استبداد به سبک سازمان سینمایی

سازمان سینمایی کشور اعلام کرده که هر فیلمی که از نوبت اکران انصراف دهد، به مدت شش ماه از حق اکران محروم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز شنبه هفته جاری بود که رئیس جمهور با بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی موافق کرد و بدین ترتیب این مراکز هنری از اول تیرماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سر خواهند گرفت. پس از اعلام این خبر مساله اصلی بسیاری از مخاطبان و حتی سینماگران، لیست فیلم‌هایی بود که از تیرماه اکران خواهند شد.

طبیعی است در شرایط شیوع کرونا و در حالی که سینماها مجاز به فروش تنها ۵۰ درصد از ظرفیت خود هستند، بسیاری از تهیه کنندگان تمایلی برای اکران اثر خود نداشته باشند. همچنین تعدادی اثر سینمایی برای اکران نوروزی برگزیده شده بودند که سرنوشت آن‌ها نامشخص است. تاکنون جز یک فیلم سینمایی‌، تهیه کننده دیگری برای اکران فیلم خود ابراز تمایل نکرده است.

در این شرایط، سازمان سینمایی با یک پیشنهاد عجیب به میدان آمده است تا به هر شکل ممکن چراغ سینماها را روشن نگه دارد. محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام کرده:"هر فیلمی که حاضر به اکران نشود و بعد از انتخاب از این فرصت انصراف دهد، طبق نظامنامه اکران سال ۹۹، به مدت ۶ ماه از حق اکران محروم می‌شود".

این تصمیم جنجالی در حالی گرفته می‌شود که نه تنها هیچ سینماگر ایرانی در چنین شرایطی حاضر به اکران فیلم خود نیست، بلکه در دنیا تمام آثار مهم سینمایی تاریخ اکران خود را به آینده موکول کرده‌اند. تنها اثر سینمایی مهمی که سینماگران دنیا به آن چشم بسته‌اند "تنت" به کارگردانی کریستوفر نولان است که تاریخ اکران خود را تغییر نداده و طبق اعلام قبلی در تابستان اکران خواهد شد.

در ایران شرایط بدتری پا بر جا است، سینما ایران چند سالی می‌شود از چرخه اکران بین‌المللی به دور بوده و در تابستان هم خبری از اکران فیلم پر سر و صدایی نیست تا مخاطب را به سینماها بکشاند. با این حال تهیه کنندگان به خصوص تهیه کنندگان مستقل سینما ایران هم حق دارند که در این شرایط تمایلی به اکران نداشته باشند.

آن چیزی که در این شرایط بسیار عجیب به نظر می‌رسد تصمیم استبدادی سازمان سینمایی است که قصد دارد فیلم‌های انصراف دهنده را شش ماه از حق اکران محروم کند. این تصمیم بیش از هر چیز نقش سازمان سینمایی را به عنوان یک نهاد دولتی مستبدِ حاکم بر سینما ایران تثبیت می‌کند.

از بعد دیگر شاید این تصمیم سازمان سینمایی آنچنان بازدارنده نباشد، زیرا برای یک فیلم انصراف داده احتمالاً شش ماه دیگر و یا پس از آن زمان بهتری برای اکران خواهد بود، زیرا می‌توان امیدوار بود تا آن زمان کرونا رفته باشد و یا در غیر این صورت رفتن به سینما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مخاطبان یک امر عادی و جا افتاده شده است.

کد خبر 427779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.