اختتامیه عجیب جشنواره موسیقی فجر و اهدای جوایز جمالزاده 

در آخرین روز هر هفته خلاصه‌ای از مهمترین اتفاقات فرهنگی و هنری هفته‌ای که گذشت را در ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزاری اختتامیه جشنواره موسیقی فجر و اعلام برگزیدگان جایزه ادبی جمالزاده، از مهم‌ترین عناوین فرهنگی و هنری این هفته بودند. همچنین پای موضوع جنجالی پول‌های کثیف در سینمای ایران، به مجلس باز شد. در ادامه مشروح رویدادهای فرهنگی و هنری هفته می‌آید:
آغاز به کار نمایشگاه صنعت سینما: نخستین نمایشگاه صنعت سینما در اصفهان در محل دائمی نمایشگاه‌ بین المللی اصفهان افتتاح شد. به گفته سعید امامی، دبیر اجرایی نمایشگاه صنعت سینما، هدف از برگزاری این نمایشگاه شناسایی، استعدادپروری و شبکه‌سازی بین فعالان عرصه صنعت سینما و توسعه صنعت سینمای ملی در جهانشهر اصفهان است.
اعلام نامزدهای جشنواره تئاتر فجر: امروز سوم اسفندماه، آخرین روز برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر است. تاکنون نامزدهای کسب عنوان برگزیده در زمینه‌های پوستر، عکس، تئاتر خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی معرفی شده‌اند.
انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی زیلو: با برگزاری آیین انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی زیلو، این مهم جشن گرفته شد. علی اصغر مونسان، معاون رییس جمهور، در این آیین که با حضور رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی برگزار شد، گفت: توسعه صنایع دستی اقتصاد بومی و ملی را متحول می کند. برای برند شدن زیلو در سطح جهانی تلاش می کنیم. 
اختتامیه جشنواره موسیقی فجر برگزار شد: با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری این وزارت‌خانه و مدیر کل دفتر موسیقی، آیین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد. در این مراسم که در تالار وحدت برگزار شد، از فخری ملک‌پور، رامین جزایری و کریم صالح عظیمی تقدیر به عمل آمد. 
آنچه که اختتامیه این دوره از جشنواره موسیقی فجر را عجیب می‌کند، یکی کوتاهی مدت برگزاری این جشنواره سی‌وچهارم و دیگری، نبود بخش رقابتی و مسابقه است. سی و چهارمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی فجر، در شش روز برگزار شد و در اختتامیه آن، به جز تقدیر از چند چهره برجسته و پیشکسوت موسیقی، خبر دیگری نبود!
جایزه جمالزاده اهدا شد: مراسم اختتامیه نخستین دورزه برگزاری جایزه ادبی جمالزاده در شهر اصفهان برگزار و از برگزیدگان در بخش‌های داستان آزاد، داستان اصفهان و زندگی‌ نگاره، در حضور جمعی از نویسندگان و هنرمندان نامی اصفهان و ایران، تجلیل شد. همچنین در این مراسم، شهردار اصفهان از نامگذاری یکی از خیابان‌های این شهر به نام محمدعلی جمالزاده خبر داد.
رشد آمارهای فروش در سینمای ایران: معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با بیان این موضوع که در یازده ماه نخست سال 97 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، آمار فروش فیلم‌ها و تعداد مخاطبان سینما افزایش یافته است، گفت: سینمای ایران در یازده ماهه نخست امسال به فروشی معادل ۲۳۱ میلیارد و ۶۱۸ میلیون تومان رسیده است و طی این مدت ۲۶ میلیون و ۵۳۸ هزار و۸۲۰ نفر به تماشای فیلم های درحال اکران نشستند.
ارشاد سمنان پوشش خبری "رستاک" را ممنوع کرد: معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفته است: خبرنگاران سمنان اجازه پوشش کنسرت های شاد سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را ندارند. او با تاکید بر ممانعت از پوشش خبری کنسرت گروه رستاک، دلیل این امر را شاد بودن موسیقی اجرا شده توسط این گروه خوانده و بیان کرده: انتشار تکه هایی از آن در شبکه های اجتماعی بهانه دست بیگانگان می دهد.
نمایش "همه می‌دانند" در آمریکا: به مناسبت نمایش فیلم "همه می‌دانند" در آمریکا، اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی این فیلم در مصاحبه‌ای اعلام کرده است: اگر روزی بخواهم خارج از ایران فیلم بسازم، اسپانیا در صدر کشورهای محبوب من خواهد بود. واقعا تمایل دارم روزی فیلم دیگری در اسپانیا بسازم.
ثبت هنرنگاری مینیاتور در فهرست ملی میراث ناملموس: در جلسه کمیته ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس که به ریاست محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور برگزار شد، ۴۰ پرونده از سوی استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و کهگلیویه وبویراحمد ارائه شد و از این تعداد، ۲۰ پرونده میراث ناملموس، از جمله هنرنگاری مینیاتور و ۴ نفر به عنوان حاملان زنده میراث فرهنگی بشری، از جمله محمود فرشچیان، برای ثبت در فهرست میراث ملی ناملموس انتخاب شدند. 
حاشیه‌های تشییع پیکر همسر شریعتی: درحالیکه در مراسم تشییع پیکر پوران شریعت‌رضوی، همسر علی شریعتی، چهره‌های سیاسی و مدنی شاخصی حضور داشتند، درهای حسینیه ارشاد را به روی پیکر همسر شریعتی باز نکردند تا تشییع او بیرون از حسینیه ارشاد و در خیابان شریعتی برگزار شود. نماینده مردم تهران در مجلس با اعتراض به این اتفاق، خواستار پیگیری آن شد.
تلاش برای پیگیری پول‌های کثیف در سینمای ایران: یکی از اعضای هیئت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس، درباره پیگیری پول‌های کثیف در سینما، اعلام کرده است: به زودی از مسئولان سینمایی دعوت می‌شود تا ضمن ارائه گزارش درباره کم و کیف جشنواره فیلم فجر، اطلاعات خود را در این حوزه مطرح کنند. همچنین طیبه سیاوشی گفته است که قوه قضاییه باید شفاف و صریح در یافتن و اثبات ردپای پول‌های کثیف در سینما عمل کند. این اظهار نظرها به نوعی دنباله‌روی جریانی است که پس از سخن گفتن دادستان تهران در یک برنامه رادیویی به راه افتاده است.

کد خبر 368426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.