بیماری‌های لثه، قلب و مغز افراد را نشانه می‌گیرد

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که بیماری‌های لثه، سلامت قلب و مغز افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد و نقش موثری در ابتلا به انواع سرطان‌ها دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیشتر افراد به زیبایی دندان‌های خود بسیار اهمیت می‌دهند، اما سلامت لثه‌ها را که بخش مهی از دهان هستند، نادیده می‌گیرند. غافل از اینکه بیماری‌های لثه نقش مهمی در سلامت کل بدن دارد، به گونه‌ای که از نظر کارشناسان، رعایت بهداشت دهان و تمیز کردن دندان‌ها از تمیز کردن افکار، مهم‌تر است!

پلاک دندانی که پس از صرف غذا روی دندان‌ها تشکیل می شود، لایه‌ای چسبنده و سرشار از باکتری است و چنانچه با مسواک زدن از بین نرود باعث آسیب به لثه‌ها، ایجاد قرمزی، زخم و عفونت و التهاب لثه‌ها می‌شود.

چنانچه بیماری‌های لثه پیشرفت کند، ساختار محافظتی دندان‌ها تضعیف می‌شود و تهدید جدی برای سلامت سایر اعضای بدن نظیر قلب و مغز محسوب می‌شود. حتی ممکن است این بیماری‌ها افراد را در معرض ابتلا به سایر بیماری‌های مهلک نظیر سرطان قرار دهد.

بیماری های لثه و خطر ابتلا به آلزایمر

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباطی میان بیماری‌های پریودنتال( امراض لثه) و عملکردهای شناختی مغز وجود دارد. نتیجه بررسی‌ها حاکی از این است که افراد مسن به دلیل اینکه دندان‌های بیشتری را از دست داده‌اند، بیشتر دچار نقصان عملکردهای شناختی مغز می‌شوند. به گفته محققان بیماری‌های لثه با افزایش میزان "بتا آمیلوئید" مغز  مرتبط است؛ این فاکتور یکی از مشخصه‌های عصبی ابتلا به آلزایمر است. همچنین باکتری "Porphyromonas gingivalis" که در مغز مبتلایان به بیماری‌های لثه وجود دارد، عامل افزایش بتا آمیلوئید است و نقش مهمی در ابتلا به آلزایمر بازی می‌کند.

بیماری‌های لثه، تهدید جدی برای سلامت قلب

اگرچه همه مبتلایان به امراض قلبی دچار بیماری‌های لثه نیستند و بالعکس، ارتباطی میان هر دو گروه این بیماری‌ها وجود دارد. در واقع باکتری‌های موجود در لثه می‌توانند وارد دستگاه گردش خون شوند و به التهاب و آسیب دیدگی قلب منجر شوند. شواهد موجود نشان می‌دهد که بیشترین باکتری که در شریان‌ اکلیلی قلب یافت می‌شود، نوعی باکتری ‌با نام  "P. gingivalis" است که در مبتلایان به امراض پریودنتال وجود دارد. همچنین ارتباط چشمگیری میان بیماری‌های لثه و خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها وجود دارد. اما خبر خوب اینکه اینگونه بیماری‌ها قابل پیشگیری و درمان هستند و افراد با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانند سلامت کلی بدن خود را تامین کنند.

کد خبر 368429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.