۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
چرا اصفهانی‌ها شاد نیستند؟

قرار گرفتن اصفهان در انتهای جدول «احساس خوشی داشتن» و به دنبال آن بیرون آمدن تیترهایی با این عنوان که «اصفهانی ها شاد نیستند!» چند روزی است که همراه شده با این پرسش ناخوشایند که چرا اصفهانی ها شاد نیستند؟

به گزارش ایمنا، پایش شاخص‌های ملی محیط کسب وکار در راستای سنجش و ارتقای بهره‌وری که مربوط به تحلیل شاخص سرمایه اجتماعی در سال ۱۳۹۶ بوده هفته گذشته توسط وزارت اقتصاد منتشر شد؛ یکی از مولفه‌های سرمایه اجتماعی در این گزارش «احساس خوشی داشتن» است که این امر را در میان مردمان استان‌های مختلف جستجو کرده‌ است و بر این اساس استان های گیلان، مازندران و کردستان بیشترین امتیاز و استان های اصفهان، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی کمترین امتیاز را  کسب کرده اند.

به دنبال اعلام رتبه آخر اصفهان در موضوع شادی به سراغ مجتبی ناجی، معاون اجتماعی بهزیستی رفتیم و چرایی این موضوع را از وی پرسیدیم؛ ناجی با تاکید بر اینکه شادی از درون شروع می شود به خبرنگار ایمنا گفت: شادی یک احساس و تفکر درونی مبتنی بر نگرش و تفسیر فرد است و حتی کسانی که از نظر امکانات رفاهی برخوردار هستند ممکن است از درون احساس شادی نکنند.

ناجی با تاکید بر اینکه دو مفهوم آرامش و آسایش با یکدیگر همبستگی دارد، خاطرنشان کرد: آسایش به وجود امکانات بیرونی و وسایل رفاهی برمی گردد اما لزوما آسایش به آرامش منتهی نمی‌شود چرا که آرامش یک حس درونی است که با رضایت قلبی، احساس خرسندی و خوشبختی همراه است و وقتی تجربه‌های مثبت افراد نسبت به تجربه‌های ناخوشایندشان بیشتر باشد افراد به سمت شادی می‌روند.

این روانشناس در خصوص دلایل شاد نبودن جمعیت اصفهان گفت: اگر بخواهیم فرمولی در این رابطه بدهیم احتمالا در اصفهان که این نتایج از آن به دست آمده مردم در طول شبانه‌روز تجربه‌های ناخوشی و ناامیدی را بیشتر از تجربه‌های خوشایند داشته‌اند.

تاثیر آرمان‌گرایی و آینده‌نگری اصفهانی‌ها در شادی

معاون اجتماعی بهزیستی وجود ناکامی را در غمگین بودن افراد موثر دانست و افزود: در تحقیق مورد نظر از مردم سوال شده است که «در هفته‌های گذشته احساس شادی داشته‌اید یا خیر؟» و مردم پاسخی جز احساس ناکامی و یاس نداشته‌اند و چیزی در ذهن‌شان نبوده که به واسطه آن شاد شده باشند.

ناجی با بیان اینکه شادی هیجانی زودگذر است، گفت: تکرار احساس خوشایند باعث ایجاد شادی در افراد می‌شود و باید تجربه‌های شادی همواره تکرار و یا حداقل اگر به صورت روزمره نیست به صورت هفتگی یا ماهیانه به واسطه اتفاقات خوب در زندگی شخصی یا اجتماعی تجربه شادی ایجاد شود.

وی فرهنگ اصفهان را تا حدودی آرمان‌گرایانه و آینده‌نگرانه دانست و تصریح کرد: اصفهانی‌ها به دلیل این نوع نگرش کمتر در زمان حال زندگی می‌کنند و تا حدودی بیشتر از سایر استان‌ها به موضوعات مادی اهمیت می‌دهند که همه این موضوعات در کنار هم به عنوان دلایل ناشاد بودن این شهر باید بررسی شود.

این روانشناس با تاکید بر اینکه افسردگی در جامعه تقویت شده است، اظهار کرد: متاسفانه جامعه ما چندان شادی افراد را در انظار عمومی نمی‌پسندد و افراد شاد را متهم می‌کنند که هیچ دغدغه‌ای ندارند که این باعث می‌شود افراد، شادی خود را در جمع نشان ندهند و حتی در مواقع شاد بودن هم تظاهر به نارضایتی کنند.

معاون اجتماعی بهزیستی افزود: از نظر روانشناسی تظاهر به شادی می‌تواند تاثیرات واقعی داشته باشد و در موضوع شادی و غمگینی تحقیقات انجام شده اثبات کرده کسانی که شاد هم نیستند اما تظاهر به شادی کنند تاثیرات فیزیولوژیک این امر بر مغز آنها باعث شادی می‌شود و در این مورد اشکالی ندارد که افراد اگر هم شاد نیستند خود را شاد نشان دهند.

کد خبر 368478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.