اینستکس؛ یک وعده و ده‌ها انتظار

با گذشت چند هفته از اعلام آغاز به کار اینستکس (سامانه حمایت از مبادلات تجاری)، مثمر ثمر بودن یا نبودن این سیستم جدید مالی کشورهای اروپایی در مواجهه با تحریم های آمریکا همچنان موضوع بحث و مجادله رسانه ها، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی در ایران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به باور برخی از صاحب نظران، سازوکار ویژه مالی، افتراق و شکاف میان آمریکا و اتحادیه اروپا را نشان می دهد و در ادامه روندی است که برجام در موضوع بر هم زدن اجماع جهانی ایجاد کرد، اما به باور برخی از نمایندگان راه اندازی این سازوکار مالی آن هم برای مواد غذایی و دارو تضمین محکمی برای دورزدن تحریم های واشنگتن نیست و مواردی را در بر میگیرد که اساسا مشمول تحریم نمی شوند.

از این رو در حالی که اتاق بازرگانی تهران خبر از راه اندازی پروژه‌های داروسازی توسط سرمایه گذاران اروپایی هم چون دانمارک در ایران را می دهد یا کشورهای اروپایی بر عملی شدن بیانیه ۱۲ بندی  برای راه اندازی این مکانیز مالی پافشاری میکنند، این پرسش مطرح می‌شود که آیا در گام بعدی بانک های اروپایی وارد مراوده ارزی و تجاری با بانک های ایرانی خواهند شد یا راه برجام با اینستکس جدا از یک دیگر خواهد بود؟
 
ابهامات موجود در ایران در حالی است که در سوی دیگر ماجرا، واشنگتن ضمن انتقاد از راه اندازی اینستکس برای کمک کشورهای اروپایی به ایران، از تشکیل اتحادی مانند ناتو  در خاورمیانه برای مقابله با جمهوری اسلامی خبر می‌دهد و برایان هوک، رییس گروه ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا برنامه به صفر رساندن صادرات نفت ایران را مجدانه دنبال و تاکید می‌کند معافیت ارائه شده به مشتریان نفتی ایران پس از اتمام دوره ۱۸۰ روزه، دیگر تمدید نمی شود و این امر مشمول هیچ تخفیفی نخواهد شد.

وعده اروپایی‌ها چیزی بالاتر از اینستکس بود

مهدی شیخ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون میزان کارایی و اثر بخشی اینستکس  اظهار کرد: این طرح نشانه‌ای از انزوای آمریکا در جهان است؛ هرچند شرکت های بزرگ مجبور هستند به علت  مسائل مالی به خواسته‌های آمریکا تن بدهند، اما کشورهای مستقل نشان دادند زیر بار تحریم های غیر قانونی آمریکا نمی روند.

وی افزود: در این شرایط بحرانی، اینستکس راه تنفسی برای ایران است، اما خواسته های ایران از اروپا فراتر از این سازوکار است. باید تأکید کنم تصویب شدن یا نشدن پالرمو، ربطی به تحریم‌ها ندارد، هر چند پالرمو  یک الزام مالی در دنیا تلقی می‌شود که کشور های  دنیا در این قالب سیستم های مالی خود را با هم ارتباط می‌دهند و از این جهت ایران هم باید برای حفظ منافع مالی خود به پالرمو ملحق شود.

شیخ خاطر نشان کرد: اینستکس  مطلوب کشور ما نیست و آن سازو کاری که اروپا قول داده بود، بالاتر از اینستکس است؛ اتحادیه اروپا متعهد شده بود که در برجام بماند و مشکلات اقتصادی و تبادلات مالی ایران از محل تحریمها رفع شود، کشور های روسیه و چین هم متعهد به پر کردن خلا آمریکا در برجام هستند و امیدوار هستیم به تعهدات خود عمل کنند.

