گرانی مسکن محصول موخر افزایش قیمت دلار است

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به کاهش ارزش پول ملی در سال های گذشته، گفت: همانطور که همه اقلام مصرفی مردم در این مدت متناسب با قیمت ارز افزایش یافت دلیل اصلی گرانی مسکن نیز تورم ناشی از افزایش قیمت دلار است.

علی محجوب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: گرانی مسکن مسئله بسیار واضح و محصول روشنی از تورم کشور است، ارزش پول ملی در دو سال گذشته کاهش بی سابقه‌ای داشته و قیمت ارز پنج برابر افزایش یافته است اثرات این موضوع بلا فاصله بر سایر موارد نمایان می‌شود و با تأخیر به بخش مسکن نیز رسیده است، اگر دقت کنیم خودرو و اتومبیل‌های تولید داخل و وارداتی همزمان با افزایش قیمت ارز و متناسب با آن گران می‌شود و پس از آن نیز ارزان نخواهند شد، مواد مصرفی مردم نیز به همین ترتیب گران می‌شود.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: هزینه‌های ساختمان، شامل خرید مصالح ساختمانی، خرید زمین، تامین نیروی انسانی و مبالغی است که بابت صدور پروانه ساختمان به شهرداری پرداخت می‌شود.

محجوب افزود: تمام این هزینه‌ها متناسب با قیمت ارز افزایش می‌یابد آنچنان که دستمزد نیروی انسانی که دو سال پیش روزی ۵۰ هزار تومان بوده اکنون حداقل روزی ۱۵۰ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: هزینه‌های جاری ساختمان و آب و برق کارگاه‌های ساختمانی نیز چندین برابر شده‌ است، شهرداری‌ها نیز سالانه حداقل بین ۳۰ تا ۷۰ درصد هزینه صدور پروانه ساختمانی را افزایش می‌دهند.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: علاوه بر این هزینه خرید مصالح ساختمانی از جمله میلگرد که از آهن ساخته شده افزایش قابل توجهی داشته به طوری که قیمت آهن از کیلویی دو هزار تومان به هر کیلو ۱۲ هزار تومان رسیده است.

محجوب افزود: این موارد باعث افزایش هزینه تمام شده ساختمان می‌شود. قیمت زمین اکنون پنج برابر شده، ضریب افزایش تورم کشور شامل هزینه‌های ساخت ساختمان شده است. سازنده ساختمان نیز نهایتاً برای برداشت سود حداقلی قیمتی بیشتر از قیمت تمام شده ساختمان برای آن تعیین می‌کند.

وی اضافه کرد: نتیجه همه این موارد به افزایش قیمت آپارتمان منجر می‌شود که آن هم به طور متوسط پنج برابر بیشتر از سال‌های پیش شده است.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: تورم که یکی از بزرگترین مشکلات کشور است باعث و بانی تمام این اتفاقات است و نمی‌توانیم همه چیز را بر گردن سوداگران مسکن بیندازیم، آنها نیز در این موضوع نقش دارند اما درصد تأثیرگذاریشان کم است.

محجوب افزود: دولت‌ها همواره مدعی اتخاذ سیاست‌هایی برای تعدیل قیمت مسکن بوده‌اند که کم و بیش توانسته‌اند آن‌ها را اجرا کنند. یکی از این سیاست‌ها حذف کردن قیمت زمین از قیمت مسکن است که نتیجه آن به وجود آمدن مسکن مهرهایی شده‌ است که در اطراف شهرها با مشکلات کیفی بسیار ساخته شد.

وی اضافه کرد: اکنون نیز پروژه اقدام ملی که تقریباً ادامه مسکن مهر است شروع شده‌ است اما موفقیت چنین پروژه‌هایی تضمینی نیست.

کاهش قیمت ناشی از فناوری‌های نوین ساخت، در برابر تورم ناچیز است

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در رابطه با استفاده از فناوری‌های نوین برای کاهش قیمت تمام شده ساختمان، گفت: استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند تأثیر ۲۰ درصدی روی کاهش قیمت تمام شده یک آپارتمان داشته باشد اما این تأثیر در برابر تأثیرات تورم کشور بسیار ناچیز است و نمی‌تواند باعث شود یک جوان در این وضعیت صاحب خانه شود.

محجوب افزود: فناوری‌های نوین باعث می‌شود ساختمان‌ها به تولید انبوه و سریع برسند و با سرعت بسیار زیاد و هزینه کمتر بتوان آن‌ها را احداث کرد.

وی ادامه داد: اکنون عمده ساختمان‌ها در کشور ما با روش‌های سنتی ۴۰ سال قبل ساخته می‌شوند پس از ساخت اسکلت با آجر و ملات سیمان دیوارچینی می‌شود که این کار افزایش تولید نخاله‌های ساختمانی را به دنبال دارد.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: این در حالی است که کشورهایی همچون چین و سایر کشورهای توسعه یافته از روش‌های نوین استفاده می‌کنند و ساختمان‌ها در این کشور با سرعت زیاد و کمترین نخاله ساخته شده و به مرحله اجرا می‌رسد.

محجوب افزود: بنابراین با فناوری‌های نوین و استفاده از ساخت و سازهای خشک در دیوارچینی، می‌توان هزاران واحد مسکونی را در کمتر از یکسال به بهره برداری رساند در صورتی که این زمان در کشور ما بین دو تا دو و نیم سال است.

وی گفت: ناگزیر هستیم به سمت ساخت و ساز به وسیله فناوری‌های نوین حرکت کنیم تا بتوانیم در این زمینه پیشرفتی به وجود آوریم.

کد خبر 438136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.