از مهلت FATF به ایران تا پروژه عبور از دولت

اولتیماتوم نرم به مجمع تشخیص مصلحت نظام ، هشدار فرمانده سپاه قدس به پاکستان، گلایه از رابطه یک طرفه با اروپا، صاعقه‌های ارزی در جهان و دیپلماسی با چاشنی تهدید از مهمترین عناوین خبری امروز شنبه- ۴ اسفند - روزنامه‌های کشور بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  بالاخره دیروز از پاریس یک خبر خوب برای ایران رسید؛ FATF برای یک مهلت ۴ ماهه دیگر ایران را از فهرست کشورهای غیرهمکار خود تعلیق کرد. در روزهایی که بلاتکلیفی و اختلاف بر سر لوایح پالرمو و CFT در ایران هفته‌هاست در سر خط خبرهای سیاسی و اقتصادی جولان می‌دهد، امیدواری ۴ ماهه تمدید تعلیق ایران می‌تواند آرامش‌بخش باشد. هر چــــــند آرامشی برای تنها ۴ ماه. گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF دیروز اعلام کرد که تا ژوئن ۲۰۱۹ مصادف با تیرماه ۹۸ به کشورمان مهلت می‌دهد تا انتظارات این کارگروه را برآورده کند؛ انتظاراتی که برآورده کردن آن چند ماهی است که در فرآیندهای بررسی مجمع تشخیص مصلحت نظام گیر کرده است.

روزنامه ایران در صفحه نخست خود به همین موضوع اشاره کرده و در تیتیر یک خود آورده است: «تمدید تعلیق از لیست سیاه مالی» این روزنامه چند یادداشت با همین موضوع در شماره امروز خود منتشر کرده است؛ از جمله یادداشت مهدی پازوکی و محسن صفایی فراهانی، با عنوان «مهلت ۴ ماهه را دریابیم». محسن صفایی فراهانی، از کارشناسان حوزه اقتصادی و از مدیران باسابقه کشور در گفت‌وگو با «ایران»  خاطر نشان کرد: اعضای محترم مجمع تشخیص بایستی با کنار گذاشتن نظرات جناح‌های سیاسی به اهل فن و تخصص رجوع کنند. کارشناسان حقوق بین‌الملل، روابط بین‌الملل و از همه مهم‌تر کارشناسان خبره بانکی در بخش بین‌الملل بیشترین دانش و اطلاعات را نسبت به این سازوکار مالی دارند.

امروز مسأله تحریم‌های ظالمانه آمریکا بیشترین فشار را به ملت وارد می‌کند نبایستی شرایط را برای فشارهای بیشتر به اقتصاد ایران فراهم نمود!! تصمیم مجمع بسیار تعیین کننده است. می‌تواند امید را به بازار داخلی تزریق و روزنه‌های اقتصادی را هر چند ضعیف و متوسط به روی اقتصاد کشورمان باز کند.

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «آغاز رقابت‌های انتخاباتی ۹۸» از تحرکات اخیر انتخاباتی جریان‌های سیاسی نوشته و در پایان مدعی شده است: تمام این کنش‌ها تا ایام نزدیک به انتخابات هیچ خروجی و برون‌داد چشمگیر و قابل اعتنایی نخواهد داشت. مردم ایران ثابت کرده‌اند که نمی‌توان تحلیلی خطی و قابل پیش‌بینی از آنها انتظار داشت، بلکه رای‌دهندگان ایرانی همواره در لحظه و براساس غریزه سیاسی خودشان عمل می‌کنند. کنشی که در موارد بی‌شماری موجب شده تا تحلیلگران و کارشناسان علوم سیاسی متعجب از این تصمیم‌ها، در تحلیل رفتار سیاسی مردم ایران با احتیاط بیشتری سخن بگویند. نباید فراموش کرد مردم ایران همواره راهی برای شگفت‌زده کردن همه در سر دارند که ممکن است هر لحظه بروز کرده و معادلات را به طور کلی دگرگون کند. ابتکار در سرمقاله امروز خود به قلم محمدعلی وکیلی نیز مطلبی با عنوان «دماسنج اعتماد در کشور؟» دارد و از میان بحران‌های حاکم بر کشور از چالش اعتماد به عنوان مهمترین چالش نام برده است.


