فقدان نگاه آمایشی در سطح ملی موجب بروز مشکلات شهری می شود

یک کارشناس شهرسازی گفت: هدف کلی آمایش سرزمین ایجاد تعادل بین انسان، فضا و فعالیت است و طرح آمایش سرزمین با توجه به ظرفیت های موجود در یک پهنه جغرافیا اعم از کشور، منطقه یا شهر این تعادل را ایجاد می کند

امیرحسین شبانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توسعه ای متوازن در قالب نگاه آمایش سرزمین باید در جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی  در نظر گرفته شود.

وی افزود: هرچقدر شناخت بیشتری نسبت به ظرفیت های اجتماعی، طبیعی ، فرهنگی و اقتصادی در سطوح مختلف از جمله شهر وجود داشته باشد، نظام آمایشی بهینه تر می شود، اما آگاهی کمتر نسبت به فاکتورهای ذکر شده، برنامه آمایش سرزمین را ناقص و ناتمام خواهد گذاشت. 

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: نهادینه شدن نگاه آمایشی اهمیت زیادی دارد، زیرا عدم توازن جمعیتی، ایجاد حاشیه نشینی، همچنین خالی شدن روستاها از سکنه و مهاجرت به شهرها به دلیل فقدان نگاه آمایشی در قالب سرزمین ایجاد می شود این در حالی است که تاکنون طرح آمایش سرزمین تنها در سطح ملی مطرح و به طور دقیق نهادینه نشده است.

شبانی گفت: نگاه آمایشی ، نگاهی کلان مقیاس بوده و سعی دارد در سطح جامع و فراگیر به مسائل نگاه کند در نتیجه برای پیاده سازی نگاه آمایشی در یک شهر، این نگاه باید در همه سطوح وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: آمایش شهری باید با آمایش در سطح استان و در سطح کشور همراه بوده تا به نتیجه مطلوب خود را برسد؛ در نگاه آمایشی  ظرفیت های هر استان، منطقه ، شهرستان ، شهر و روستا باید در سطح ملی شناخته و سپس براساس آن نقش کلی، ساختار شهر در قالب نگاه آمایشی تعریف شود.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به نگاه آمایشی در سطح شهر توضیح داد: درسطح شهر، نگاه آمایشی باید به جایگاه ملی خود برسد در این صورت ظرفیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همچنین قابلیت پذیرایی شهر از جمعیت و در حوزه صنعت و کشاورزی مشخص و براساس چشم انداز مورد نظر، تعریف مشخصی از شهر می شود.

شبانی افزود: بنابراین نگاه آمایشی باید از نقشه کلان ملی آغاز شود وسپس براساس توسعه متوازن ملی، پتانسیل ها در هر منطقه، شهر و روستا مورد توجه قرار بگیرد در این صورت نقش شهر در قالب ملی برنامه ریزی شده و سیاستگذاری های لازم انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما و بخصوص در شهر اصفهان نگاه آمایش ملی باید براساس چالش های موجود از جمله دو چالش مهم زیست محیطی و اقتصادی باشد در نتیجه توجه به این دو حوزه در چشم انداز توسعه ضرورت دارد.

این کارشناس شهرسازی افزود: نگاه آمایشی داشته ها، سرمایه ها و ظرفیت ها را از حوزه ها و مقیاس محلی اخذ کرده و براساس آنها نقش ملی، منطقه ای، استانی و شهری را تعریف می کند.

شبانی ادامه داد: نحوه عملکرد نگاه آمایشی، حرکت از بالا در سطح کلان به پایین در سطح خرد دو بالعکس از سطح خرد به سطح کلان است و براساس چهارچوب مورد نظر به نقش و هدف خود می رسددر این راستا باید ظرفیت ها، پتانسیل ها، تهدیدها و فرصت های یک شهر نیز شناخته شده و در قالب نظام ملی تعریف شود.

وی افزود: بنابراین ضرورت نگاه ملی و فرا شهری همراه با عملکرد مناسب اجزا در سطوح مختلف از جمله در سطح شهر ضرورت دارد.

کد خبر 368522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.