حفاری غیرمجاز با انگیزه گنج‌یابی در مقبره سلطان بخت آقا

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: مسئله سرقت در مقبره سلطان بخت آقا صحت نداشته و در واقع یک گودبرداری غیرمجاز با هدف یافتن گنج انجام شده که پرونده آن نیز تشکیل شده و در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مقبره سلطان بخت آقا یا مناره‌های ساربان در محله دردشت اصفهان برای حدود چند صد سال می‌شود که در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهرجا خوش کرده‌اند؛  این اثر که به ثبت ملی نیز رسیده یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های محور گردشگری اصفهان پیش از صفوی یعنی میدان عتیق، مسجد جامع عباسی و محله جوباره است. حالا خبری عجیب از این بنا به گوش می‌رسد، سارقانی که شب‌ها با خیال راحت و ابزارآلات پیشرفته به داخل بنا رفته و قصد طمع دارند.

فریدون الهیاری در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره این اتفاق اظهار کرد: مقبره سلطان بخت آقا از آثار وقفی و در اختیار اداره اوقاف است؛  مسئله سرقت در آن جا نیز صحت نداشته و در واقع یک گودبرداری غیر مجاز انجام شده که پرونده آن نیز تشکیل شده و در دست بررسی است. این محل موقوفه‌ای است و هیئت امنا دارد، با این حال نمی‌توانیم آن‌ها را مقصر این اتفاق بدانیم، بلکه باید ریشه‌یابی کنیم که چرا عدهای در کنار این مقبره با انجام حفاری غیرقانونی به دنبال گنج هستند. باید به دنبال ریشه‌های فرهنگی این اتفاق در جامعه‌ای باشیم که میراث فرهنگی آن هزاران سال را بدون متولی سپری کرده، اما امروز با تمام تمهیداتی که اندیشیده‌ شده این مشکلات وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه "برنامه‌های حفاظتی در سطوح مختلفی است، وقتی صحبت از حفاظت می‌شود این تنها دستگاه میراث فرهنگی نیست که باید جوابگو باشد"،  تاکید کرد: حفاظت به معنی فرهنگ‌سازی است و همه دستگاه‌ها و نهادها باید برای آن تلاش کنند. تصور اینکه میراث فرهنگی باید حفاظت فیزیکی از تمام ابنیه تاریخی را انجام دهد، با منابع موجود امکان‌پذیر نیست و اگر حتی بیشترین منابع را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند امکان‌پذیر نخواهد شد. در هیچ کجای دنیا نیز این اتفاق نمی‌افتد که تنها یک دستگاه متولی حفاظت از ابنیه تاریخی و ارزشمند باشد.

وی افزود: زمانی که در استان اصفهان ۲۵ هزار ابنیه و بنای دارای ارزش تاریخی و فرهنگی وجود دارد، برای حفاظت فیزیکی از این تعداد آثار باید یک ارتش در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد! حفاظت یک مسئله عمومی است؛  برخی از بناهای در رده‌های بالایی حفاظت قرار دارند و یگان حفاظت میراث فرهنگی به طور مستقیم در آن‌جا مستقر است و بر آن‌ها نظارت و حراست دارد. برخی دیگر از بناهای تاریخی در سطح استان وجود دارد که مالک خصوصی دارند یا موقوفه هستند و یا تحت مالکیت ارگان‌هایی چون شهرداری‌ها قرار دارند.

پیش‌تر «مهدی حجت»  بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی کشور در اظهار نظری گفته بود که "گنج‌نامه‌ها در دهه ۶۰ و ۷۰ بلای جان میراث فرهنگی شدند و هرکس با هر کاغذ پاره‌ای که در اختیار داشت به سودای یافتن گنج دست به تخریب بناهای ارزشمند میزد"، اما گویا این مسئله تنها ادامه دارد و این‌بار سودجویان بنایی درست در قلب شهر را نشانه رفتند.

کد خبر 402558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.