روزنامه کیهان نیز مانند اکثر روزنامه ها در صفحه نخست خود به تمدید مهلت ۴ماهه تعلیق از لیست سیاه پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: « مهلت چهار ماهه FATF برای تسلیم ایران!». کیهان در ادامه افزوده است: FATF دستکش مخملین حقوقی بر دست زیاده‌خواه و عهدشکن آمریکاست.FATF تنها حربه‌ای در دست رژیم آمریکاست که خود، استانداردهای FATF و شورای امنیت سازمان ملل را رعایت نمی‌کند؛ ابطال صریح برجام (به عنوان سند ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱) آخرین سند بر این مدعاست.

مصاحبه‌ محمد جواد ظریف  با روزنامه سوئیسی «تاگس‌آنسایگر» به صفحه نخست روزنامه جوان رسید و در تیتر یک خود به نقل از وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: «قبل از برجام نفت بیشتری می‌فروختیم» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بار دیگر از اقدامات ناکافی اروپایی‌ها در عمل به تعهدات برجامی خود انتقاد کرد و درباره انتظاراتش از اتحادیه اروپا برای حفظ برجام گفت: «وقتی که آمریکا از توافق اتمی با ایران خارج شد، دیگر کشورها یک‌سری تعهدات را دادند که شامل ۱۲ نکته بود. مکانیسم مالی جدید اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس شامل این تعهدات نمی‌شود، بلکه تنها پیش‌شرطی برای اجرای وعده‌های داده شده است.»

 پس از هشدار فرمانده کل سپاه و دستیار فرمانده کل قوا خطاب به پاکستان، سردار سلیمانی سومین سرلشکر کشورمان است که درپی ناامن سازی مرزهای کشورمان توسط گروهک‌های مستقر در خاک پاکستان خطاب به این کشور هشدار می دهد. روزنامه خراسان در صفحه نخست خود را  به سخنان فرمانده نیروی قدس سپاه  در یادواره هزار و ۷۴۷ شهید بابل اختصاص و به نقل از سردار سلیمانی در تیتر یک خود نوشت: «انتقام در هر نقطه ای از جهان». فرمانده سپاه قدس در مصلای نماز جمعه شهرستان بابل  تصریح کرد: حتما جمهوری اسلامی انتقام خون شهدای خود را از مزدورانی که دست به این اقدام زده‌اند در هر نقطه از جهان خواهد گرفت، ما این گروه خبیث را در هر نقطه‌ای از جهان بیابیم تنبیه می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم خون جوانان ما در داخل کشور به سادگی پاک شود.

روزنامه آرمان پیرامون بررسی طرح استیضاح رییس جمهور  به گفت وگو با غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت و نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی پرداخت و به نقل از وی در  تیتر خود نوشته است: « استیضاح‌کنندگان درشرایط بحرانی،«نفوذی»اند» جعفرزاه در پاسخ به این سوال که ‌آیا استیضاح کنندگان رئیس جمهور از بیرون از مجلس حمایت می‌شوند؟ به خبرنگار آرمان امروز گفت: این وضعیت از دو حالت خارج نیست. یا این افراد بدون مشورت با برخی از نهادها که به آنها وابستگی دارند دست به چنین اقداماتی می‌زنند که اگر چنین وضعیتی وجود داشته باشد باید به صورت جدی به آنها تذکر داده شود. حالت دوم این است که این افراد دارای عقبه و پشتوانه هستند که باید مشخص شود چه کسانی از این افراد حمایت می‌کنند؟ آیا حامیان آنها در داخل کشور حضور دارند و یا در خارج؟...در شرایط کنونی مسأله‌ای که بیش از هر چیز دیگری دارای اهمیت است این است که آرامش و وحدت کشور حفظ شود تا کشور از مخاطراتی که در عرصه بین‌المللی با آن مواجه است به سلامت عبور کند.

 روزنامه جمهوری اسلامی عکس امروز خود را به تصویر حضور زیردریایی فاتح و ناوشکن سهند در رزمایش دریایی ولایت ۹۷  اختصاص داد و در ادامه به  نحوه برگزاری این رزمایش پرداخت: در این رزمایش، بیش از ۱۰۰ فروند از یگان‌های نیروی دریایی اعم از ناوشکن‌های رزمی، ناوهای موشک ‌انداز، ناوهای پشتیبانی، زیردریایی‌های سنگین و سبک، هواناوها، هواپیماهای بال ثابت و بالگردهای نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سرفرماندهی ناوبالگرد بر خارک حضور دارند.

