جوادی: ۸۵ درصد از مبتلایان کرونا دارای هیچ علامتی نیستند

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۸۵ درصد از مبتلایان کرونا دارای هیچ علامتی نیستند و ویروس از طریق این افراد منتقل می‌شود.

به گزارش ایمنا، عباسعلی جوادی در جلسه ستاد مقابله با کرونا شهر اصفهان اظهار کرد: اطلاعات کنونی ما در مورد ویروس کرونا با اسفندماه تفاوت کرده است، در اسفند نمی‌دانستیم که عمده راه انتقال ویروس چیست برای همین هزینه‌های زیادی برای سم‌پاشی و شست و شو انجام شد.

وی افزود: شاید سطوح چندان در انتقال ویروس کرونا نقش عمده نداشته باشد و فقط با جلوگیری از راه تنفسی و شستن دست‌ها جلوی انتقال گرفته می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هزار ویروس حداقل باید وارد سیستم تنفسی ما بشود تا بیماری کرونا بروز کند که ظرف یک دقیقه حرف زدن ما ۲۰۰ ویروس منتقل می‌شود.

جوادی با اشاره به اینکه وقتی با شدت، تنفس و عطسه و سرفه می‌کنیم می‌توانیم مقدار زیادی گرفتاری در افراد ایجاد کنیم. دست، ویروس را در خود نگه نمی‌دارد و فقط در صورت لمس بینی و دهان با دست راه آلودگی ایجاد می‌شود.

وی افزود: به خاطر همین موضوع می‌گوئیم شستن دست بسیار مهم است، در اسفندماه می‌گفتیم ۲۰ ثانیه باید دست‌ها شسته شود اما اکنون فقط شستن دست با آب و صابون کفایت می‌کند.

انتقال ویروس کرونا فقط از راه هوا

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: راه ورود این ویروس، چشم، دهان و بینی است، حتی اگر قسمت وسیعی از بدن زخم هم باشد ویروس به آن نمی‌چسبد چراکه ویژگی این ویروس به گونه‌ای است که به بخش‌های مخاطی بدن می‌چسبد و این بخش‌ها فقط در این سه عضو بدن وجود دارد.

وی تصریح کرد: ویروس یک ژنوم است یعنی از کنار هم قرار گرفتن چندین ژن ایجاد شده است، برعکس اینکه میکروب می‌تواند در محیط بیرون خانه رشد کند ویروس به هیچ وجه در محیط خارج بدن نمی‌تواند رشد کند و حتماً باید برای رشد داخل یک سلول قرار گیرد، بنابراین اگر ویروس کرونا قادر به ورود به بدن انسان نباشد، قادر به تکثیر هم نیست.

جوادی افزود: آلودگی لباس‌ها با ویروس کرونا هم ظرف شش ساعت از بین می‌رود. در مجموع باید با این ویروس کنار بیاییم و فقط راه‌های ورود آن به بدن را ببندیم.

وی اظهار کرد: آزمایشات نشان داده انتقال ویروس فقط از راه هواست که آن هم دو نوع دارد؛ یکی از طریق دهان منتشر می‌شود و دیگر اینکه اگر قطرات برنامه‌ریزی که در هوا وجود دارد، آلوده به این ویروس باشد به بدن منتقل می‌شود.

شهرداری اجازه ندهد فاصله بین مردم کمتر شود

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ویروس خیلی نمی‌تواند در هوا بماند مگر اینکه همراه با قطرات تنفسی باشد.

وی افزود: اگر دو نفر ماسک داشته باشند و یکی هم مبتلا باشد امکان انتقال کمتر از یک درصد است، اما اگر گیرنده ماسک داشته باشد امکان ۵ تا ۱۰ درصدی برای دریافت ویروس وجود دارد و اگر فقط افرادی که بیمار هستند ماسک بزنند، به راحتی می‌توان ویروس را کنترل کرد.

جوادی تصریح کرد: ۸۵ درصد از مبتلایان کرونا دارای هیچ علامتی نیستند و ویروس از طریق این افراد منتقل می‌شود.

وی در مورد اقدامات شهرداری هم اظهار کرد: شهرداری اجازه ندهد که فاصله بین مردم کمتر شود تا جلوی انتقال دهان به دهان گرفته شود، نشستن تعداد زیاد در پارک‌ها یکی از مشکلات کنونی است و باید بررسی شود که آیا می‌توان فقط از پارک‌ها برای عبور مردم استفاده کرد و اجازه نشستن داده نشود.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس در همه جای دنیا جز بیشترین موارد منتقل کننده آلودگی است. ما به عنوان مدیریت شهری سه وظیفه در این راستا داریم؛ یکی تبیین موضوع برای استفاده مردم از ماسک، دوم منع تجمعات و سوم اینکه در وسایل حمل و نقل عمومی اجازه انتقال را ندهیم.

کد خبر 433173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.