برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی پاسخی به منتقدان است

یک تحلیلگر روابط بین الملل گفت: برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی تا حدی پاسخی به منتقدان داخلی برجام است که با انگیزه‌ ها و استدلال‌های مختلف از برجام انتقاد می‌کردند. اما زمانی که آمریکا از برجام خارج شد به این نتیجه رسیدند حضور آمریکا در برجام بسیار موثر بود و در انتقاد ازبرجام اغراق کرده اند.

حسن بهشتی پور در مورد کاهش گام چهارم تعهدات برجامی ایران به خبرنگار ایمنا گفت: ویژگی مهم گام چهارم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران از سرگیری فعالیت غنی‌سازی در تاسیسات فردو در چهارچوب برجام است. ایران بخشی از فعالیت‌های مشروع هسته‌ای خود را به دلیل توافق برجام کاهش داده‌ بود اما تعهدات شرکای برجامی به ویژه در حوزه عادی‌سازی مناسبات اقتصادی و لغو تحریم‌ها، اجرایی نشد؛ بنابراین ایران هم ضرورتی نمی‌بیند که بدون استثنا همه تعهدات خود را اجرایی کند.

از زمان اجرای برجام تاکنون، سانتریفیوژها بدون تزریق گاز فعال بودند

این تحلیلگر روابط بین الملل افزود: به لحاظ ظرفیت غنی‌سازی، فردو بسیار کوچکتر از تاسیسات نطنز است. تاسیسات فردو به لحاظ موقعیتی زیر محافظ طبیعی تپه مانندی قرار دارد تا از دسترسی و حملات نظامی دشمنان در امان بماند. دست دشمنان از این تاسیسات کوتاه است اما دسترسی بازرسان و ناظران آژانس به آن آزاد است و باید این نکته مهم را یادآوری کرد که از زمان اجرای برجام تاکنون سانتریفیوژهایی که بدون تزریق گاز فعال بودند، تحت نظارت آژانس فعالیت داشته و تزریق گاز به آن ها هم تحت نظارت بازرسان آژانس انجام شده است. قرار بود تاسیسات فردو به عنوان مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما کارش را در چهارچوب برجام ادامه دهد اما درحال حاضر مانند گذشته به عنوان یک مرکز غنی‌ سازی مورد استفاده قرار گرفته و به این دلیل که از نظر موقعیت جغرافیایی دسترسی دشمنان به آن سخت بوده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ایران در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی بدون آنکه تغییر چندانی در میزان سطح اورانیوم غنی شده خود ایجاد کند، ظرفیت غنی‌ سازی را افزایش می دهد. در حال حاضر سیاست گذاران جمهوری اسلامی ایران قصد افزایش سطح غنی‌ سازی را ندارند هرچند که توانسته اند این پیام روشن را به طرف‌های مقابل اعلام کنند که توان اجرای غنی سازی را دارند.

بهشتی پور ادامه داد: در افکار عمومی داخل کشور و رسانه های خارج از کشور این عقیده وجود داشت که ایران توان هسته‌ای خود را از دست داده و نمی تواند به شرایط پیش از برجام بازگردد، اما آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در یک هفته اخیر نشان داد که ایران همچنان صنعت هسته‌ای پویایی داشته و تاکنون نه از روی اجبار بلکه از روی اختیار به تعهدات خود در برجام پایبند مانده و همزمان با حفظ و استمرار نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در اجرای کاهش تعهدات برجامی موفق بوده است.

همه کشورها از برهم خوردن برجام ضرر خواهند کرد

وی با بیان اینکه ایران توانسته ظرفیت غنی‌ سازی خود را به ۸۶۶۰ سو برساند، گفت: تا چند ماه آینده فردو در مدار قرار گرفته و ظرفیتش به ۱۱ هزار سو یا فراتر از آن افزایش پیدا خواهد کرد. این میزان از غنی سازی مشابه ظرفیت غنی‌سازی ایران پیش از آغاز اجرای برجام است؛ ایران به راحتی توان افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌ شده خود را دارد و توانسته در طول سال‌های اخیر تنوع سانتریفیوژهایش را سه برابر کند و از پنج مدل به ۱۵ مدل برساند؛ ایران به جهان نشان داده است که هرگز توان علمی و فناوری خود را متوقف نمی‌کند. دولت مردان غربی باید به این نتیجه برسند که زمانی اقدامات ایران قابل بازگشت است که کشورهای ۱+۵ تعهداتشان در قبال برجام را اجرایی کرده و به آن باز گردند. منافع همه کشورها در تعهد به برجام تامین می شود و در صورت برهم خوردن برجام نه تنها ایران، بلکه تمامی کشورهای دنیا ضرر خواهند کرد.

منتقدان در ناکامی از برجام اغراق کرده بودند

این تحلیلگر روابط بین الملل تصریح کرد: برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی تا حدی پاسخی به منتقدان داخلی برجام است که با انگیزه‌ ها و استدلال‌های مختلف از برجام انتقاد می‌کردند. تا زمانی که آمریکا در برجام حضور داشت، منتقدین از عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود در برجام گله می کردند، اما زمانی که آمریکا از برجام خارج شد به این نتیجه رسیدند حضور آمریکا در برجام بسیار موثر بود و در انتقاد از برجام اغراق کرده اند؛ مخالفان برجام در انتقاد به آن مدام تکرار می کردند برجام باعث نابودی صنعت هسته‌ای ایران شده اما برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی و افتتاح زنجیره سانتریفیوژ IR۶ نشان می‌دهد برخلاف تمام این ادعاها، صنعت هسته‌ای ایران با پویایی به راه خود ادامه داده است.

بهشتی پور خاطر نشان کرد: به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، صنعت هسته ای ایران هرگز تعطیل نبوده و چنین چیزی غیر ممکن است. نمی توان در طی دو ماه چنین ظرفیتی را به غنی‌سازی ایران اضافه کرد، همه این اقدامات توسط دانشمندان هسته‌ای ایرانی انجام شده آن هم در زمانی که دشمنان ادعا می کردند دانشمندان هسته‌ای ایران بیکار شده اند. امروز جامعه جهانی به وضوح شاهد پیشرفت‌ های هسته ای ایران است.

کد خبر 396191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.