خواص زعفران؛ درمان افسردگی و کنترل آلزایمر

صبحانه زیاد و شام کم بخورید، خوراکی‌های ممنوعه برای زنان باردار، پنج نوشیدنی ناسالم، مواد غذایی خاص برای مقابله با «کرونا» و تاثیر زعفران از افسردگی تا آلزایمر و اختلالات روانی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند مصرف غذاهای پرکالری در وعده غذایی صبحانه موجب افزایش سوخت‌وساز بدن شده و به فرایند لاغری کمک می‌کند. این موضوع در مورد وعده شام برعکس بوده و نباید وعده غذایی شام را سنگین صرف کرد.

یافته‌های یک مطالعه جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه لوبک (University of Lubeck) در کشور آلمان انجام شده است، نشان می‌دهد که بدن در ساعات نخستین روز عمل پردازش و فراوری مواد غذایی را به‌طور بهتر و مؤثرتری انجام می‌دهد. به گفته محققان، بدن ما هنگام هضم غذا برای جذب، هضم، حمل و ذخیره مواد مغذی، انرژی لازم را صرف می‌کند.

این فرایند به‌عنوان ترموژن ناشی از رژیم غذایی (DIT) شناخته می‌شود. ترموژن ناشی از رژیم غذایی به‌اصطلاح همان اندازه‌گیری چگونگی عملکرد متابولیسم بدن ما محسوب شده و میزان آن، بسته به وعده‌های غذایی متفاوت است.

جولیان ریشتر (Juliane Richter) پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی و محقق دانشگاه لوبک در این رابطه اعلام کرد: نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد، یک وعده غذایی که برای صبحانه خورده می‌شود، صرف‌نظر از مقدار کالری موجود در آن، باعث افزایش دو برابری انرژی گرمایی ناشی از رژیم غذایی یا سوخت‌وساز در مقایسه با همان وعده غذایی مصرف‌شده برای شام می‌شود.

وی تاکید کرد:: ما توصیه می‌کنیم که بیماران چاق و همچنین افراد سالم به‌جای صرف شام سنگین، صبحانه زیادی میل کنند تا وزن بدن خود را کاهش داده و از بیماری‌های متابولیک جلوگیری کنند.

تأثیر زعفران از افسردگی تا آلزایمر و اختلالات روانی

رئیس مرکز تحقیقات دارو رسانی هدفمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: بر اساس تحقیقات، زعفران در درمان افسردگی و کنترل آلزایمر و اختلالات روانی به اندازه داروهای رایج شیمیایی مؤثر است و یکی از اثرات برجسته این دارو کاهش التهاب و ضخامت شبکیه چشم در بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی است.

الهام خداوردی با اشاره به طراحی و ساخت داروی کروسینا با استفاده از ماده موثره زعفران توسط محققان این مرکز، اظهار کرد: خاصیت ضد افسردگی و شادی آوری از مهمترین ویژگی‌های این دارو به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه این دارو از سال ۹۴ با دریافت پروانه تولید وارد بازار شده است، افزود: کروسین بعنوان یک مکمل دارویی دارای خاصیت ضد افسردگی و شادی آور است و در مطالعات بالینی اثرات بارز درمانی کروسین بر افسردگی، اضطراب و سلامت روانی بیمار در مقایسه با دارونما به اثبات رسیده است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مطالعات بالینی مختلف که در گذشته و حال بر روی زعفران و کروسین انجام شده خواص درمانی متعددی را برای این دارو به اثبات رسانده است، تصریح کرد: کروسینا از منشأ زعفران بدست می‌آید و اصلی ترین آنتی اکسیدانت زعفران به شمار می‌رود و بسیاری از خواص درمانی زعفران به این جز نسبت داده می‌شود. از جمله این خواص می‌توان به اثر درمانی آن در آلزایمر و بهبود حافظه، افزایش قوای بینایی در سالمندان، پیشگیری و درمان اختلالات شبکیه چشم در بیماران دیابتی، پیشگیری و کنترل سرطان، درمان اختلالات جنسی، کنترل و تنظیم قند خون اشاره کرد.
رئیس مرکز تحقیقات دارو رسانی هدفمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به مطالعات بالینی گفت: قرص کروسینا توانست در مدت سه ماه میزان HbA۱C بیماران دیابتی را کاهش داده، از التهاب شبکیه چشم کاسته و میزان دید بیمار را افزایش دهد.

