نباید بر رودخانه دائمی سد آبخیزداری ایجاد کرد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: ساخت بند یا سد آبخیزداری خلاف قانون نیست زیرا برای آن‌ها مصوبه وجود دارد اما بر اساس قانون نباید بر رودخانه دائمی سد ایجاد کرد، اگر کسی بر رودخانه زاینده‌رود سد آبخیزداری پیدا کرد، تخریبش کند.

ابوطالب امینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه طرح‌های آبخیزداری بر حدود یک درصد حوضه آبریز زاینده رود احداث شده است، اظهار کرد: پروژه‌های آبخیزداری در مراتع با هدف کنترل سیلاب و در مسیر آبراهه‌های درجه چهار و پنج احداث شده‌است.

وی افزود: آمار دقیقی از تعداد این سدها در حال حاضر وجود ندارد، با این حال وجود بیش از ۶۰۰ سد آبخیزداری در بالادست رودخانه که از سوی مشاوران به صنف کشاورزان اعلام شده نیز از طرف ما تایید نمی‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: این سدها و سازه‌ها گابیونی و دارای دو تا سه متر ارتفاع است؛ سازه‌های گابیونی، بندهای رسوب‌گیر خارج از رودخانه است که آب را ذخیره نمی کند امارسوب آن را گرفته و سپس رها می کند.

امینی گفت: بنابر ادعاهای مطرح شده حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به زاینده‌رود نمی‌رسد اما سازه‌های گابیونی آبخیزداری حجمی کمتر از ۵۰۰ هزار مترمکعب دارد و رسوب حجم بیشتر آن سدها را گرفته است، با این وجود چگونه می‌توان بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب را در این بندها تله اندازی کرد؟

وی با اشاره به اینکه برخی افراد یکی از عوامل کم آبی زاینده‌رود را وجود طرح‌های آبخیزداری عنوان می‌کنند، ادامه داد: پیشنهاد ما تشکیل یک کارگروه با حضور نمایندگان صنف کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای است زیرا اعداد و ارقامی که از طرح‌های آبخیزداری ارائه می‌شود باید در مرحله نخست مورد بررسی قرار گیرد تا بعد برای رفع مشکل تصمیم گیری کرد، ما تابع قانون هستیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان تصریح کرد: اگر بندهای آبخیزداری موجب تله اندازی آب شده باشد، مضر است و حذف این بندها در صورت شناسایی اشکالی ندارد. اما معتقدیم طرح‌های آبخیزداری نه تنها سبب کاهش روان‌آب نشده است بلکه از ورود رسوبات به دریاچه جلوگیری کرده که از این نظر بسیار مفید است.

با وجود ۱۱۰۰ میلی‌متر بارش ذخیره سد ۱۱ درصد است

امینی افزود: وظیفه ما احداث پروژه‌های آبخیزداری در مراتع با هدف کنترل سیلاب و در مسیر آبراهه‌های درجه چهار و پنج است، بر اساس قانون بر رودخانه دائمی نباید سد آبخیزداری ایجاد کرد، اما اگر کسی آدرس پروژه‌های آبخیزداری ساخته شده بر رودخانه زاینده‌رود را دارد، برود تخریبش کند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون اگر کسی بخواهد بر رودخانه‌ای بارگذاری کند باید از وزارت نیرو به‌عنوان سازمان متولی آب، مجوز بگیرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان اظهار کرد: ما مسئول کاهش ذخیره سد زاینده‌رود نیستیم، باید عوامل آن را پبدا کرد که چرا با وجود بارش یک هزار و ۱۰۰ میلی متر در بالادست، ذخیره سد زاینده رود حدود ۱۱ درصد است.

کد خبر 368513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.