کم‌تحرکی مهمترین عامل مرگ‌ومیر مردان

سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت اصفهان گفت: بیماری‌های قلبی‌ و عروقی، سکته‌های مغزی، سوانح، حوادث و سرطان‌ها دلیل نزدیک به ۸۰ درصد از مرگ‌هاست اما کم‌تحرکی یک عامل بسیار پررنگ در بروز بیماری‌ها و مرگ‌ و میر مردان است.

راحله صادق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه هفته اول اسفندماه با عنوان هفته ملی سلامت مردان نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۴ هفته اول اسفندماه بنام هفته ملی سلامت مردان نام‌گذاری شد و هر سال به فراخور عوامل خطر مطرح شده شعاری برای سلامت مردان تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه سوانح، حوادث و تغذیه از عوامل مهم تهدید کننده سلامت است، افزود: از سال ۱۳۹۵ سند بیماری‌های غیر واگیر نوشته شد و مطابق بررسی‌های کل کشور در مجموع مردان و زنان ایرانی جزو کم تحرک‌ترین افراد بوده‌اند.

سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم‌تحرکی و فعالیت فیزیکی نامناسب چهار عامل خطر است، تصریح کرد: همه این بیماری‌ها منجر به بروز بیماری‌های کشنده در بین مردان می‌شود.

صادق با اشاره به اینکه شعار سه سال اخیر وزارت بهداشت تمرکز بر روی فعالیت فیزیکی بوده است، اظهار کرد: موضوع سال ۹۵  " آیا در مسابقه سلامت برنده شده اید" و  سال ۹۶ "ورزش طلوع طلایی سلامت مردم" بوده است و در سال ۹۷ هم به موضوع کم تحرکی در بین مردم پرداخته شد که شعار امسال  "مردان فعال‌تر برای زندگی سالم‌تر" نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین دلیل مرگ بین مردان بالای ۳۰ سال ایرانی بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی، سوانح، حوادث و سرطان‌ها است، افزود: این چهار علت عامل نزدیک به ۸۰ درصد از مرگ‌ها است اما کم‌تحرکی یک عامل بسیار پررنگ در بروز بیماری‌ها و مرگ‌ومیر مردان است.

سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت اصفهان  انجام حرکات ورزشی را عامل کاهش بیماری‌های کشنده دانست و افزود: موضوعات مشخص شده در این هفته: "ورزش، پدران مشوق سلامت و دوستدار فعالیت جسمی،" "نقش مستقیم و غیرمستقیم فعالیت جسمی در درمان و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر" و "محیط دوستدار فعالیت‌های بدنی" است.

وی مردان را به دلیل فعالیت‌های اقتصادی و سرپرستی خانوار بخش مهمی از جامعه دانست و گفت: وزارت بهداشت سلامت مردان را جزء محورهای اصلی می‌داند و قصد دارد بر روی فعالیت فیزیکی به خصوص در محیط کار برنامه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه مردان به مراکز سلامت سطح شهر و خانه‌های بهداشت برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت مراجعه کنند، اظهار کرد: مطابق بررسی‌هایی که از پرونده سلامت آنها به دست می‌آید اگر از نظر ارزیابی سلامت در خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و کاهش فعالیت فیزیکی، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی و موارد دیگر باشند هشدارهایی به آنها برای دست‌یابی به سلامت کامل داده می‌شود.

 صادق با اشاره به مداخله و مشاوره کارشناسان سلامت در مراکز بهداشت و خانه های سلامت گفت: آموزش و مشاوره کافی به افراد مراجعه‌کننده ارائه و بعد از آن پرونده بیمار به سطح بالاتر ارجاع داده می‌شود تا جامعه سالم‌تر با مردان سالم‌تری را که مشوق سایر اعضای خانواده هستند داشته باشیم.

کد خبر 368511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.