ماهیت اصلی اینستکس  هنوز مکشوف نیست

 ژرژیک آبرامیان، نماینده هموطنان جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ماهیت اصلی اینستکس  هنوز مکشوف نیست، به صورت کلی می‌شود عنوان کرد که این سازو کار تنها وسیله ای  برای پرداخت بعضی از اقلام مانند دارو و غذا است؛  یعنی در واقع یک نوع پوششی غیر قابل قبول است که برای عراق با عنوان نفت در برابر غذا اجرا می‌شد.

وی افزود: در واقع هدف این سازو کار اجرا کردن همان سیاست در مقابل ایران است، یعنی تمام معامله‌هایی که توسط این سازو کار انجام می‌شود تحت رصد قرار می‌گیرد  و شما قادر به انجام هر تراکنش و معامله ای نیستید؛ که این مورد خلاف توافقی است که در برجام انجام شد.

آبرامیان ادامه داد: اروپا قصد دارد بخشی از این سازو کار را مخفی نگه دارد؛ یعنی تا آن جایی قصد علنی کردن این سازوکار را دارد که از نظر قوانین و ارتباطات با نظام سلطه مشکلی ایجاد نشود، اما تحت این لفافه بشود روابطی هم با ایران داشت. هنوز این قسمت غیر شفافش نامعلوم مانده است، به همین دلیل  باید اجازه داد نظرات مسئولان مطرح و تصمیمی اتخاذ شود که واقعا برای ایران ماندن در برجام مفید باشد.

حاضر به پذیرش شروط موشکی اروپا نیستیم

 سید ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در واقع اروپا مشتاق به ماندن در برجام است و ماندن ایران در برجام هم مستلزم رعایت شروطی است.

وی تأکید کرد: البته اروپا نیز شروطی را تعیین کرده مانند تصویب قوانین FATF و همچنین شروط در مورد برنامه های سیاسی و موشکی ایران که به برجام و اروپا مربوط نمی‌شود و مختص مباحث دفاعی کشور است بنابراین این هیچ کدام از نمایندگان مجلس حاضر به پذیرش شروط موشکی اروپا نیستند.

موسوی بیوکی افزود: اینستکس به تنهایی قادر به دور زدن تحریم ها نیست، اما آمریکا با تحریم کامل نمی‌تواند کشور ما را متلاشی کند، فقط با تحریم های آمریکا زندگی برای مردم سخت تر می‌شود. آمریکا هم با علم به این مسأله در صدد افزایش فشارهای روحی و روانی بر مردم است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مردم هرساله با پشتیانی از نظام نشان می دهند که مدافع نظام اسلامی هستند، در این صورت ما نباید از مواضع خود کوتاه بیایم.

اروپا بخواهد فرصت سوزی یا تعلل کند، در برجام تجدید نظر می‌کنیم

اصغر سلیمی، نماینده  مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با ایمنا اظهار کرد: در برجام تعهدات ایران و اروپا ذکر شده است. با خروج آمریکا از برجام، اروپا همچنان اصرار دارد در برجام بماند و ایران نیز تا به حال از تعهدات خود در برجام خارج نشده و  آژانس بین المللی انرژی اتمی و سایر سازمان های مربوطه نیز بر این موضوع تاکید دارند.

وی افزود: انتظار می‌رود اروپا به تعهدات خود پایبند باشد، به آن جامعه عمل بپوشاند و شروطی بر آن اضافه نکند. کشورهای اروپایی باید هر چه سریع تر راهکاری برای تبادلات مالی مخصوصا در موضوع کشاورزی و نهاده‌های دامی و تجهیزات پزشکی بیابند، زیرا ایران در مبحث تحریم پزشکی با مشکلات زیادی روبرو است. 

سلیمی ادامه داد: اگر اروپا بخواهد فرصت سوزی یا تعلل کند،  قطعا  باید نظام جمهوری اسلامی و دیپلمات‌هایمان تجدید نظری در مورد برجام داشته باشند و بتوانیم  با یاری و همفکری  جوانان به اهداف کشور برسیم.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی- خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 368526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.