مبل‌هایی که کودکان را بیمار می‌کند!

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد مبل‌ها و کف پوش‌های وینیلی (vinyl)، دارای مواد شیمیایی سمی هستند که سلامت کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وینیل نوعی پلاستیک است که از اتیلن و کلر ساخته شده است. این دو ماده، ترکیبی را با نام "رزین پولی وینیل کلراید" یا PVC تولید می‌کنند که به آن وینیل گفته می‌شود و از آن برای روکش مواد مختلف استفاده می شود.

بررسی‌های محققان حاکی از این است که محصولات خانگی، مواد شوینده و نرم کننده‌ها که برای شستشوی لباس از آن‌ها استفاده می‌شود، افراد را در معرض بیماری‌های عصبی قرار می‌دهد. این مواد سمی در شامپوها، حالت دهنده‌های مو و قطره‌های چشمی نیز یافت می‌شود.

همچنین مواد سفید کننده که برای تمیز کردن منازل استفاده می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی نظیر بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) را افزایش می‌دهند. نخ دندان‌ها نیز شامل ماده‌ای با نام (PFAs) هستند که با افزایش میزان کلسترول خون، برخی از انواع سرطان‌ها و خطر ابتلا به بیماری تیروئید ارتباط دارند.

مصرف اینگونه مواد شیمیایی در زندگی افراد از آنچه ما فکر می‌کنیم ، فراگیرتر است. بررسی‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد مبلمانی که بر رو ی آن می‌نشینیم از مواد شیمیایی تشکیل شده است که سلامت کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد. پژوهشگران میزان قرار گرفتن کودکان را در معرض ترکیبات آلی نیمه فرار (SVOCs) در ۱۹۰ خانواده مورد بررسی قرار دادند. این نوع ماده شیمیایی در وسایل خانگی نظیر مبلمان، مصالح ساختمانی و حتی تجهیزات الکترونیکی وجود دارد.

محققان آمریکایی تاثیر ماده SVOCs را درمدت سه سال و در ۲۰۳ کودک ارزیابی کردند. همچنین آن‌ها هوای داخل محیط منزل، گرد و غبار و فوم موجود در وسایل چوبی و مبلمان خانه‌های این کودکان را بررسی کردند و از هر کودک آزمایش نمونه خون و ادرار گرفتند.

یافته‌های جدید نشان داد در خون کودکانی که مبلمان آن‌ها در اتاق نشیمن قرار دارد، ماده بازدارنده شعله (polybrominated diphenyl ethers) ۶ برابر بیش از دیگر کودکان وجود دارد. در گذشته نیز ثابت شده که قرار گرفتن در معرض این مواد باعث ابتلا به بیماری‌های دیابت، کبدی و مشکلات تیروئیدی می‌شود و این مواد اثرات مخربی بر روی اعصاب، سیستم ایمنی و دستگاه تولید مثل افراد دارد.

نتایج دیگر این تحقیق نیز جدید نشان می‌دهد در آزمایش ادرار کودکانی که در خانه‌های آن‌ها کفپوش‌های وینیلی به کار رفته است، ماده شیمیایی "benzyl butyl phthalate"، ۱۵ برابر بیشتر از سایر کودکان قرار دارد و این ماده شیمیایی با خطر ابتلا به آسم، خس خس سینه و اختلال عملکرد غدد درون ریز ارتباط دارد.

کد خبر 368433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.