توسعه گردشگری اولویت شهرداری گلپایگان/تعیین ۳۵ پروژه شهری برای سرمایه‌گذاری

شهردار گلپایگان گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید بیشتر به جایگاه مدیریت شهری اهمیت دهند و مشکلات شهرداری بیشتر مورد توجه آنان باشد؛ اگر اصلاح قانون شهرداری‌ها در دستور کار مجلس یازدهم قرار گیرد به رضایتمندی بیشتر شهروندان می‌انجامد.

پیمان شکرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اظهار کرد: پیش نیاز هر نوع فعالیتی در شهرداری منبع درآمد است، یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری در جهت ارائه خدمت شایسته به شهروندان به همین مسئله باز می‌گردد، البته در شرایط فعلی شهرداری‌های کشور از نبود منابع درآمد پایدار رنج می‌برند.

وی ادامه داد: آئین نامه مالی شهرداری تنها در سال‌های پس از انقلاب تغییراتی کرده است و قانون شهرداری‌ها نیز مربوط به سال ۱۳۳۴ است که با وضعیت موجود و خدمات گسترده‌ای که شهرداری‌ها در شهرها به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اریه می‌دهند همخوانی ندارد و لایحه‌ای که تنظیم شده به نظر می‌رسد در جهت رفع بخشی از مشکلات شهرداری‌ها باشد.

شهردار گلپایگان گفت: اجرای بخشی از ضمانت اجرایی به سایر ادارات برمی‌گردد، الزاماتی که قانون برای آن پیش‌بینی کرده قدم مثبتی برای درآمد پایدار است چون در دهه‌های گذشته شاهد اتفاق خاصی در حوزه درآمد پایدار نبودیم، مصوبه مجلس شورای اسلامی در این زمینه گام مناسبی در جهت کمک به شهرداری‌ها است.

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، اولویت سال ۹۹

شکرزاده با اشاره به مهمترین پروژه‌های شهرداری گلپایگان در بخش عمرانی و گردشگری، خاطرنشان کرد: در شهر گلپایگان برنامه داریم که سال ۹۹ بخش عمده‌ای از پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم؛ این برنامه از سال گذشته که من به سمت شهردار گلپایگان منصوب شدم به همراه اعضای شورای اسلامی شهر در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: اگر اجرای پروژه طولانی شود به همان میزان بهای تمام شده آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و سبب نارضایتی شهروندان می‌شود؛ این اقدام باعث می‌شود که اثرگذاری پروژه نیز کمتر شود. شاخص‌ترین پروژه‌های نیمه تمام باغ بانوان گلپایگان با وسعت چهار هکتار بود که با صرف اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

شهردار گلپایگان با بیان اینکه محله محوری در الویت حوزه خدمات شهری شهرداری گلپایگان قرار دارد، از احداث دو پارک محلی در این شهر تا پایان سال خبر داد و گفت: فاز نخست پارکینگ طبقاتی با مشارکت بخش خصوصی کلنگ‌زنی و ساختمان موتوری شهرداری افتتاح شد، با توجه به محدودیت مکانی مقدمات انتقال ماشین‌های سنگی نیز انجام شد؛ مجموعاً امسال پروژه‌های شهری با اختصاص اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

شکرزاده از آزادسازی بلوار امام رضا و میدان فرهیختگان این شهر به مناسبت روز شهرداری‌ها خبر داد و گفت: بلوار آیت‌الله محمودی امسال به صورت کامل آزادسازی می‌شود، اصلاح پیاده راه‌ها و لکه‌گیری آسفالت معابر نیز از برنامه‌های شهرداری گلپایگان در سال جاری است.

۷۰ درصد درخواست‌های مردمی در خصوص آسفالت معابر

وی تصریح کرد: امسال به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از تجمعات، ملاقات مردمی در روزهای دوشنبه کمتر شده است و با حضور در سامانه ۱۳۷ به صورت آنلاین پاسخگوی سوالات شهروندان راجع به حوزه‌های مختلف هستیم؛ بیشترین درخواست‌ها مربوط به لکه گیری آسفالت است، در دوماهه نخست امسال بیش از یک‌هزار نفر با سامانه ۱۳۷ تماس برقرار کردند که ۷۵ درصد آن انجام شد.

شکرزاده با بیان اینکه در بازدید میدانی از سطح و حاشیه شهر مشخص شد اکثریت معابر شهر نیاز به آسفالت دارد، و افزود: ۵۰ درصد معابر شهر نیاز به روکش آسفالت دارد و به همین دلیل به زودی نهضت آسفالت شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال راه‌اندازی کارخانه بازیافت در اولویت فعالیت‌های شهرداری است، افزود: سهامدار این کارخانه شهرداری‌های گلپایگان، خوانسار، گوگد و گلشهر هستند، لازم است که مسئولان استانی با یک نگاه ویژه در جهت واگذار زمین ریجکت همکاری کنند تا بخش عمده‌ای از مشکلات زیست محیطی رفع شود و میزان دفن زباله کاهش پیدا کند؛ البته میزان تولید پسماند شهری در بلندت باید به صفر برسد.

