اتهام زنی در برابر افشاگری روحانی

اظهارات روزگذشته حسن روحانی در یزد ، عوامل و موانع پیش ‌پای برخورد با مفاسد و رجوع پایداری ها به محمود احمدی نژاد از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشتبه ۲۰ آبان ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «به مردم بگویید پول نفت و بیت المال کجا رفت» به انعکاس اظهارات روزگذشته حسن روحانی در یزد پرداخت و نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح دیروز و در ادامه سفرهای استانی خود میهمان یزدی‌هایی شد که در میدان «امیر چخماق» این شهر به استقبال او آمده بودند. روحانی در این اجتماع پرشور از یزدی‌ها به بزرگی یاد کرد و گفت که بیش از هزار میلیارد تومان برای ۳۷ پروژه این استان اختصاص یافته است. او خبر خوش کشف یک میدان جدید نفتی را نیز در این جمع اعلام کرد و با مرور برخی آمارهای اقتصادی خبر از آن داد که وضعیت کشور روبه بهبود است. اما مهم‌ترین فراز سخنان رئیس جمهوری، آنجا بود که از تخلفات و فسادهای میلیاردی سخن گفت. بر اساس گفته‌های رئیس جمهوری، ۴ مورد از این نوع تخلفات یا فسادها یا اغماض از آنها منجر به از بین رفتن مبلغی حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان شده است. روحانی تأکید کرد که اگر درباره این موارد اطلاع‌رسانی و برخورد نشود، شهر به شهر درباره آنها اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

 روحانی  به ۳ لایحه مهم دولت در مسیر مبارزه با فساد (لایحه شفافیت، مبارزه با فساد و تعارض منافع) اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مسأله در مبارزه با فساد شفافیت است لذا همه مردم، مسئولان، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌ها باید در نهایت شفافیت کاری را که انجام می‌دهند برای مردم تشریح کنند و بایستی درآمد و فعالیت شرکت‌ها و نهادها برای مردم روشن باشد که چه مقدار از بودجه و بیت‌المال استفاده می‌کنند و این مبلغ را در چه راهی و برای انجام چه کاری به کار می‌برند. او با تأکید بر اینکه همه باید با شفافیت و عزمی راسخ با فساد در جامعه مبارزه کنیم، اظهار داشت: دست هر کس که در این کشور به فساد آلوده باشد باید با او برخورد شود و مبارزه با فساد، جناح و حزب نمی‌شناسد و همه مردم و جناح‌ها خواستار مبارزه با فساد به صورت شفاف هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از قوه قضائیه که با فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی برخورد می‌کند می‌خواهم که مبارزه با فساد میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح دهد. روحانی گفت: اینکه هنوز بعد از گذشت چند سال برای ما روشن نیست آقایی که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار  پول مردم را خورد و او را دستگیر کرده و حتی حکم اعدام هم برایش صادر شد و اکنون در زندان است الان، این پول کجاست و چه کسانی مسئول هستند و چرا آنهایی که در این زمینه نقش داشتند، برای مردم توضیح داده نمی‌شود؟ رئیس جمهوری تصریح کرد: از همه مسئولین می‌خواهم که جریان ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را برای مردم شفاف کنند چرا که این پول، پول نفت، بیت‌المال و خزانه بوده است.

او ادامه داد: همچنین از همه مسئولین و ارگان‌ها می‌خواهم درباره ۲ میلیارد دلار پولی که به حلقوم امریکا ریخته شد و دولت قبل ۱۰ ماه فرصت داشت که آن پول را از حلقوم امریکا درآورد اما دست روی دست گذاشت به مردم توضیح دهند. چند سال پیش شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که باید به سرعت به این پرونده رسیدگی شود اما تا امروز رسیدگی نشده است لذا می‌خواهم پرونده ۲ میلیارد دلاری برای مردم روشن شود تا مردم خوشحال شوند و بدانند که عزمی که برای مبارزه با فساد وجود دارد، راسخ است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مبارزه با فساد در دام سیاست» به بررسی عوامل و موانع پیش ‌پای برخورد با مفاسد پرداخت و نوشت: در شرایطی که کشور به خاطر تحریم‌های یکجانبه آمریکا تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار دارد و جامعه برای برون‌رفت از این مرحله به وحدت و همدلی بیشتر بین مسئولان و همدیگر نیازمند است، هر روز انتشار اخباری مبنی بر فساد و اختلاس در نهادهای مختلف مردم را ناامید کرده و باعث بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان و دولتمردان شده است. در واقع در یک دهه اخیر مردم بیشتر اخباری که به گوش‌شان می‌رسد مربوط به همین فسادها و اختلاس‌ها و همچنین دستگیری عوامل آن از طریق نهادهای نظارتی است که معمولا همه این پرونده‌ها رسانه‌ای نشده و هستند پرونده‌هایی که هنوز تکلیف آنها مشخص نشده و یا حتی رسانه‌ای نشده‌اند.

