«اوکر »و «حافظ» در دو سوی این جهان ایستاده اند و هر دو آیینه اند

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان گفت: «اوکر »و «حافظ» در دو سوی این جهان ایستاده اند و هر دو آیینه اند. اوکر در کنش آفرینش و در جست و جوی حافظ، در جست و جوی خویشتن است.

به گزارش ایمنا افتتاحیه آیین «کرنش به حافظ» در سالن سعدی واقع در گذر سعدی برگزار شد.
در این مراسم مهدی تمیزی، مسئول برگزاری این آیین اظهار کرد: نوشتن و تصویر کردن از نخستین راه های ارتباطی بشر با جهان پیرامون، جهان برین و جهان درونی خود بوده است. وی افزود: گاهی تصویر حامل متنی نانوشته است و روابط عناصر بصری در آن گویای ماجرا است و گاهی متن بدون تصویر است اما تصویر واژگان بار تصویری کلام را بر دوش میگیرند. رابطه متن با تصویر و تصویر با ذهن آدمی معانی بسیاری در ذهن می سازند. در این رفتار بی مرز و بی جغرافیای تصویر و متن گاهی کلام از تصویر و گاهی تصویر از کلام پیشی می گیرد، اما هیچکدام شان را توان بالاتر پریدن از ذهن و خیال آدمی نیست. خیالی که مملو از عشق رازورزی و انسانیت عام است. خیالی که با سرمستی نازکی به رقص در می آید و اندوه از ژرفای دل می زداید. 
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان گفت: خیالی که در آن هر واژه و هر تصویر ناب تر و خاص تر  تصویر می شود. ذهن گوئنر اوکر در برابر حافظ این گونه است. آثار مجموعه «کرنش به حافظ» نمایش پالایشی است از آنچه در کلام حافظ شنیده و در ذهنش مصور شده است. کلمه ها به رنگ مبدل شده. رنگ هایی که سماع کنان جامی از شهود معنا بر جای گذاشته اند. سطوری ناخوانا که در ترکیب با چرخش و پیچش رنگ ها آثاری زیبا از شاعر به وجود می آورد.
وی افزود: هر اثر  حال حول معنا در ذهن شاعری را دارد که در خلصه ای امن شاعری و عاشقی می کند و پا به پای شتاب الهام کاغذ را خط می زند تا حین برگشت از عالم معنا سر و سامانشان دهد.
تمیزی گفت: اوکر و حافظ در دو سوی این جهان ایستاده اند و هر دو آیینه اند. اوکر در کنش آفرینش و در جست و جوی حافظ، در جست و جوی خویشتن است. غنیمتی است همنفسی شاعر و نقاش را تبدیل به سکوتی آهنگین کرد. در طول تاریخ هنر مندان بسیاری به دور از فاصله حغرافیایی و تاریخی با هم همنوازی کرده اند. به طور مشخص آثاری که در یک سوی آن حافظ شیرازی نشسته است و در دیگر سوی آن هنرمند و اندیشمندان آلمانی آثاری بی نظیرند و همگی دعوت نخستین دعوی بی مکانی و بی زمانی را صحه میگذارند. اوکر شاعر زنده ای است که تماشای آنچه وی از حافظ شرقی دیده است. آثار اوکر دامی است که از دامان شرقی صورت گرفته است.و سرشار و گسترده است و آدمی زاد را به حیرت وا می دارد.

درمبخش: امیدوارم شاهد برگزاری بیشتری از این قبیل مراسم ها در کشور باشیم

در ادامه این مراسم افشین درمبخش، نماینده شرکت فرهنگ و هنر(شرکت برگزار کننده این رویداد) اظهار کرد: امیدوارم این محافل بیشتر در کشور ها اتفاق بیفتد و بتوانیم با آداب و رسوم مختلف آشنا شویم. اوکر به دلیل حال ناخوش موفق به شرکت در این مراسم نبود و به شدت از این مسئله غمگین شد.
وی افزود: گوئنر اوکر این آثار را بدون استفاده از قلم و با استفاده از انگشتانش خلق کرده است که از دیدن این آثار به صورت خلصه ٱن پی خواهید برد.

کد خبر 368373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.