رزمایش بزرگ ولایت ۹۷ در گستره‌ای به وسعت بیش از ۲ میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند (تا مدار ۱۰درجه) اجرا شده و طی آن ضمن اجرای سناریوهای تاکنیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آبهای سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی و به اهتزاز در آوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران، برخی از مهم‌ترین سامانه‌های رزمی از جمله موشک‌های کروز دریایی، اژدر و سامانه‌های راکت انداز از روی شناورهای سطحی، زیر سطحی و یگان‌های پروازی مورد تست و ازمایش قرار می‌گیرد.

 روزنامه همدلی  در صفحه نخست خود وقت اضافی دادن گروه ویژه اقدام مالی به جمهوری اسلامی ایران را در گفت‌وگو با «علی خرم» بررسی کرد. خرم در پاسخ به این سوال که این بار چهارم است که جریان پیوستن به این لایحه به تعویق می‌افتد و با توجه به فشارهای گسترده سیاسی آمریکا، آیا این تعویق امتیاز محسوب می‌شود، پاسخ داد:‌ «به نظر من زمانی امتیاز محسوب می‌شود که از این فرصت (به تعویق افتادن) به بهترین نحو استفاده کنیم و در این فاصله بتوانیم در اروپا از بین کشورهای موثر عضو اتحادیه یارگیری کنیم».


روزنامه فرهیختگان در صفحه نخست خود با اشاره به  روابط و دستورالعمل‌های دانشگاه  آزاد  برای نامزدی مدیران در انتخابات مجلس یازدهم در تیتر یک خود نوشت: «راه سوء استفاده انتخاباتی از دانشگاه آزاد بسته شد»؛ محمد مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد سازوکارهای مربوط به نامزدی مدیران در انتخابات مجلس شورای اسلامی را مشخص کرده و تاکید دارد مدیران ارشد این دانشگاه که قصد نامزدی دارند باید قبل از کاندیداتوری از دانشگاه آزاد اسلامی استعفا دهند.

روزنامه صدای اصلاحات  گزارشی پیرامون طرح برکناری رییس جمهور منتشر کرد و در تیتر یک خود نوشت: « دیپلماسی با چاشنی تهدید» این روزنامه در ادامه آورده است: این اولین باری نیست که تندرو های مخالف پولت فریاد انتقاد سر می دهند  وبا تصمیم های یکباره، نسخه دولت را می پیچند. پیش از این مخالفان حسن روحانی به شیوه های مختلف سعی بر بیان انتقادهای تند به او داشتند و این بار هم  تندرو ها بار دیگر میدان مخالف را در دست گرفته و توجهی هم به اصلاح طلب و اصولگرا ندارند. بعد از  آن که برجام  به عنوان مهم ترین معاهده بین المللی برای ایران با خروج آمریکا دچار تزلزل شد، تند روها  فرصت را برای بیان اعتراض و شکست اصلاح طلبان مناسب دیده و روی کار آمدند. خروج  از برجام و بازگشت تحریم ها برای افرای ها به نوعی لبخند رضایتی بود که بعد از مدت ها در دولت روحانی  بر لب آنها می نشست  که در نهایت با هم خواستار به آتش کشیدن  برجام شدند.

 روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به بررسی علائم بحران در اقتصاد جهانی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«صاعقه‌های ارزی در جهان» دنیای اقتصاد در ادامه افزود:بروز دو شوک ارزی چندثانیه‌ای در ژاپن و سوئیس که به پدیده صاعقه معروف شده است، سقوط یک تا سه ثانیه‌ای فرانک و ین در برابر یورو و دلار را به دنبال داشت. این دو شوک اگرچه آنی بود، اما منحصربه‌فرد نبود. در ابتدای سال‌جاری میلادی نیز بیانیه شرکت اپل درخصوص چشم‌انداز بدبینانه فروش محصولاتش در بزرگ‌ترین بازار مصرف دنیا (چین با جمعیت ۴/ ۱ میلیارد نفری) صاعقه را به جان ارزهای مختلف انداخت. یکی از نمونه‌های معروف دیگر، نزول پوند استرلینگ در برابر دلار آمریکا بود. کارشناسان اقتصادی این صاعقه‌ها را شواهد و مستندات قوی دیگری برای افزایش احتمال وقوع یک بحران مالی عنوان می‌کنند. مقایسه بحران‌های گذشته نیز چنین شواهدی را تایید می‌کند. در سال ۲۰۰۸ نیز قبل از وقوع بحران مالی در بازارها سکته‌ای رخ می‌داد که اکنون به آن صاعقه ارزی می‌گویند.

کد خبر 368458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.