وی تهیه فرمولاسیون سامانه‌های دارورسانی کارآمد در درمان بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابترا الویت‌های پژوهشی این مرکز برشمرد و خاطر نشان کرد: تهیه فرمولاسیون سامانه‌های دارورسانی کارآمد، با رهش اصلاح شده و هدفمند در درمان بیماری‌های مختلف بالاخص بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های دستگاه تنفسی و تهیه فرمولاسیون سامانه‌های دارورسانی کارآمد، با رهش اصلاح شده و هدفمند در درمان بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی، دیابت و انواع بیماری‌های التهابی از جمله اولویت‌های پژوهشی این مرکز به شمار می‌رود.

مواد غذایی خاص برای مقابله با «کرونا»

متخصص تغذیه درباره مهم‌ترین مواد غذایی برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا»، گفت: ابتدا باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد تا بتوانیم در مقابل این ویروس مقاومت کنیم.

سید مرتضی صفوی با اشاره به نقش بسیار مهم آنتی‌اکسیدان‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C بسیار مفید هستند؛ این مواد در مرکبات مانند پرتقال، لیموترش، لیمو شیرین، نارنگی و گریپ فروت وجود دارد؛ ضمن اینکه مردم می‌توانند لیموی ترش را هنگام صرف صبحانه بر روی لقمه غذایی خود بریزند و آن را مصرف کنند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم مردم سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج و به ویژه کدوی حلوایی را مصرف کنند؛ ضمن اینکه باید روزانه یک عدد تخم‌مرغ کامل یا دو سفیده تخم‌مرغ را مصرف شود. البته کسانی که دچار کلسترول بالا هستند باید زرده تخم مرغ را مصرف نکنند.

صفوی با تأکید بر مصرف ادویه‌هایی مانند زردچوبه و زعفران، گفت: جوانه‌هایی مانند شبدر، ماش باید مصرف شود؛ ضمن اینکه مردم می‌توانند در طول روز از گردو به عنوان یک ماده مؤثر استفاده کنند.

وی تأکید کرد: روزانه باید یک پیاز خام دارای رنگ بنفش (پیاز قرمز) همراه با ناهار و شام مصرف شود؛ ضمن اینکه استفاده از خانواده کلم‌ها نیز بسیار مفید است.

این متخصص تغذیه با تأکید بر پرهیز از غذاهای کنسروی به دلیل داشتن افزودنی‌ها و پرنمک بودن، تصریح کرد: مردم باید سوسیس و کالباس مصرف نکنند؛ البته خوردن عدسی و خوراک لوبیا نیز مفید است.

صفوی با تأکید بر مصرف پرتقال سرخ به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان بیشتر، گفت: روغن زیتون، کنجد، ارده، شکلات تلخ، از جمله مواد غذایی مؤثر در پیشگیری از ابتلاء به ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به کم‌خونی‌ها در برخی افراد و آسیب پذیر بودن آنها، اظهار کرد: مردم باید شیرینی‌های مختلف مانند آب‌نبات و نقل کمتر مصرف کنند؛ ضمن اینکه میوه «به» نیز به عنوان یک میوه بسیار مفید باید مورد استفاده قرار گیرد. در مجموع سالمندان، خانم‌های باردار، نوزادان و کودکان باید در خصوص مصرف مواد غذایی توجه بیشتری کنند.

