین مدت مالک اقدام به اضافه کردن طبقه مازاد و آغاز فرآیند قالب بندی ستون‌های آن کرده است.

مالک به‌رغم ابلاغ شفاهی حکم دادستان بتن‌ریزی طبقه مازاد را انجام داد

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: با هماهنگی دادستانی در روز پنجشنبه _۱۶ مردادماه_ و با همکاری انجمن صنفی مهندسان معمار، دادستان اصفهان به همراه مسئولان میراث فرهنگی و معاونت پیشگیری از جرم دادگستری از مجموعه میدان نقش و گذر آقا نورالله بازدید می‌کردند که متوجه شروع عملیات ساخت طبقه مازاد در این ساختمان می‌شوند و از آن نیز بازدید می‌کنند.

محجوب اضافه کرد: با بررسی خطرات موجود در حضور مالک ساختمان که در حال دلیل تراشی بوده است دادستان اصفهان شفاهاً دستور توقف را صادر کرده و دستور توقف رسمی نیز در عرض یک هفته به معاونت پیشگیری از جرم ابلاغ می‌شود. همچنین به مالک متذکر می‌شود که عملیات ساخت را به هیچ عنوان ادامه ندهد در غیر این صورت با آنها برخورد جدی خواهد شد و باید خسارت بپردازند.

وی گفت: اما مالک ساختمان به رغم تذکر شفاهی دادستان صبح روز جمعه اقدام به بتن‌ریزی ستون‌ها و دیوار چینی طبقه مازاد می‌کند، این کار در روز جمعه و شنبه که به دلیل تقارن با عید غدیر تعطیل بود انجام شد و امکان تماس به موقع با دادستان میسر نبود و عملیات بتن‌ریزی به پایان رسید.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان افزود: با نامه‌ای که انجمن صنفی مهندسان معمار نوشت و ماجرا را در آن شرح داد بعد از ظهر روز جمعه توانستیم قاضی کشیک را ملاقات کرده و ایشان دستوری را به کلانتری محل ابلاغ کرد و با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروهای کلانتری فوراً به کارگاه این ساختمان مراجعه شده و طبق حکم دادگاه مبنی بر "ابزار و وسایل کارگاه ضبط و اگر کسی در برابر اجرای این دستور مقاومت کرد جلب شود" عمل شد.

محجوب اضافه کرد: به استناد رأی دادستان پروژه رسماً متوقف شد، پیگیر دستور تخریب این طبقه مازاد نیز هستیم و امیدواریم شاهد تکرار چنین اتفاقاتی نباشیم همچنین مسئولان از انفعال خارج شوند و با شهامت از صدور چنین مجوزهایی جلوگیری کنند.

کد خبر 440106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.