یعنی با وجود برخوردها و تلاش‌های قوه قضائیه در این راستا مردم خواستار نتیجه ملموس این مبارزات هستند. امری که روز گذشته حسن روحانی نیز به آن اشاره کرد. درواقع بی‌اعتمادی از آنجا شروع می‌شود که مردم احساس خیرخواهی دولت و حاکمیت را نسبت به خودشان در حال تضعیف ببینند. در این میان البته نباید از دستاویز قرار دادن همین اختلاس‌ها و فسادها توسط برخی چهره‌ها و طیف‌های سیاسی برای اهداف خود چشم‌پوشی کرد. یعنی به جای حل مسئله از آن سوء‌استفاده جناحی می‌کنند و اینگونه می‌شود که مردم و شرایط آنها نادیده گرفته می‌شود. در حالی که فساد، تهدیدی برای اعتماد به حساب می‌آید. بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی در ایران اعتماد مردم به حاکمیت است که امروز فساد مثل خوره به جان این اعتماد افتاده است. در این میان پاسخگو نبودن مسئولان نیز خودش بر این بی‌اعتمادی می‌افزاید.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رجوع به محمود »  به بررسی تلاش های پایداری‌ها برای کسب کرسی‌های بیشتر مجلس پرداخت نوشت: هر روز که به یازدهمین دوره انتخابات مجلس در اسفندماه نزدیک می‌شویم، معادلات و هندسه انتخاباتی جریان‌های سیاسی بیشتر رو می‌شود. پنجشنبه هفته گذشته زمانی که مشخص شد علی لاریجانی، از فهرست انتخاباتی اصول‌گرایان قم خط خورده و به نوعی حذف شده است؛ مشخص شد که تندروهای جریان اصول‌گرایی بالاخره بخشی از سهم خود را گرفتند اما مسئله فقط در نبودن لاریجانی خلاصه نمی‌شود، چنانکه با نزدیک شدن به انتخابات هر روز آشفتگی و اختلاف در اردوگاه اصول‌گرایی بیشتر می‌شود و معلوم است هر دسته از این جریان راه خود را دارد. آن‌گونه که روح‌الله حسینیان عضو جبهه پایداری درباره احمدی‌نژاد سخن گفته این تصور ایجاد شده که آنان بدشان نمی‌آید دوباره تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد این یار بهاری بگذارند.

بخشی از ریشه اختلاف میان اصول‌گرایان به‌ویژه جبهه پایداری و لاریجانی به داستان احمدی‌نژاد برمی‌گردد. برای بررسی جدال‌های حال حاضر نمایندگان طیف اصول‌گرایی، باید به سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و تشکیل جبهه پایداری برگشت. پس انتخابات ۸۸ بسیاری از اصول‌گرایان به تدریج با احمدی‌نژاد اختلاف‌نظر پیدا کردند و اواخر دولت او کار به جاهای باریکی هم کشید. تا آنجا که احمدی‌نژاد مسائل یکشنبه سیاه(جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم، یکشنبه ۱۵ بهمن ماه سال ۹۱) را در مجلس مطرح کرد و اختلافات عمیق‌تر شد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سورپرایز نفتی ایران» به بررسی ابعاد میدان ۵۳ میلیارد بشکه‌ای  پرداخت و نوشت: اکتشاف یک میدان عظیم نفتی با ظرفیت اثبات شده ۵۳ میلیارد بشکه در خوزستان، جایگاه ایران را به لحاظ مالکیت ذخایر درجای نفت خام در دنیا، یک پله ارتقا می‌دهد. به این ترتیب، کشورمان رتبه سوم جهانی را در ذخایر نفتی کسب خواهد کرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته با اعلام خبر این اکتشاف، درآمد حاصل از افزایش ضریب بازیافت یک درصدی این میدان نفتی را ۳۲ میلیارد دلار در سال اعلام کرد.

جزئیات بیشتر از اکتشاف تازه شرکت ملی نفت ایران که وسعت آن معادل ۴۲ درصد مساحت دریاچه ارومیه است، امروز توسط بیژن زنگنه، وزیر نفت اعلام می‌شود. به احتمال قوی یکی از مواردی که زنگنه در مورد این میدان عظیم توضیح خواهد داد، چگونگی استحصال نفت و فروش آن به ویژه در دوره تحریم است. در کنار تحریم‌های غرب، همواره برخی مخالفت‌های داخلی نیز مانعی بر سر راه ورود سرمایه و تکنولوژی روز دنیا به صنعت نفت ایران بوده؛ موضوعی که روز گذشته از سوی رئیس‌جمهور نیز مورد اشاره قرار گرفت. با فرض هدف صادرات نفت سه میلیون بشکه در روز، سالانه یک میلیارد بشکه نیاز است که کشف این میدان بزرگ نفتی می‌تواند برای سال‌ها تحقق این قبیل هدف‌گذاری‌ها را پشتیبانی کند.

کد خبر 396336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.