گرفتاری مسافران و فعالان گردشگری در بحران کرونا

یک فعال گردشگری گفت: فعالان گردشگری به خصوص آژانس‌های خدمات سفر به شدت درگیر مسائل شیوع کرونا هستند و مشکلات بسیار بزرگی دارند. خطوط هواپیمایی مختلف پروازهای خود از مبدا و یا به مقصد ایران را لغو کرده‌اند و افرادی که قصد سفر داشتند گرفتار بلاتکلیفی شده‌اند.

کاووس مسعودی در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره شرایط حاکم بر آژانس‌های گردشگری پس از شیوع کرونا در کشور اظهار کرد: فعالان گردشگری به خصوص آژانس‌های خدمات سفر به شدت درگیر مسائل آن هستند و مشکلات بسیار بزرگی دارند. خطوط هواپیمایی مختلف پروازهای خود از مبدا و یا به مقصد ایران را لغو کرده‌اند و افرادی که قصد سفر داشتند گرفتار بلاتکلیفی شده‌اند. بارها اتفاق افتاده که پس از لغو سفرها، بلیط‌ها بک شرکت هواپیمایی با شرکت دیگری جایگزین شده و آن هم پرواز خود را لغو کرده و مسافر سردرگم شده است.

این فعال گردشگری ادامه داد: اجزاء رفاهی سفر شامل هواپیما و هتل است و مختل شدن ارائه خدمات آنها مشکلات زیادی بار آورده است. به عنوان مثال شرکت هواپیمایی پرواز خود را لغو می‌کند و مسافر نمی‌تواند سفر کند، اما هتل خارجی پول را بر نمی‌گرداند. در این حالت مسافر نمی‌تواند سفر خود را انجام دهد، هتل هم در کشور دیگری است و دست کسی به آن نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه "در داخل کشور مسئولان بدون تأمین منابع دستورالعمل‌ها را صادر می‌کنند" تصریح کرد: در همین چند روزه مسئولان مصاحبه کردند و خبر از لغو سفرها بدون پرداخت هیچ جریمه‌ای از سوی مسافران دادند. اما وقتی به هتل‌ها می‌گوئیم که دولت این دستور را داده زیر بار نمی‌روند و می‌گویند مگر دولت هزینه قبض‌های ما را می‌دهد که ما بدون دریافت هیچ هزینه‌ای رزرو را لغو کنیم. دولت باید تعهدات مالی انجام دهد تا این ساز و کار اجرا شود.

رئیس سابق انجمن صنفی آژانس‌های خدمات سفر استان اصفهان تاکید کرد: ابتدا باید امتیازهایی به هتل‌ها داده شود و سپس از آن‌ها بخواهند که بدون کم کردن وجه، مراحل لغو سفر را انجام دهند. مسافر به سفر نرفته و پولش را می‌خواهد، هتل هم پول را به آژانس برنمی‌گرداند و در نتیجه نمی‌توان هزینه را به مسافر برگرداند. این مسائل باعث درگیری و دلخوری می‌شود و باید برای چنین مواقع بحرانی فکری کرد.

مسعودی معتقد است که "دولت برای مدیریت بحران باید ذخیره‌ای مالی داشته باشد تا بتواند در این شرایط به صورت آنی منابع را دریافت و به بازار تزریق کند" و خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط آشفته‌ای در بازار گردشگری وجود دارد و مسافران سردرگم هستند. تمام کشورها هم پروازهای خود را لغو کرده‌اند.

وی در پایان خواستار وجود یک صندوق تأمین منابع برای مواقع بحرانی در صنعت گردشگری شد و گفت: باید روی ایجاد یک صندوق تأمین در چنین مواقعی فکر شود. مدیریت بحران یعنی سریع و کارآمد به رفع مشکل همه بخش‌ها رسیدگی شود. آژانس‌ها مانند یک بیمار هستند که به سرعت نیازمند دارو هستند، باید سریع این دارو در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

کد خبر 412332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.