خوراکی‌های ممنوعه برای زنان باردار

از همان شروع بارداری اغلب زنان سعی دارند تا مراقب استفاده کردن از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های غیر مجاز در این دوران باشند. بعضی از خوردنی‌های ممنوعه در این دوران عبارتند از:

خوردن برخی از ماهی‌ها ممنوع است، جیوه موجود در انواع ماهی‌ها، رشد مغز جنین را مختل می‌کند. توصیه می‌شود انواع ماهی‌های پرورشی و ماهی‌های کوچک رودخانه‌ای مثل قزل‌آلا، سالمون و ماهی سفید در رژیم غذایی ماردارن باردار باشد. همچنین چای و قهوه را به اندازه مصرف کنند. در سه‌ماه اول بارداری. مصرف مداوم قهوه باعث تنگ‌تر شدن عروق خونی می‌شود و در نتیجه جریان خون در بدن مادر و جنین کاهش می‌یابد. از طرفی ترکیبات موجود در کافئین باعث جذب کم آهن می‌شود که برای رشد جنین بسیار مهم است. زنان باردار با تخم‌مرغ خام یا نپخت ه خداحافظی کنند و تخم‌مرغ را به صورت کاملاً آب پز شده بخورند. عادت به خوردن روزانه نوشیدنی‌های گاز دار، به دلیل کافئین موجود در آن، احتمال خطر زایمان زودرس را به همراه دارد.

سوسیس و کالباس فراورده‌های گوشتی حاوی نیترات است، این ماده نگه‌دارنده که باعث پیشگیری از رشد باکتری‌ها می‌شود خطر ابتلاء به سرطان کولون را افزایش می‌دهد. وجود باکتری لیستریا در این فراورده‌های گوشتی بزرگ‌ترین تهدید برای خانم‌های باردار محسوب می‌شود

زنان باردار خوراکی‌ها و تنقلات خیابانی در خانه تهیه کنند. این مواد غذایی خطر عفونت‌ها، مشکلات معده و مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهند. مصرف لبنیات در بارداری نباید نادیده گرفته شود. بهتر است از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و دیگر محصولات لبنی غیر پاستوریزه خودداری شود.

پنج نوشیدنی ناسالم

مشخص شده که بسیاری از این نوشیدنی‌ها مثل آب نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها ناسالم هستند. اما بسیاری از ما هم نوشیدنی‌های مصرف می‌کنیم که تاحالا از ناسالم بودن آن‌ها خبر نداشته‌ایم؛ از آب بطری تا شیرکاکائو و حتی قهوه‌ها. در اینجا شما را با ۵ مورد از این نوشیدنی‌های ناسالم معرفی می‌کنیم:

۱: شیر کاکائو

شاید بهتر باشد باور کنید که شیرکاکائو همان نوشیدنی رویایی ما در ظرف تغذیه ما در دوره کودکی نیست، یک لیوان از شیرکاکائو (برند نسکوییک) شامل ۲۱ گرم شکر می‌شود.

۲: قهوه بسته‌بندی شده بزرگ

بله، شاید مصرف روزانه یک یا دو لیوان قهوه در روز برای شما خوب باشد، اما بهتر است درباره قهوه بیشتر فکر کنید؛ شاید این کار استخوان‌ها را شکننده‌تر کنند. انسان به طور روزانه به ۴۰۰ میلی‌گرم قهوه نیاز دارد، اما مصرف بیشتر آن منجر به این اتفاقات می‌شود.

۳: آب بطری

در اینجا مشکل مربوط به آب نیست، بلکه باید به مواد شیمیایی موجود در بطری توجه کنید، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که این مواد منجر به ایجاد سرطان می‌شود.

۴: میلک شیک

در گذشته این نوشیدنی فقط شامل شیر و بستنی بود، اما حالا آن‌ها سرشار از مواد غذایی مختلف هستند تا جایی که میزان کالری آن به بیش از هزار رسیده است.

۵: آب پرتقال

درست است، آب پرتقال سرشار از ویتامین سی است، اما یک پاکت آب پرتقال به طور کافی شامل ۳۶ گرم شکر است، موضوعی که به راحتی منجر به چاقی می‌شود.

کد خبر 411698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.