شهردار گلپایگان با بیان به اینکه راه‌های شریانی شهر گلپایگان نیاز به اصلاح دارد، گفت: اجرای عملیات احداث امتداد خیابان شهید بهشتی از برنامه‌های عمرانی شهرداری گلپایگان است.

شکرزاده گفت: بودجه سال ۹۸ شهرداری گلپایگان بر مبنای رقم ۴۰ میلیارد تومان تنظیم شد، اما با توجه به پتانسیل‌های شهر بودجه سال ۹۹ بر مبنای رقم ۸۷ میلیارد تومان به تصویب رسید، متأسفانه بیماری کرونا وصول منابع درآمدی شهرداری را تحت‌الشعاع قرار داد.

وی گفت: با مشارکت شهروندان و در صورت شکست کامل بیماری کرونا، قطعأ برنامه‌هایی در حوزه‌های عمرانی، شهرسازی و خدمات شهری و مالی و اداری و آی‌ت ی اجرا می‌کنیم؛ ابلاغ قانون درآمد پایدار در جهت تحقق پروژه‌های شهرداری بسیار مؤثر است.

گردشگری محور توسعه پایدار شهرها

شهردار همچنین گلپایگان با اشاره وظایف شهرداری در حوزه گردشگری و جذب توریست، گفت: حوزه گردشگری اقتصاد شهری را متحول و توسعه پایدار شهری را سرعت می‌بخشد، با توجه به شرایطی که در قوانین و ضوابط حاکم است، اعتقاد دارم با وجود محدودیت منابع شهرداری‌ها، یکی از مؤثرترین راه‌ها که به ارائه خدمات شایسته به شهروندان کمک می‌کند جذب سرمایه گذار و مشارکت‌های مردمی است.

شکرزاده ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های شهرستان گلپایگان در حوزه گردشگری که ناشی از وجود مکان‌های مذهبی، ابنیه تاریخی و طبیعت بکر و زیبا و فضاهای جذاب و دیدنی است، می‌توانیم زمینه حضور گردشگران را فراهم کنیم به همین دلیل بسته‌ای شامل ۳۵ پروژه شهری در این زمینه آماده شده است.

وی گفت: شهرداری در سودآور کردن زمینه‌های مشارکت به هر سرمایه‌گذاری که تمایل به همکاری در اجرای پروژه‌های حوزه مدیریت شهری داشته باشد کمک می‌کند.

شهردار گلپایگان تصریح کرد: شیوه نامه‌ای در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تنظیم شده که شیوه عمل سرمایه‌گذار در آن مشخص شده است؛ این شیوه نامه در جهت جذب سرمایه‌گذار به شهرداری‌های کشور کمک می‌کند و نگارندگان آن تلاش کرده‌اند مشکلات موجود در مسیر فعالیت سرمایه‌گذاران را رفع کنند، البته تاکنون ابلاغی در این زمینه صورت نگرفته است.

شکرزاده با اشاره به روز ۱۴ تیرماه به عنوان روز شهرداری‌ها، تاکید کرد: لازم است اصحاب رسانه در بازدید میدانی خدمات رسانی شهرداری را به شهروندان معرفی کنند تا نگاه شهروندان به خدمت‌گذاران خود در این دستگاه اجرایی تغییر کند، زیرا ارائه حدود یکصد خدمت در هر شبانه‌روز فقط با عشق به شهروندان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها بر اساس چارت سازمانی با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند، شهرداری‌ها درآمد پایدار هم ندارند، البته هنوز درک صحیحی از درآمد پایدار به دست نیامده است؛ از سوی دیگر غیر متمرکز بودن مدیریت شهری و تصمیم گیری‌های خارج از شهرستان نیز به مشکلات می‌افزاید، بنابراین لازم است برای افزایش رضایتمندی شهروندان زمینه تمرکز در فعالیت‌های شهری فراهم شود.

شهردار گلپایگان ۸۰ درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند، تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید بیشتر به جایگاه مدیریت شهری اهمیت دهند و مشکلات شهرداری بیشتر مورد توجه آنان باشد؛ اگر اصلاح قانون شهرداری‌ها در دستور کار مجلس یازدهم قرار گیرد به رضایتمندی بیشتر شهروندان می‌انجامد.

کد خبر 428807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.